• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

تمام سلام: متخلفان مجازات مي‌شوند

پس‌لرزه سياسي بحران زباله در لبنان

لبنان پس از يك سال و نيم بحران سياسي و بلاتكليفي پست رياست‌جمهوري، با بحران تازه‌اي روبه‌رو شده است. بيروت پايتخت لبنان اكنون شهر زباله‌هاست و منابع خبري از آغاز اعتراض عمومي در لبنان به دنبال برافراشته شدن كوه زباله در بيروت خبر مي‌دهند. بر اساس گزارش‌ها اين اعتراض‌ها به درگيري نيز انجاميده و رنگ و بوي سياسي گرفته است. گفتني است چندي پيش بود كه خبرگزاري‌هاي بين‌المللي انباشته شدن زباله‌ها در گوشه و كنار بيروت، به ويژه اردوگاه پناهجويان فلسطيني را با عكس به تصوير كشيده بودند.

تحصن خشونت‌آميز

اعتراض‌ها از روز شنبه كه فعالان عليه زباله، در ميدان «رياض صلح» در مركز بيروت تحصن كردند، شدت گرفت. بر اساس گزارش منابع لبناني، ميدان رياض صلح و خيابان‌هاي منتهي به آن مملو از فعالان شده بود كه از مناطق مختلف آمده بودند و شيوه حل بحران زباله‌ها را محكوم مي‌كردند. فعالان اجتماعي به حل نشدن بحران زباله كه حدود دو ماه است خيابان‌هاي بيشتر شهرهاي لبنان را با بوي بد و چهره ناخوشايند روبه‌رو كرده، اعتراض داشتند.

اما زماني كه اين اعتراض‌ها با برخورد خشونت‌آميز نيروهاي امنيتي روبه‌رو شد، به سرعت گسترده شد و جنبه سياسي يافت و رسانه‌ها از برخوردي كه ميان تظاهرات‌كنندگان و نيروهاي امنيتي در نزديكي ساختمان نخست‌وزيري و پارلمان لبنان رخ داد، خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها اعتراض‌ها از نزديك ساختمان نخست‌وزيري آغاز شد اما با آغاز درگيري و باافزوده شدن تعداد معترضين، درگيري شدت بيشتري گرفت و دامنه آن به نزديك ميدان نجمه مقابل مجلس لبنان در فاصله 100متري ميدان رياض صلح نيز كشيده شد. به گزارش المنار، نيروهاي امنيتي از ماشين‌هاي آب‌پاش براي متفرق كردن تظاهرات‌كنندگان و دور كردن آنها از ساختمان نخست‌وزيري استفاده كرده و برخي نيروهاي امنيتي به استفاده از گاز اشك‌آور روي آورده بودند.

خبرگزاري رسمي لبنان هم گزارش داد كه شمار زيادي از تظاهرات‌كنندگان در نتيجه استفاده نيروهاي امنيتي از بمب‌هاي دودزا مصدوم شدند، اما اين نيروها براي دومين بار تيرهوايي شليك كرده‌اند كه گلوله‌هاي استفاده شده، جنگي بوده است.

بر اساس گزارش‌ها در اين درگيري‌ها ده‌ها تن از معترضان مجروح شده‌اند و عمق حادثه وزارت بهداشت لبنان را مجبور كرد از درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها بخواهد با هزينه اين وزارتخانه زخمي‌شدگان را بستري و درمان كنند.

واكنش سياسي

برخورد با معترضان، واكنش مقامات سياسي لبنان را برانگيخت. نجيب ميقاتي، نخست‌وزير لبنان در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت از برخورد رخ داده با تظاهرات در مركز بيروت كه در اعتراض به حل نشدن بحران زباله‌ها برگزار شد، متاسف است.

وليد جنبلاط، رييس حزب سوسياليست ترقيخواه نيز خشونت عليه نسلي را كه خواهان رهايي از طبقه سياسي است، شرم‌آور خواند. وليد جنبلاط افزود: معترضان حق كامل دارند تظاهرات كنند، در همين حال برخي گروه‌هاي سياسي حق ندارند از اين فرصت بهره‌برداري كنند و كلام خود را بر زبان تظاهرات‌كنندگان جاري كنند، مبني بر اينكه پارلمان غيرقانوني است. چنين حقي را ندارند. برخي فرصت‌طلب هستند. مردم لبنان حق تظاهرات دارند و من تلاش برخي گروه‌هاي سياسي را كه درصدد بهره‌برداري از اين تظاهرات هستند، رد و محكوم مي‌كنم و اين اقدامي غيرقانوني است.

 

معترضان نبايد سرزنش شوند

در پي بحران زباله و اعتراض‌هاي خشونت‌آميز بيروت، تمام سلام، نخست‌وزير لبنان روز گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي حاضر شد و با تاكيد بر اينكه برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز حق قانوني مردم لبنان است، گفت: همه در برابر اتفاقات روز شنبه مسووليم و عاملان حمله به تظاهرات‌كنندگان مجازات خواهند شد. نخست‌وزير لبنان گفت: حوادث روز شنبه و به ويژه استفاده مفرط از زور عليه تظاهرات‌كنندگان بدون مجازات نخواهد ماند. وي گفت: لبنان در حال حاضر در شرايطي بغرنج و حساس به سر مي‌برد و همه ما بايد به مسووليت‌هاي‌مان عمل كنيم. همه گروه‌هاي سياسي بايد متحمل مسووليت‌هاي خود شوند و هيچ كس نمي‌تواند از مسووليت استفاده از زور عليه تظاهرات‌كنندگان شانه خالي كنند. تمام سلام ادامه داد: فرياد دردي را كه ديروز در لبنان شنيديم بي‌اثر نيست. اين يكي از پيامدها و نتايج منفي خالي ماندن پست رياست‌جمهوري است. تظاهرات مسالمت‌آميز حق قانوني مردم لبنان است و ما هم بايد آنها را در اين تظاهرات حمايت و همراهي كنيم و جزيي از آنها باشيم. همه ما در برابر حوادث ديروز مسووليم. وي تاكيد كرد: هيچ سرزنشي متوجه حال شهروندان لبناني نيست، در حالي كه كشور هر روز شاهد اظهارات تفرقه‌آميز و تحريك‌آميز مسوولان است. من تاكيد مي‌كنم كه صبر ما حد و حدودي دارد و بايد هرچه سريع‌تر به مشكل بحران زباله رسيدگي شود. گرچه بزرگ‌ترين غم ما امروز بحران «زباله‌هاي سياسي» در لبنان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون