• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

رهبران مصر و اردن با پوتين ديدار كردند

حلقه عربي در مسكو

اگرچه برخي منابع خبري از لغو سفر ملك سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي به مسكو خبر مي‌دهند، اما بر اساس گزارش‌ها مسكو اين روزها ميزبان مقامات زيادي از جهان عرب است كه در اين ميان سه تن از آنها برجسته‌تر بوده و از نظر تحليلگران حضور همزمان آنها در روسيه، مهم و معنادار است. سفر همزمان عبدالفتاح سيسي رييس‌جمهور مصر، ملك عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي به روسيه، از آن رخدادهاي كم سابقه در روابط مسكو و جهان عرب است.

دليل حضور در مسكو

دليل مستقيم سفر رهبران عربي به روسيه بازديد از نمايشگاه هوايي نظامي و غير نظامي ماكس 2015 اعلام شده، و مسكو خبري از نشست مشترك چندجانبه بين اين رهبران نداده اما به نظر مي‌رسد حضور همزمان سران و مقامات كشورهاي عربستان، مصر، اردن و امارات در مسكو نشان از تلاش روسيه براي رايزني با مقامات اين كشورها براي حل و فصل پرونده‌هاي خاورميانه است. خبرگزاري العربيه كه از پشت پرده تحولات جهان عرب خبر مي‌دهد، عنوان داشت كه از منابع معتبر كسب اطلاع كرده كه زمينه گفت‌وگوهايي استراتژيك مهيا شده و روسيه تلاش دارد پرونده‌هاي منطقه‌اي ذيربط به مسكو را از تنگنا خارج كند. العربيه گزارش داد در اين ديدارها پرونده‌هاي سوريه و يمن روي ميز مذاكره به بحث گذاشته خواهد شد و مسكو در اين رابطه به طور ضمني به نمايندگي از تهران نيز سخن خواهد گفت. و در اين راستا روسيه پيشنهاد ايجاد پيمان خليجي براي تضمين امنيت اين منطقه با مشاركت كشورهاي عضو شوراي همكاري و ايران را بار ديگر ارايه خواهد كرد، پيماني كه به ويژه در گفت‌وگو با شيخ محمد بن زايد تحت عنوان مبارزه با تروريسم مطرح خواهد شد.

اين منبع خبري نزديك به سعودي‌ها، همچنين افزود: در مقابل طرف‌هاي عربي چندان آماده شرط‌‌بندي بر سر موفقيت تلاش‌هاي روسيه براي بهبود روابط با ايران نيستند، هر چند اگر مخالفتي هم نشان ندهند، با اين همه اين پرونده بسيار پيچيده و بغرنج مي‌ماند.

تمايل زياد مسكو به قاهره

به نظر مي‌رسد ديدار روساي جمهور روسيه و مصر در حاشيه ديدار چندجانبه رييس‌جمهور روسيه با سه رهبر جهان عرب، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. از زماني كه عبدالفتاح سيسي در مصر به قدرت رسيده، دوران طلايي در روابط مسكو و قاهره آغاز شده كه يادآور اتحاد مصر و اتحادجماهير شوروي در دوران جنگ سرد است.

از دو سال پيش پوتين و سيسي روابط شخصي دوستانه‌ و برجسته‌اي را بنيان گذاشته‌اند و در سلسله ديدارهاي دوجانبه درباره راه‌هاي توسعه داد و ستد بازرگاني، سرمايه‌گذاري روسيه در پروژه جديد كانال سوئز و نيز درباره مسائل سوريه و ليبي رايزني مي‌كنند. اين سومين سفر سيسي به روسيه در دو سال گذشته است و پيش‌تر در پي سفر پوتين به مصر در فوريه 2015 دو طرف توافق كردند تا به تقويت روابط و همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري، امنيتي و نظامي بپردازند.

منابع روسي گزارش دادند سيسي در روسيه با رييس مجلس عوام روسيه نيز ديدار كرده و درباره همكاري ميان پارلمان دو كشور به گفت‌وگو مي‌پردازد. همزمان مشاور وزارت انرژي مصر در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه قرارداد ساخت دو نيروگاه هسته‌اي ميان روسيه و مصر در حال نهايي شدن است و به زودي امضا مي‌شود. ابراهيم عيساري، مشاور وزارت انرژي مصر در مصاحبه با روزنامه مصري اليوم با اعلام اين خبر تصريح كرد كه مصر همكاري با امريكا، چين و كره جنوبي در اين زمينه را رد كرده و شركت روس اتم روسيه را براي ساخت اين دو نيروگاه انتخاب كرد.

گفتني است ولاديمير پوتين و عبدالفتاح سيسي، روساي جمهور روسيه و مصر در ماه فوريه امسال يادداشت تفاهم توسعه همكاري هسته‌اي ميان دو كشور را امضا كرده و درباره ساخت يك نيروگاه هسته‌اي در شهر ضبعه توافق كردند.

اهداف اقتصادي مسكو در ابوظبي

محمد بن زايد آل نهيان روز گذشته به دعوت رييس‌جمهوري روسيه وارد مسكو شد تا ضمن بازديد از نمايشگاه بين‌المللي هوا- فضاي ماكس-2015، در ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه‌اي كه مسكو ترتيب داده شركت كند. بر اساس گزارش‌ها در نخستين روز حضور وليعهد ابوظبي در روسيه، وي با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه ديدار و گفت‌وگو داشت تا مسائل مرتبط با همكاري‌هاي دو كشور از جمله در عرصه‌هاي انرژي و سرمايه‌گذاري را مورد بحث قرار دهد و درباره راهكارهاي احتمالي براي تامين ثبات و امنيت در منطقه تبادل نظر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون