• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

بـي ‌پـولـي

گزارش «اعتماد» از ادامه روند بلاتكليفي در دو باشگاه پرسپوليس و استقلال

گروه ورزش| ماجراي حاشيه و بحران‌هاي اقتصادي مديريتي در دو باشگاه بزرگ و مردمي پايتخت انگار كه تمامي ندارد. هر روز يك خبر جديد و جنجالي از اردوي اين دوتيم شنيده مي‌شود. امروز هم نگراني‌ها درباره وضع نابسامان مديريتي در اين دو تيم به اوج خود رسيده است. وقتي سال گذشته چندين مرحله مزايده براي واگذاري سهام پرسپوليس و استقلال به بخش خصوصي برگزار شد، همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد در نهايت اين پروسه به نتيجه نرسيد تا در نهايت باز هم اداره اين دو تيم به روال سنتي سابق بازگردد. البته از همان روز بود كه بسياري از كارشناسان و طرفداران سرخابي‌ها نسبت به اين اتفاق موضع منفي نشان دادند و اميد چنداني به رسيدن باشگاه‌ها به ثبات نداشتند. با اين حال طبق مصوبه هيات وزيران واگذاري پرسپوليس و استقلال از دستور كار سازمان خصوصي‌سازي خارج شد و اداره اين دو تيم دوباره در اختيار وزارت ورزش قرار گرفت؛ البته اين‌بار محمود گودرزي تعيين تكليف درباره مديريت قرمز و آبي‌ها را به نصرالله سجادي واگذار كرد. به هر صورت با توجه به عملكرد پرحاشيه و سياست‌گذاري‌هاي مديريتي اميررضا خادم در فصل گذشته، به خاطر حساسيت‌ها و حاشيه‌هاي عجيبي كه پيرامون فعاليت‌‌هاي او به وجود آمده بود، وزير ورزش تصميم گرفت اداره اين دو تيم را از خادم بگيرد و در اختيار معاون ورزش قهرماني خود قرار بدهد. به اين ترتيب نصرالله سجادي در نخستين قدم ضمن بررسي شرايط بحراني مديريتي و اقتصادي، تصميم به تعيين اعضاي هيات‌مديره جديد براي پرسپوليس و استقلال گرفت و در نهايت هم اين كار انجام شد. محمدحسين نژاد فلاح كه رابطه‌اش با وزارت ورزش به‌شدت خراب شده بود، از مديريت باشگاه بر خلاف ميل باطني‌اش كنار گذاشته شد و اكبر طاهري مجددا بعد از عضويت در هيات‌مديره پرسپوليس، سرپرستي باشگاه را عهده‌دار شد تا با كمك حسين عبدي و مصطفي قنبرپور اقدامات لازم براي بستن تيم در فصل نقل و انتقالات را انجام بدهد. در باشگاه مقابل اما در شرايطي‌كه گفته مي‌شد افشارزاده به خاطر مشغله كاري جديدش در وزارت ورزش (مديرعامل استقلال توسط وزير ورزش به عنوان معاون كل حوزه وزارتي وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده بود) از مديرعاملي باشگاه استعفا خواهد داد، در سمت خود باقي ماند و استقلال فصل جديد را آماده حضور در مسابقات كرد. در واقع پرسپوليس و استقلال باز هم مانند سال‌هاي گذشته با كلي مشكل اقتصادي، اسپانسرينگ و بلاتكليفي مديريتي ليگ برتر پانزدهم را آغاز كردند.

بحران مالي در استقلال

مشكلات مالي استقلال و اختلافات مديريتي در اين باشگاه همچنان ادامه دارد. مديران اين مجموعه رسما اعلام كرده‌اند كه امكان فسخ قرارداد با اسپانسر روي پيراهن تيم به خاطر عدم انجام تعهدات وجود دارد. از آن طرف مشكلاتي در نحوه همكاري با اسپانسر اصلي باشگاه به وجود آمده است. شاهرخ سبك دست، عضو اقتصادي هيات‌مديره كه اين روزها نقش اول و آخر را در تصميمات مالي استقلال ايفا مي‌كند و پرداختي‌ها برعهده‌اش است هنوز نتوانسته آن طور كه بايد اين تيم را از نظر مالي به يك ثبات نسبي برساند. نتيجه اين اتفاق هم قهر بازيكنان مختلف تيم از جمله كرار و ريوالدو به خاطر عدم دريافت مطالبات‌شان بود. به هر صورت باشگاه استقلال با گذشت پنج هفته از مسابقات ليگ هنوز نتوانسته به تعهدات مالي خود نسبت به بازيكنان و كادر فني عمل كند و همين موضوع مشكلاتي را براي اعضاي تيم به وجود آورده است. حالا هم در تازه‌ترين حاشيه به وجود آمده در باشگاه استقلال رسما اعلام شده است كه امضاي مديريت كنوني باشگاه اعتبار قانوني ندارد.

امضاي افشارزاده قانوني نيست؟

درحالي كه مديرعامل و اعضاي هيات‌مديره باشگاه استقلال در تلاش هستند تا مشكلات مالي اين باشگاه را برطرف كنند، يك مشكل بزرگ‌تر براي آنها وجود دارد كه ممكن است در بازرسي‌هاي آينده براي آنها دردسرساز شود. طبق قانون نخستين كاري كه هيات‌مديره و مديران جديد يك شركت انجام مي‌دهند تا امضاهاي‌شان رسميت داشته باشد، ثبت اسامي در «ثبت شركت‌ها» است. در واقع اگر اعضاي جديد هيات‌مديره و مديرعامل اين كار را فراموش كنند يا انجامش ندهند عملا تمامي امضاهاي آنها از ديد قانون تجارت غيرقانوني است. خبرنگار مهر كسب اطلاع كرد پس از تغيير اسامي هيات‌مديره استقلال و مدير‌عامل كه دوسال قبل اتفاق افتاد و احكام مديران جديد استقلال از سوي وزارت ورزش اعلام شد تاكنون اين ثبت اسامي صورت نگرفته و عملا تمامي تصميمات و دخل و خرج‌هاي استقلال غيرقانوني بوده است. ظاهرا در استقلال از ديد شركت‌هاي رسمي هنوز فتح‌الله‌زاده مديرعامل باشگاه استقلال است و مي‌تواند به جاي مديرعامل زير اوراق رسمي را امضا كند! اين اتفاق عجيبي است كه استقلالي‌ها تاكنون به آن رسيدگي نكرده‌اند و تغييرات را به سازمان مربوطه اعلام نكرده‌اند. اين مهم وقتي با اهميت‌تر مي‌شود كه بدانيم از ديد فيفا و كنفدراسيون آسيا باشگاه‌ها شركت‌هاي خصوصي هستند نه اداره دولتي. مسوولان استقلال بايد هر چه سريع‌تر تغييرات دوسال قبل را در ارگان مربوطه به ثبت برسانند تا با بازرسان و حساب و كتاب‌هاي آتي به مشكلات قانوني برخورد نكند.

اقدام عجيب باشگاه پرسپوليس

اوضاع مديريتي و مالي در پرسپوليس شايد بدتر از استقلال است. طاهري كه خيلي‌ها معتقدند به هيچ عنوان براي مديريت باشگاه گزينه مناسبي نيست، امروز با حمايت وزارت ورزش و جوانان تصميم اول و آخر را در اين باشگاه مي‌گيرد. او اخيرا پس از آنكه از جذب اسپانسر براي سرخپوشان نااميد شد، در يك اقدام عجيب و دور از انتظار با انتشار بيانيه‌اي در سايت رسمي باشگاه خواهان كمك 5000 توماني از هر هوادار شد كه چنين اقدامي صداي پيشسكوتان پرسپوليس را در‌آورد. از نكات عجيب اين اتفاق، غيرقانوني بودن كمك‌هاي مردمي به تيمي دولتي است چرا كه ارگان رسمي وابسته به دولت نمي‌تواند با دادن شماره حساب از مردم وجه مالي دريافت كند. با اين حال پرسپوليس به هوادارانش شماره حساب اعلام كرد تا تمام پيشكسوتان و اهالي فوتبال نسبت به اين مساله واكنش منفي نشان بدهند. به‌طور مثال امير حاج رضايي، كارشناس فوتبال نيز نسبت به اين اقدام سرپرست پرسپوليس مي‌گويد: «من احساس خوشايندي از انجام اين كار ندارم. متاسفانه اين روزها اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه تعجب‌آور است. يك مدت بحث خصوصي‌سازي مطرح بود كه بعدها منتفي شد و حالا هم بحث‌هاي ديگري مطرح است. نگاهي كه به پرسپوليس مي‌شود، اصلا خوب نيست. به هيچ عنوان در شأن اين باشگاه بزرگ نيست كه براي آن صدقه جمع كنند. واقعا اداره اين باشگاه اينقدر دشوار است كه بخواهند چنين اقدامي انجام دهند؟! نمي‌دانم انتخاب مديران پرسپوليس بر چه اساسي صورت گرفته است.»

پرسپوليس مديرعامل ندارد!

طاهري كه اواسط ليگ چهاردهم و پس از بازداشت حميدرضا سياسي به عنوان سرپرست به باشگاه پرسپوليس معرفي شد، به شكل غيرقابل مهاري از مصاحبه با خبرنگاران و همين‌طور رو در رو شدن با طلبكاران باشگاه طفره مي‌رفت. او كه مي‌دانست نمي‌تواند حاشيه‌هاي فصل را مهار كند ترجيح داد تبديل به مهره سوخته نشود. اوضاع تا آنجا بد پيش رفت كه دوست نزديك آقاي وزير كه روزگار نه چندان دوري، مافوق او در يك بنگاه اقتصادي به شمار مي‌رفت، جاي خود را به محمد‌حسين‌ نژاد‌فلاح داد. طاهري براي فصل پانزدهم بازگشت، اين‌بار محكم‌تر از گذشته اما به دليل سوء‌مديريت نتوانست اسپانسر مناسبي براي باشگاه پيدا كند و به واسطه دوستي نزديكي كه با وزير ورزش دارد فعلا مي‌تواند خيالش از بابت باقي ماندن در اين پست راحت باشد. در هر صورت وزارت ورزش و شخص وزير بايد پاسخگوي اين سوال باشند كه چطور بعد از گذشت تقريبا دو سال هنوز مديرعامل اين تيم مشخص نشده است. سوال روز اما اين است كه چرا وزارت ورزش و جوانان هنوز مديرعامل جديد باشگاه را به صورت رسمي اعلام نكرده است. اين باشگاه مردمي و بزرگ مدت‌هاست با سرپرستي اداره مي‌شود و نكته قابل توجه درباره امضاي اسناد و مدارك مالي پرسپوليس هم اين است كه طاهري به عنوان سرپرست حق امضا در اين باشگاه ندارد! او كه به خاطر برداشت سه ميليارد تومان پول از صندوق حمايت از پيشكسوتان و قهرمانان ورزشي و واريز به حساب پرسپوليس به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت، از رياست اين صندوق عزل شد تا وقت بيشتري براي اداره پرسپوليس داشته باشد. اما با اين وجود هم هنوز همه او را به عنوان سرپرست باشگاه مي‌شناسند، چرا كه بسياري از هواداران و پيشكسوتان پرسپوليس مخالف مديرعاملي او بوده و معتقدند كه طاهري بايد جاي خود را به مديري بدهد كه بتواند مشكلات مالي باشگاه را حل و فصل كند.

تناقض!

اخبار و حواشي پيرامون مشكلات باشگاه پرسپوليس و استقلال به اوج خود رسيده است. نصرالله سجادي چند هفته قبل در پاسخ به سوال خبرنگاران كه از او پرسيده بودند چرا هنوز اسپانسر پرسپوليس انتخاب نشده است، تاكيد كرده بود: «پرسپوليس اسپانسر دارد شما نمي‌دانيد!». او حتي در اين گفت‌وگو تاكيد كرده بود كه وزارت اقتصاد و دارايي مالك پرسپوليس و استقلال است. اما سوال روز اين است كه اگر اين دو تيم بزرگ متعلق به وزارت اقتصاد هستند پس چرا هنوز وزارت ورزش و جوانان براي آنها تصميم‌گيري مي‌كند؟ اگر به قول نصرالله سجادي پرسپوليس اسپانسر دارد چرا بايد بعد از بازي اين تيم مقابل فولاد در اهواز بازيكنان به خاطر بي‌پولي باشگاه به جاي شام بيسكويت بخورند و سيدعلي فاطمي، بازيكن جوان اين تيم خانه‌اش در رختكن درفشي‌فر محل تمرين تيم باشد؟! به نظر مي‌رسد تصميمات اشتباه مسوولان براي سرخابي‌هاي پايتخت هم‌چنان هم ادامه دارد. اين در حالي است كه مديريت غلط در دو باشگاه بزرگ تهران عملكرد فني آنها را هم تحت تاثير قرار داده است. در نهايت اين هواداران و بازيكنان هستند كه تاوان سوء‌مديريت حاكم در پرسپوليس و استقلال را مي‌دهند و هيچ كسي هم در مقابل انتظارات آنها پاسخگو نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون