• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

بازگشت آث‌رم رويايي به روزهاي طلايي

بازيكنان بوسني كار قهرمان را ساختند

علي ميرزايي| يوونتوس و رم در حالي يكشنبه شب، برابر هم صف‌آرايي كردند كه در تركيب دو تيم خبري از نمادهاي اخير دو باشگاه يعني « آندره آ پيرلو» و «فرانچسكو توتي» نبود، كاپيتان يووه راهي نيويورك سيتي امريكا شده و سلطان رم نيز نيمكت‌نشين شده، بدون اينكه ثانيه‌اي بازي كند. اين روزها رم و يوونتوس شرايط متفاوتي دارند، از سال 2013 و با آمدن« رودي گارسيا»ي فرانسوي اوضاع رم عوض شده، آنها در هر دو فصل گذشته نايب قهرمان ايتاليا شدند، هر چند زورشان به يوونتوس مقتدر نرسيد، سهم يووه از چهار بازي دو فصل گذشته در برابر رم، سه پيروزي و يك تساوي بوده است. در ليگ امسال شرايط به كام رمي‌هاست، جالوروسي سه بازيكن بزرگ به نام‌هاي ژكو، ژسيني و محمد صلاح را به خدمت گرفته و در مقابل يوونتوس هم سه بازيكن بزرگش به نام‌هاي دل پيرو، ويدال و توز را از دست داده است. اين اتفاق فاصله دو تيم را كمتر، رقابت‌هاي را زيباتر و سري آ را مهيج‌تر مي‌سازد چون برخلاف دو فصل گذشته قهرمان از همين ابتداي فصل مشخص نيست. بازي با نتيجه 2 بر يك به سود رم پايان يافت، اين نتيجه باعث مي‌شود رم با چهار امتياز به تعطيلات برود اما يوونتوس بايد در بازي سوم به دنبال نخستين امتياز بدود، چيزي كه در تاريخ سري آ سابقه نداشته است.

ژكو و پيانيچ؛ روياي هم بازي بودن در كشوري ديگر

«ميراليم پيانيچ» كه از سال 2011 در رم بازي مي‌كند با نيمكت نشيني توتي به بازيگردان اصلي تيم بدل شده است. او در اين مسابقه علاوه بر بازي‌سازي، يك گل و يك توپ به تيرك نيز داشت و در پايان، بهترين بازيكن ديدار لقب گرفت. دومين بازيكن تاثيرگذار جالوروسي در مقابل يووه « ادين ژكو»اي بود كه گل دوم و تمام‌كننده رم را به ثمر رساند، پيانيچ و ژكو با نمره 5/7 و 7 بهترين بازيكنان اين ديدار بودند. در نقل و انتقالات تابستانه پيانيچ از ژكو خواسته بود كه از منچسترسيتي جدا و به رم بپيوندد، او به به مسوولان باشگاه نيز پيشنهاد داده بود كه براي تقويت خط حمله، هم وطنش را جذب كنند. هافبك بوسني، به تلويزيون ايتاليا گفته بود: «هم بازي‌ام در تيم ملي مي‌تواند خط حمله رم را تقويت كند. اميدوارم كه رويايي بازي با هموطنم در سطح باشگاهي محقق شود. من با ژكو چند بار در مورد تيم‌هايمان صحبت كرده‌ايم، او بازيكن با‌كيفيتي است و در هرجا بخواهد مي‌تواند بازي كند اما اميدوارم راهي رم شود.»

نقش تعيين‌كننده ژكو و پيانيچ در برد بوسني برابر ايران

پيانيچ و ژكو در تيم ملي نيز همكاري و دوستي نزديكي دارند، دو گل اول بوسني در بازي جام جهاني برابر ايران روي همكاري اين زوج شكل گرفت. پيانيچ بازيگردان اصلي تيمش بود كه موقعيت‌هاي زيادي روي دروازه ايران ايجاد كرد؛ يك گل زد و پاس گلي تماشايي براي ژكو آماده كرد. در نهايت بازي با نتيجه سه بر يك به نفع بوسني به پايان رسيد و ايران از گردونه جام جهاني اوت شد. هر چند تك گل قوچان‌نژاد و ضربه شجاعي به تيرك افقي حريف براي دلخوشي ما كه به شكست عادت داريم، كافي بود اما ياران ژكو، در بازي آخر براي اعاده حيثيت آمده و نخستين حضورشان در جام جهاني را با سه امتياز به پايان رساندند. بوسني كشوري كه كمتر از 24 سال از استقلالش مي‌گذرد اما به يكي از تيم‌هاي مطرح اروپا تبديل شده، همان كشوري كه كمك‌هاي انسان‌دوستانه‌مان راهيش مي‌شد. در مقابل فوتبال امروز ايران به‌شدت محتاج كمك‌هاي انسان‌دوستانه است و اثبات اين گفته من سياست جديد هر هوادار يك اسپانسر مديران پرسپوليس است! يعني هر هوادار به باشگاه پنج هزار تومان كمك كند! در اين ميان يك سوال بي‌جواب مي‌ماند، كه چطور بوسني جنگ‌زده به اين سطح رسيده اما فوتبال ما در ناكجا‌آباد سير مي‌كند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون