• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

فرزين طهرانيان با «من و سازم» به آپ‌آرت‌مان مي‌آيد

يك رسيتال براي آهنگ‌هاي كمترشنيده‌شده

فرزين طهرانيان در نخستين برنامه از مجموعه برنامه‌هاي موسيقي «من و سازم» به اجراي رپرتوار ارزشمندي از آهنگسازان معاصر گيتار كلاسيك مي‌پردازد. آثاري كه كمتر در رسيتال‌هاي گيتار دنيا به اجرا درآمده و حتي بعضا ضبطي هم از آن وجود ندارد. اين رسيتال فرصت مناسبي براي نوازندگان، هنرجويان و علاقه‌مندان گيتار كلاسيك است كه با رپرتوار معاصر اين ساز از نزديك آشنا شوند و لذت ببرند.

رسيتال-كارگاه گيتار كلاسيك طهرانيان نخستين برنامه از مجموعه برنامه‌هاي «من و سازم» در موسسه فرهنگي هنري آپ‌آرت‌مان است كه با همكاري گروه خلاق فيل، جمعه‌ها برگزار خواهد شد. طهرانيان در اين برنامه به اجراي قطعاتي از هاينريش آلبرت، جورج مورل، ويليام بيويز، رابرت بنديكت، ديويد پريچارد، نيكيتا كوشكين، ديه‌گو پوخول و آستور پياتزولا و اندرو يورك خواهد پرداخت.

فرزين طهرانيان گيتاريست، پداگوگ و استاد دانشگاه متولد سال ۱۳۵۶ در تهران است. وي دو دوره در فستيوال موتيوهاي اسپانيايي در شهر كي‌يف شركت داشته و به اجراي موسيقي پرداخته است. در سال ۱۳۸۱ به آكادمي ملي موسيقي اوكراين راه پيدا كرده و در كلاس پروفسور ميخايلنكو به تحصيل پرداخت. او در سال ۱۳۸۷ با مدرك كارشناسي ارشد در رشته نوازندگي گيتار كلاسيك از اين آكادمي فارغ‌التحصيل شد. در اين مدت به صورت فعال در مستركلاس‌هاي آنيلو ديزدريو، هاپكينسون اسميت و نيكيتا كوشكين شركت كرده است. همچنين دوره كارگاه گيتار جز استاد مالاتكوو از اوكراين را به پايان برده است.

نويسنده كتاب «سير آموزش گيتار كلاسيك» با بيان اينكه قرار است در رسيتال روز جمعه (13شهريور) قطعاتي كمتر شنيده از آهنگسازان برجسته جهان را اجرا كند، گفت: «اين آهنگسازان عمدتا از هنرمندان قرن بيستم يا اوايل قرن 21 هستند كه برخي از آنها هنوز هم زنده‌اند و همچنان آهنگسازي مي‌كنند.»

نيكيتا كوشكين، ديه‌گو پوخول، آستور پياتزولا و اندرو يورك از نوازندگان نام‌آشنا و محبوب براي علاقه‌مندان گيتار كلاسيك در ايران هستند. كوشكين از معدود آهنگسازاني است كه به دليل تسلط بر گيتار كلاسيك قطعات و آثار متعددي براي اين ساز چه به صورت تكنوازي و چه با اركستر تصنيف كرده است؛ نوازنده چيره‌دستي كه سه سال پيش ميزبان كلاس‌هاي تخصصي در زمينه نوازندگي گيتار كلاسيك در تهران بود. پوخول نيز نماينده برجسته‌اي از نسل آهنگسازان جوان آرژانتيني است كه به فرهنگ موسيقي خود توجه كرده و در عين حال موسيقي معاصر را نيز ناديده نگرفته‌اند. سبك آهنگسازي او بازتابي از تاثيرات آهنگساز بزرگ آرژانتيني آستور پياتزولاست و او نيز چون پياتزولا، تانگو را اساس كار خود قرار داده است.

استاد هنرستان عالي موسيقي در ادامه افزود: «در طول تاريخ موسيقي همواره قطعاتي وجود دارد كه به آنها كمتر توجه شده است. بارها ديده شده قطعه‌اي توسط آهنگسازي مشهور ساخته و بعد توسط نوازنده‌اي معروف نيز نواخته مي‌شود، اما هميشه قطعاتي نيز وجود داشته كه به دست فراموشي سپرده شده است. براي نوازنده هميشه الگوهايي وجود دارد كه الهام‌بخش كارهاي هنري اوست. نوازنده گاهي خودش زيبايي‌هاي يك قطعه از پيش‌ساخته‌شده آهنگساز را كشف مي‌كند و منبع الهامش مي‌شود.»

او با اشاره به اينكه پيش از اين رسيتال‌هايي از اين دست را در بوشهر و اهواز برگزار كرده‌ است، ادامه داد: «همه قطعاتي كه قرار است روز جمعه اجرا كنم تا پيش از اين يكجا اجرا نشده است. چنانچه شرايط فراهم باشد طي يك نشست صحبت‌هايي هم در خصوص موسيقي و نوازندگي خواهم كرد و اميدوارم روز جمعه فضايي صميمانه و دوستانه را تجربه كنيم.»

طهرانيان با تاكيد بر اين نكته كه خلاقيت اساس هر كار هنري به ويژه موسيقي است، گفت: «بسياري بر اين باورند كه كار نوازنده خلاقه نيست و براي اين هنر عنصر خلاقيت را مهم نمي‌دانند و از نظر من اين عقيده چندان درست نيست.»

او سپس توضيح داد: «در هنر موسيقي كار آهنگساز آفرينش يك اثر است. در عين حال بايد توجه داشت كه كار نوازنده بازآفريني قطعات است و در آن نيز پارامتر خلاقيت همچنان داراي اهميت است.»

تاكنون كتاب‌هاي اصول پايه آموزش موسيقي، هارموني مقدماني جز براي گيتار كلاسيك و تكنيك‌هاي روزانه گيتار كلاسيك از او به چاپ رسيده است. او همچنين با اشاره به اينكه در هنر نوازندگي دو مكتب عمده وجود دارد، گفت: «يك دسته از نوازندگان خود را آيينه تمام‌نماي آهنگساز مي‌دانند و اثر او را عينا مي‌نوازند. در مقابل دسته‌اي ديگر در كنار كار آهنگساز اجراي متفاوتي را بازمي‌آفرينند. اين خوانش نو از قطعات آهنگسازان همواره مورد توجه اين دسته بوده است.»

از جمله فعاليت‌هاي طهرانيان مي‌توان به اجراي رسيتال‌هاي متعدد، مقالات، تدريس گيتار كلاسيك و جز، مسوول بخش گيتار كلاسيك بيست‌وهفتمين دوره جشنواره فجر، تكنوازي گيتار كلاسيك در خانه موسيقي ايران براي حمايت از توليدات موسيقي داخلي و نوازنده مدعو در جشنواره بين‌المللي گيتار چرنيگو اوكراين اشاره كرد.

طهرانيان در پايان در خصوص اجراي رسيتال‌ها در فضاهاي عمومي اضافه كرد: «هميشه اجراهايي كه در كافه‌ها و موسسات فرهنگي برگزار مي‌شود را بيشتر مي‌پسندم؛ چراكه در فضاهايي از اين دست مخاطب احساس راحتي بيشتري مي‌كند و فضا نسبت به سالن‌هاي مجلل و كنسرت‌ها صميمي‌تر است.»

«من و سازم» مجموعه برنامه‌هاي حوزه موسيقي موسسه آپ‌آرت‌مان است كه توسط گروه خلاق فيل ايده‌پردازي، طراحي و اجرا مي‌شود؛ برنامه‌هايي كه هدف اصلي آنها به اشتراك گذاشتن تجربه‌هاي شخصي نوازنده‌ها و موسيقيدان‌هاست. تجربه‌هايي كه كمتر در كنسرت‌ها و اجراهاي رسمي ديده و شنيده مي‌شوند و ارزش‌هاي هنري خاص خود را دارند. تجربه‌هايي كه مبناي خلاقيت موسيقيدان‌ها به شمار مي‌روند.

اين برنامه با بليت 45 هزار توماني در ساعت‌هاي 19 و 21 روز جمعه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان براي تهيه بليت مي‌توانند با شماره 88860439 تماس گرفته يا به كتابفروشي و فروشگاه گاندو واقع در خيابان ايرانشهر، خيابان كلانتري، پلاك 48 مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون