وظيفه خواننده تهيهكنندگي نيست!
علي زند وكيلي٭
امروز يكي از درگيريهاي اصلي كه هنرمندان با آن دست به گريباناند آن است كه يك هنرمند وظايفي بيش از آنچه بايد را به عهده دارد. وقتي وارد جريان برگزاري كنسرت بشويد خواهيد ديد دوندگي براي گرفتن مجوزهاي پي در پي، گرفتن سالن، استفاده از تبليغات و... كار بسيار مشكلي است. يك موزيسين حرفهاي هيچوقت قبول نميكند صفر تا صد كارهاي لازم براي برگزاري يك كنسرت را شخصا انجام دهد. درست مانند يك فيلم كه تمام عوامل آن از تداركات گرفته تا كارگردان در تهيه آن نقش دارند. سهم بالايي از عواملي كه باعث مطرح شدن يك هنرمند ميشود به عهده تهيهكننده و كنسرتگذار است. يك تهيهكننده موفق ميتواند هنرمند را معرفي كند. البته در حوزه سنتي هنرمند است كه تعيين ميكند چه اتفاقي بيفتد نه تهيهكننده. اما در مطرح شدن يك خواننده در ژانر پاپ، تهيهكننده نقش بيشتري ايفا ميكند. يك خواننده به تنهايي نميداند چه فضاهايي بر رشدش تاثير دارند. بنابراين وجود شخص كاربلدي كه كانالها را ميشناسد بيشتر لازم ميشود. وقتي دغدغه يك هنرمند گروه او، صحنه اجرا و ارايه يك موسيقي درست باشد ديگر وقتي براي توجه به مسائل ديگر ندارد. بنابراين اگر چنين كساني كه در حرفه خود كاربلد هستند حضور نداشته باشند خواننده در مسير كار حرفهاياش جا ميماند و عقب ميافتد. نكته اينجاست كه برخي افراد نتيجه گرفتهاند بايد وارد بيزينس هنر شوند. در حالي كه هر چيزي بايد سر جاي خودش باشد. خيليها از دور قضاوت ميكنند اما نميدانند برگزاري يك كنسرت آنقدرها هم كار راحتي نيست. خيلي افراد ميخواهند برنامه گذار موسيقي شوند. ميخواهند ساختمانسازي خود را رها كنند و كنسرت برگزار كنند. اما بايد به اين نكته توجه كرد كه كنسرتگذار حرفهاي با تمام افرادي كه بر پروسه برگزاري كنسرت نقش دارد در حال چالش است و بايد با همه آنها تعامل كند به همين خاطر ميگويم درست از پس كار آمدن در اين زمينه كار سادهاي نيست.
سالن، وضعيت صدا، تبليغاتي كه براي كنسرت ميشود و عواملي كه قرار است وظيفه انجام تداركات را به عهده داشته باشند از ديگر مسائل حايز اهميت است. تا پايان كنسرت آرامش بايد وجود داشته باشد و ذهن خواننده و گروه موسيقي درگير هيچ دغدغهاي به جز ارايه كار مناسب نباشد. يكي از دوستان خوب من كه نوازنده بسيار شناخته شدهاي است برايم تعريف كرد كه او و همكارانش براي اجراي يك كنسرت تمرينهاي فراواني انجام دادند. خواننده درست شب قبل از كنسرت با او صحبت كرده و گفته هزينهاي را كه در تداركات نوشتهام نميتوانم پرداخت كنم. او ميگفت محال است با چنين خوانندهاي روي صحنه بروم چرا كه او به من قول داده بود. در اينجاست كه جاي خالي يك برنامهگذار حرفهاي احساس ميشود. اگر برنامه گذار حضور داشت نيازي نبود نوازنده براي گرفتن حقش با خواننده درگير شود. تداركات لازم براي نوازنده و خواننده در پشت صحنه هم گزينه بسيار مهمي است. وضعيت بايد براي هنرمند به نحوي باشد كه او فقط به مخاطب فكر كند و حواشي پيراموني به كنسرت گذار سپرده شود. در آن سوي دنيا هنرمند فقط به فكر تمرين و اجراست و بقيه مسائل به عهده برنامه گذار و كارگردان برنامه است. بايد يادمان باشد يك فيلم بسيار عالي داراي تهيهكنندهاي است كه ميتواند دغدغه را از دوش مجريهاي برنامه بردارد. ما هم بايد بياموزيم هر كسي در زندگي خود يك وظيفه مختص به خود دارد. بايد بياموزيم هر كاري قاعده و قانون مخصوص به خود را دارد. همان طور كه وظيفه تهيهكننده خوانندگي نيست، وظيفه خواننده هم تهيهكنندگي نيست. من نوعي به عنوان يك هنرمند ميخواهم سالها زندگي كنم و آرامش داشته باشم بنابراين بايد بدانم يك ده آباد به از صد شهر خراب است.
٭خواننده آواز ايراني