• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

مسوولان و مقامات چهار شهر آسيايي از چالش‌هاي‌شان به «اعتماد» مي‌گويند

دولت پولي براي اداره شهر نمي‌دهد

تهران و قزوين در نخستين روزهاي شهريور ميزبان پنجمين مجمع شهرداران آسيايي بودند؛ مجمعي كه قرار بود بيش از 150 شهردار شهرهاي كوچك و بزرگ آسيايي و مديران ارشد شهري درآن حضور داشته باشند. اما با اين حال تنها چند شهردار شهرهاي كوچك در آن حضور داشتند و از همين رو شهردار تهران شايد مهم‌ترين و عاليرتبه‌ترين ميهمان آن بود. ولي جداي از دستاوردهاي اين مجمع، جمع شدن اين تعداد مدير شهري فرصت خوبي بود براي آشنايي با مشكلات شهرهاي بزرگ آسيايي و ديدگاه مديران ارشد شهري آنها در مورد تهران. گزارش زير حاصل گفت‌وگوهاي كوتاهي است با چهار تن از مديران شهري چند كلانشهر آسيايي.

 

حل مشكل «زباله» از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما است

آزماتوالله خان٭

مهم‌ترين مشكل شهرهاي بزرگ بنگلادش به خصوص شهر800 هزار نفري تونگي، بحث آب لوله‌كشي و زباله‌هاست كه براي هر دو معضل تدابيري طراحي شده كه در آينده‌اي نزديك اجرايي خواهد شد و مي‌تواند اين دو مشكل را حل كند. در بنگلادش، دولت بخش كمي از بودجه شهرداري‌ها را تقبل مي‌كنند و تامين بقيه بودجه برعهده خود شهرداري‌هاست. مهم‌ترين محل درآمد شهرداري‌ها نيز درآمدهاي ناشي از عوارض ساخت و سازها و ماليات‌هايي است كه از مغازه‌ها و مراكز تجاري گرفته مي‌شود. من براي نخستين‌بار بود به تهران مي‌آمدم. تهران شهري پيشرفته و بزرگ است و به نظرم مديريت شهري خوبي دارد. گرچه براي قضاوت در مورد آن بايد بيشتر با اين شهر آشنا شد. ولي درمجموع معتقديم كه تعامل با شهرهايي چون تهران مي‌تواند دستاوردهاي خوبي را براي هر دو طرف داشته باشد. در مورد تهران هم بايد بگويم تهران شهر بزرگي است كه با وجود جمعيت ميليوني آن، توانسته به سرعت پيشرفت كند و توسعه قابل قبولي را داشته باشد. ضمن اينكه به فاكتورهاي شهري نيز توجه قابل قبولي شده است. در مجموع مي‌توان تهران را نمادي از شهرهاي توسعه‌يافته آسيايي معرفي كرد.

٭ عضو انجمن شهرداران كشور بنگلادش و شهردار اسبق تونگي

 

بافت‌هاي فرسوده، اصلي‌ترين دغدغه ما است

احمد سلامت٭

ما در شهر استانبول دو معضل اساسي داريم؛ اول بافت‌هاي فرسوده بسيار زياد شهر كه هزينه بالايي را براي بازسازي و احياي اين بافت‌ها مي‌طلبد و مشكل بعدي كه معضل مشترك اكثر كلانشهرهاي جهان هم هست، همان مشكل ترافيك است. براي رفع معضل ترافيك تاكنون تلاش‌هاي بسياري شده است. از جمله احداث جاده‌اي زير آب كه در جهان مشهور است و يكي استفاده از روش‌هاي مهندسي براي احداث مسيرهاي دو طبقه است؛ مسيرهايي كه يك طبقه آن زير زمين و مختص حمل و نقل ريلي است و مسير زيرگذر آن كه براي تردد خودرو‌هاست. اين روش‌ها تاكنون نتايج خوبي را به دنبال داشته ولي كافي نيست. در استانبول، شهرداري درآمدي به شكلي مستقل دارد و سهم كمك‌هاي دولت به آن بسيار ناچيز است، به طوري كه تنها هشت درصد از بودجه شهرداري را دولت تقبل مي‌كند. بقيه هزينه‌هاي شهرداري براي مديريت شهر از طريق روش‌هايي چون ماليات‌ها تامين مي‌شود.

من براي بار دوم است به تهران مي‌آيم. دفعه اول زماني بود كه برج ميلاد درحال ساخت بود. تهران شهري زيبا و توسعه‌يافته است و پيشرفتي سريع و محسوس را تجربه مي‌كند؛ شهري مدرن و درخور تحسين. در طول اين چند روز از بخش‌هاي مختلف شهري و تفريحي بازديد كردم و اميدوارم زمينه‌هايي فراهم شود تا بتوانيم تعامل خوبي را بين دو شهر قديمي و تاثيرگذار جهان داشته باشيم.

٭ قائم‌مقام شهردار استانبول

 

هايكو و تهران مي‌توانند درزمينه گردشگري تعامل خوبي داشته باشند

ني‌چيانگ٭

هايكو در جنوبي‌ترين قسمت چين قرار گرفته و زير تابيعت استان «هاينان» به شمار مي‌رود. اين شهر با جمعيت دو ميليون و 300 هزار نفري يك شهر توريستي محسوب مي‌شود كه بيشترين صنعت آن كشاورزي است. شهر هايكو يك منطقه كشاورزي و صنعتي است كه بيشترين فعاليت آن در زمينه بنادر صورت مي‌گيرد؛ اين شهر مركز سياسي و فرهنگي استان هاينان به شمار مي‌رود و يك سوم درآمد كل استان متعلق به اين شهر است. از جمله مشكلات شهر مي‌توان به آلودگي هوا و تامين پاكيزگي شهر اشاره كرد. براي حل اين معضل به دنبال راهكارهايي هستيم كه هنوز در مرحله مطالعاتي است. از سويي با توجه به پتانسيل‌هاي گردشگري هايكو و شهرهاي ايران، بسيار مايليم كه با شهرهاي ايران تعامل و تفاهمنامه در مورد گردشگري داشته باشيم. درهمين راستا تفاهمنامه‌اي با قزوين امضا كرده‌ايم و به دنبال تعريف نحوه تعامل با تهران نيز هستيم. از ديد من تهران شهري است با جاذبه‌هاي فراوان و پيشرفتي تحسين‌برانگيز. به خصوص در بخش حمل و نقل و توسعه خطوط ريلي گام‌هاي مثبتي برداشته شده است كه مي‌تواند الگويي براي شهرهاي آسيايي باشد.

٭ شهردار شهر هايكو چين

 

مهم‌ترين مشكل ما ترافيك آنتالياست

ابراهيم اوريم٭

مهم‌ترين معضل ما در شهر آنتاليا، مشكل ترافيك است، چرا كه آنتاليا شهري است توريستي و در برخي مواقع، به اندازه خود جمعيت شهر پذيراي توريست‌ها از كشورهاي مختلف است. از سويي ساختار شهر، كاملا قديمي و سنتي است و براي همين زيرساخت‌هاي مناسبي براي حل مشكل ترافيك و تردد خودروها وجود ندارد.

ما معتقديم كه براي حل اين مشكل بايد يك طرح جامع تهيه كنيم تا بتوانيم اين معضل اساسي شهرمان را به شكلي بنيادين و ريشه‌اي حل كنيم. اما قبل از آن درحال مطالعه روش‌هايي هستيم تا در كوتاه‌مدت، و تا حد ممكن اين مشكل را حل كنيم. به عنوان مثال درحال بررسي اين مساله هستيم كه بهتر است خيابان‌ها، مترو‌ها و مسير‌هاي تردد شهر را به زير زمين منتقل كنيم يا از روي زمين آنها را اصلاح كنيم. برهمين اساس الان برخي از مسيرهاي شهر ما زيرزميني شده است. همچنين يكي ديگر از سياست‌هاي ما براي حل مشكل ترافيك، كم كردن چراغ‌هاي قرمز در معابر است، چرا كه معتقديم با اين روش در شهري چون آنتاليا، ترافيك مي‌تواند بسيار روان‌تر از گذشته شود. ضمن اينكه توسعه پاركينگ‌هاي شهر را نيز در دستور كار خود داريم و به دنبال روش‌هايي هستيم كه در چند سال آينده، پاركينگ‌هاي شهر را چند برابر كنيم. شايد بد نباشد بدانيد كه در آنتاليا به ازاي هر سه تا چهار نفر يك خودرو وجود دارد. به اين ‌ترتيب مي‌توان گفت درآنتالياي دو ميليون نفري، حدود 500 هزار خودرو وجود دارد. خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه بخش زيادي از درآمد شهرداري آنتاليا از محل درآمدهاي ناشي از تردد توريست‌هاست ولي بايد بگويم كه مبحث گردشگري در آنتاليا متولي ديگري دارد و ما دخالتي در آن نداريم. ما تنها نقشي كه در گردشگري داريم، كمك به نهادهاي متولي براي تبليغ مراكز گردشگري و معرفي آنتاليا و جذب توريست است. به بياني درآمد‌هاي بيشتر از روش‌هاي ديگر مديريت شهري است. روش‌هايي مانند عوارض‌ها و ساير راهكارهايي كه براي كسب درآمد در همه شهرها وجود دارد. از سويي در حال حاضر آنتاليا از لحاظ جذب توريست در خاورميانه دررتبه‌ اول قرار دارد، اما اين موفقيت به سادگي به دست نيامده بلكه براي آن 30 سال برنامه‌ريزي انجام شده است. ضمن اينكه نبايد فراموش كرد كه گردشگري و جذب توريست تنها منوط به هتل‌سازي نيست.

در عرصه تعاملات بين‌المللي نيز با شهرهاي بزرگي كه تا حدودي مشابه آنتالياست تعامل داريم همان‌گونه كه از گذشته در ايران با شهرداري قزوين ارتباط و همكاري داشتيم و درآينده‌اي نزديك با شهرداري تهران هم همكاري‌هايي را آغاز خواهيم كرد. مديران شهري تهران براي اين شهر برنامه‌ريزي خوبي داشته‌اند به‌گونه‌اي كه از سه سال قبل تاكنون تغييرات شگرفي در حوزه ساخت و سازهاي زيربنايي به‌ مانند پل‌ها و توسعه فضاي سبز صورت گرفته است. تهران شهر بسيار زيبايي است كه زيبايي‌هاي آن براي توريست‌هاي خارجي ناشناخته است و به همين دليل به نظرم بايد براي جذب گردشگر در آن تلاش بيشتري صورت گيرد. من شخصا عاشق موزه‌هاي تاريخي تهران و كاخ گلستان هستم و بيشتر وقت خود را صرف بازديد از آنها خواهم كرد. مطمئن باشيد گردشگران ديگر نيز از جاذبه‌هاي تاريخي تهران لذت خواهند برد.

٭قايم مقام شهردار آنتاليا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون