• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

چاره‌انديشي دولت يازدهم براي ميراث دولت دهم

دستور صريح مسكن مهري جهانگيري به نوبخت

گروه اقتصادي| در حالي كه تاكنون 50 هزار ميليارد تومان بنا به گفته حناچي، معاون وزير راه و شهرسازي صرف مسكن مهر شده است اما هنوز هم اصرارهاي دولتي حرف نخست براي اتمام اين پروژه را مي‌زنند. پروژه‌اي كه از سوي برخي دولتمردان ميراث زمين‌خورده دولت دهم براي دولت يازدهم نام گرفته است. با اين حال معاون اول با همه سختي‌ها و گرفتاري‌هايي كه اين پروژه براي دولت به بار آورده است براي آنكه يك‌بار براي هميشه اين پرونده را ببندد رسما به وزارت راه‌و‌شهرسازي دستور داده تا پروژه مسكن مهر را با سرعت بيشتر تمام كند.

احمد اصغري مهر آبادي، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر در حالي در مورد اين دستور صحبت مي‌كند كه روز گذشته 50 هزار واحد مسكوني مسكن مهر را تحويل متقاضيان آنها داده است. وي با بيان اينكه در نشست اخير با معاون اول رييس‌جمهور، وي دستور اتمام و تكميل واحدهاي باقيمانده مسكن‌مهر را به نوبخت داد، گفته است: «از دو ميليون و ۳۰۰ هزار مسكن مهر، تاكنون يك ميليون و ۸۲۰ هزار واحد افتتاح شده است.»وي ادامه داده است: «از بدو پيروزي انقلاب اسلامي، دولت‌ها همواره با رويكردهاي مختلفي بحث مسكن را پيگيري كرده‌اند و براي خانه‌دار كردن مردم از اشكال و عناوين مختلفي بهره برده‌اند. زماني بحث واگذاري زمين‌هاي حمايتي و زماني هم بحث مسكن‌هاي حمايتي و اجتماعي، استيجاري، اجاره به شرط تمليك و در آخر، مسكن 99 ساله مطرح و انجام شد كه سرانجام از اين برنامه‌ها زمينه احداث چهار ميليون و 400 هزار واحد مسكوني فراهم و تحويل و عملياتي شده است.»

مهرآبادي با اشاره به اينكه مسكن مهر با اهداف خيرخواهانه شروع شد تا نياز بخش عظيمي از افراد جامعه را كه به لحاظ ضعيف بودن بنيه مالي نمي‌توانند مسكن تهيه كنند، فراهم كند، مي‌افزايد: «خيرخواهانه بودن مسكن مهر از اين جهت بود كه اعطاي زمين رايگان و تسهيلات ارزان‌قيمت توسط دولت آغاز و اجرايي شد. در دولت يازدهم نيز با وجود تمام مشكلات، 540 هزار واحد مسكوني مهر به اتمام رسيد. در حال حاضر 300 هزار واحد مسكن مهر به دليل نبود خدمات زيربنايي و روبنايي آماده افتتاح هستند، اين در حالي است كه در دولت هفتم و هشتم 104 هزار واحد مسكوني استيجاري آغاز شد كه 12 سال طول كشيد تا به بهره‌برداري برسد. در جلسه اخيري كه با معاون اول رييس‌جمهور داشتيم، جهانگيري به نوبخت دستور داد تا مسكن مهر هر چه سريع‌تر نهايي و تكميل شود و هر چه زودتر اين پروژه به پايان برسد.»

تاكنون بارها بر سر موضوع مسكن مهر از وزير و معاونان وي توضيحات مختلفي خواسته شده اما هنوز پرونده اين پروژه ميراثي باقي مانده است. حال بايد ديد دولت يازدهم اين 500هزار واحد باقي مانده را تا چه زماني تحويل مي‌دهد، البته قائم‌مقام وزير راه از 300 هزار واحد صحبت كرده كه منتظر امكانات زيربنايي و روبنايي هستند و مشخص نيست 200هزار واحد ديگر در چه مرحله‌اي قرار دارند.

چندي پيش كه عبــاس‌آخوندي براي پاسخگويي به سوال عــــلي‌اصغــر زارعي، مهدي‌كوچك‌زاده، روح‌الله حسينيان و حميد رسايي نمايندگان مردم تهران درباره علت بي‌توجهي و عدم‌پيشرفت طرح‌هاي مسكن مهر به مجلس رفته بود هم به ارايه آمارهاي مختلفي در اين مورد پرداخت.

به گفته اين وزير دولت يازدهم پيشرفت فيزيكي مسكن مهر در دولت يازدهم ۴۲ درصد و در كل دولت قبلي ۵۸ درصد بوده است، حدود هفت ميليون نفر درگير اين پروژه هستند و بايد تمام امكانات را در اختيار شهروندان قرار دهيم، خود را مكلف به تعهدات دولت‌هاي قبلي مي‌دانم و اقدامات لازم براي رفاه مردم را فراهم مي‌كنم. آغاز پروژه مسكن مهر در سال ۸۷ همزمان با اتفاق بسيار مهم در حوزه اقتصادي كشور بود. در واقع از جهت تورم در بخش مسكن ما از يك رقم حدود ۶۰ درصدي سقوط كرديم و توليد ناخالص داخلي در حال سقوط بود، در شرايطي كه اين وضعيت اقتصادي كشور بود و توليد ناخالص داخلي در حال سقوط و تورم در حال افزايش بود، دو اتفاق بزرگ ديگر يعني يارانه‌ها و طرح مسكن مهر مطرح شد كه هر كدام براي اينكه اقتصاد كشور را درگير كنند ظرفيت كافي را بايد داشته باشند. عباس آخوندي در ادامه اظهاراتش به ارايه آمار و ارقامي كه در طرح مسكن مهر وجود دارد، اشاره كرده و گفته بود: «آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه در طرح مسكن مهر در دوره مسووليت من سرعت نسبتا بيشتري نسبت به پيش از آن داشته است. ما حدود دو ميليون و ۳۰۰ هزار مسكن مهر داريم كه داراي ميانگين پيشرفت ۹۰ درصدي در سال ۹۴ است. در حوزه تحويل واحدها يك ميليون و ۱۸۰ هزار واحد تاكنون تحويل داده شده و ۴۴ هزار ميليارد تومان براي مسكن مهر تسهيلات اعطا شده است كه ۱۰ درصد در دوره يازدهم و ۹۰ درصد در دولت گذشته بود. پيشرفت فيزيكي مسكن مهر در دولت يازدهم ۴۲ درصد و در كل دولت قبلي ۵۸ درصد بوده است.»

وزير راه و شهرسازي درباره وضعيت پيشرفت فيزيكي مسكن مهر توضيح داد: «ما حدود يك و نيم ميليون واحد مسكن مهر را به اتمام رسانديم؛ ولي نكته مهم اين است كه از اين تعداد چيزي حدود ۲۰۰ هزار واحد فاقد متقاضي داريم كه نمايندگان بايد به اين نكته توجه كنند. از سوي ديگر نازك‌كاري يك ميليون و ۷۵۰ هزار واحد مسكن مهر به اتمام رسيده و مشكلات زيربنايي و روبنايي دارد كه در اختيار وزارت راه و شهرسازي نيست و مسوول آن ساير وزارتخانه‌ها هستند.»وزير راه و شهرسازي افزود: «بر اساس آمار و ارقام در دوره يك سال ونيم دولت يازدهم حداقل دوبرابر نسبت به دولت قبل در بخش مسكن مهر پيشرفت حاصل شده است. براي تامين تاسيسات زيربنايي مسكن مهر ۵۶۰۰ ميليارد تومان بايد هزينه شود، براي خدمات روبنايي نيز حداقل هشت هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است كه حتي يك ريال آن در بودجه‌هاي سنواتي كشور وجود خارجي نداشته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون