• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

بازگشت طلا به دور مثبت

گروه اقتصادي| با تقويت ارزش يورو در بازارهاي جهاني نرخ دلار و انواع ارزهاي خارجي در بازار آزاد تهران افزايش پيدا كرد. ديروز در حالي دلار با افزايش قيمت به 3450 تومان رسيد كه نرخ يورو تا ميانه‌هاي بازار بدون تغيير باقي مانده بود اما با متعادل شدن نرخ دلار و توقف آن روي 3425 تومان، يورو پنج تومان گران شد و به 3860 تومان رسيد. اين در حالي بود كه پوند، درهم و لير تركيه نيز ديروز با افزايش قيمت روي 5270 تومان، 940 تومان و 1170 تومان ايستادند. تقويت يورو سبب شد نرخ اونس طلا نيز ديروز اندكي افزايش پيدا كند و به 1124 دلار برسد ولي در نهايت روي 1122 دلار به تعادل رسيد.

بر اين اساس سكه تمام بهار آزادي ديروز به 920 هزار تومان رسيد ولي در نهايت روي 918 هزار تومان به تعادل رسيد. اين در حالي بود كه نيم سكه دوباره وارد كانال 470 هزار تومان شد و به 473 هزار تومان رسيد. اما ربع سكه و سكه يك گرمي تغيير قابل توجهي نكردند و روي قيمت‌هاي قبلي خود باقي ماندند. به اين‌ترتيب ربع سكه و سكه گرمي 260 هزار تومان و 171 هزار تومان قيمت خوردند. توقف اونس طلا روي 1122 دلار در بازارهاي جهاني در حالي تداوم دارد كه انواع فلزات اساسي ديروز با افزايش قيمت و تقاضاي خريد همراه شدند. قيمت جهاني نفت خام هم ديروز اندكي افزايش پيدا كرد تا هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال به 49 دلار برسد.

در حالي كه سرمايه‌گذاران بين‌المللي و كارشناسان اقتصادي منتظر برگزاري نشست فدرال رزرو امريكا طي هفته آينده هستند، گمانه‌زني‌هاي زيادي در خصوص زمان افزايش نرخ بهره فدرال رزرو مطرح شده و اين مساله تاثير زيادي بر روند نوسانات ارزش دلار و قيمت طلا داشته است. به گزارش رويترز، قيمت هر اونس طلا ديروز با 2/0 درصد افزايش به بيش از 1124 دلار رسيد ولي با گذر زمان با كاهش اندكي به 1122 دلار بازگشت. قيمت طلا پيش از اين به كمتر از 1116 دلار رسيده بود كه پايين‌ترين رقم در سه هفته اخير به شمار مي‌رود.

قيمت طلا پس از كاهش متوالي در چهار روز گذشته از ميانه‌هاي هفته جاري بخشي از كاهش قيمتي را جبران كرد و با افزايش نسبي روبه‌رو شد. تحليلگران بازارهاي جهاني معتقدند قيمت طلا در كوتاه‌مدت تحت تاثير نگراني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره فدرال رزرو نمي‌تواند با نوسانات زيادي روبه‌رو شود. بر اساس آخرين تحليل‌هاي تكنيكال، سطح حمايتي قيمت طلا در شرايط كنوني 1116 دلار است و سطح مقاومتي طلا نيز 1126 دلار است.

بــــر اســـاس گزارش‌هاي موجود، فدرال رزرو امريكا بايد افزايش نرخ بهره را در شرايط كنوني مد نظر قرار ندهد و منتظر تثبيت اوضاع اقتصادي جهان باشد. در شرايطي كه شاخص سهام در بازارهاي مالي جهان با افت زيادي روبه‌رو شده و نگراني‌ها نسبت به وضعيت اقتصادي چين تشديد شده ولي اين عوامل موجب افزايش تقاضا و قيمت طلا نشده است. به اعتقاد فعالان بازارهاي بين‌المللي، سرمايه‌گذاران منتظر روشن شدن وضعيت سياست‌هاي پولي امريكا هستند تا براي سرمايه‌گذاري در بازار طلا تصميم‌گيري كنند. بر اين اساس بعيد به نظر مي‌رسد افزايش تقاضاي فيزيكي در كوتاه‌مدت بتواند تاثير چنداني بر قيمت طلا داشته باشد.

گمانه‌زني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره امريكا همچنان فشار زيادي را بر قيمت جهاني طلا وارد كرده است. اگر فدرال رزرو در نشست هفته آينده نرخ بهره را افزايش ندهد مي‌توان نسبت به افزايش قيمت طلا در كوتاه‌مدت اميدوار بود. بر اساس اين گزارش رييس اقتصاددانان بانك جهاني نيز خواستار به تعويق افتادن افزايش نرخ بهره امريكا تا زماني شد كه وضعيت اقتصادي جهان به ثبات لازم برسد. بر اين اساس اگر فدرال رزرو امريكا در شرايط كنوني نرخ بهره را افزايش دهد، اين مساله به ضرر رشد و رونق اقتصادي جهان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون