• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

ظريف در نيويورك از سوريه و برجام گفت

گروه ديپلماسي| گسترش روابط دوجانبه، ايران پسا برجام و مسائل منطقه‌اي؛ اينها محورهايي هستند كه محمدجواد ظريف در طول چند روز گذشته در ديدار با همتايان و مقامات بين‌المللي مطرح كرده و درباره آنها به گفت‌وگو و رايزني نشسته است. محمدجواد ظريف كه صبح سه‌شنبه به وقت ايران، تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد، هنوز مجمع عمومي شروع نشده، ديدارها با همتايان و مسوولان عالي سازمان‌هاي بين‌المللي را آغاز كرده است. وزير امور خارجه كشورمان در سه روز گذشته (و تا هنگام نگارش اين گزارش) با وزراي امور خارجه استراليا، روماني، نيوزيلند، اندونزي، مصر، رييس صليب سرخ جهاني، قائم مقام دبيركل سازمان ملل متحد و رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد ديدار كرده و آخرين وضعيت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بررسي قرار دادند. 
ظريف در اين ديدارهاي متعدد با توجه به دستيابي به توافق هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت جهاني و رفع تحريم‌ها در آينده‌اي نزديك، كشورها را براي حضور در تهران و سرمايه‌گذاري در كشورمان دعوت كرد و در اين راستا قرار شد تا وزراي امور خارجه روماني و نيوزيلند تا پيش از پايان سال 2015 ميلادي به تهران سفري داشته باشند تا با همراه آوردن هيات‌هايي اقتصادي زمينه را  براي بررسي زمينه‌هاي همكاري اقتصادي و افزايش آن و همچنين فعال كردن كميسيون اقتصادي مشترك دو كشور فراهم سازند. همچنين قرار شد تا وزير امورخارجه اندونزي سفري قريب‌الوقوع به تهران داشته باشد تا زمينه سفر رييس‌جمهور اندونزي در آينده نزديك به جمهوري اسلامي ايران را فراهم كند. اما سوريه شايد مهم‌ترين محور رايزني‌هاي ظريف در نيويورك بوده است. 
در ديدار يان الياسون با ظريف، وي ضمن تبريك و تقدير از روند ديپلماتيك كه منجر به توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه كشورهاي 1+5 شد، اين توافق را پيروزي بزرگ ديپلماسي و نظام عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي توصيف كرد. الياسون همچنين خواستار همكاري ايران به عنوان قدرت منطقه‌اي در حل بحران‌هاي منطقه به ويژه در سوريه و يمن شد كه وزير امور خارجه كشورمان مواضع و تلاش‌هاي ايران در اين جهت را بيان كرد. ظريف صبح روز پنجشنبه نيز در ديدار با پيترمائورر، رييس صليب سرخ جهاني درباره تحولات منطقه و عمليات انسان‌دوستانه صليب سرخ جهاني در سوريه و عراق و نيز همكاري‌هاي دوجانبه گفت‌وگو كرد. 
وي با توجه به وخامت وضعيت انساني در يمن و سوريه، مصالحه سياسي را به عنوان راه‌حل اساسي براي حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي توصيف كرد. همچنين در اين ملاقات رييس صليب سرخ جهاني از نقش و همكاري‌هاي ايران در تسهيل عمليات صليب سرخ در منطقه قدرداني كرد و با توجه به وجود ظرفيت‌هاي عظيم و تجربه هلال احمر ايران در امر كمك‌هاي انسان‌دوستانه، از تبديل شدن ايران به مركز منطقه‌اي هماهنگي عمليات‌هاي انسان‌دوستانه استقبال كرد. 
وزير امور خارجه كشورمان نيز در ديدار با وزير امور خارجه استراليا اظهار كرد: ايران به تعهدات خودش در خصوص اجراي توافق و نيز توافق با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عمل خواهد كرد. مسائل منطقه‌اي از جمله مشكلات سوريه و يمن نيز در بخش ديگري از گفت‌وگوهاي وزراي خارجه ايران و استراليا مطرح شد و طرفين بر همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه براي حل مشكلات از طريق سياسي تاكيد كردند. همچنين طرفين بر گسترش روابط دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف از جمله همكاري‌هاي چندجانبه، تبادل هيات‌هاي سياسي و اقتصادي، تبادل دانشجو، اعزام نيروي كار به استراليا، حل مشكل پناهندگان ايراني در استراليا تاكيد كردند. در پايان ملاقات، جولي بيشاپ دعوت قبلي خود از وزير امور خارجه كشورمان براي سفر به استراليا را تكرار كرد كه با استقبال ظريف مواجه شد. 
وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رييس مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز يكي از اولويت‌هاي ايران را مبارزه با خشونت و افراطي‌گري دانست و اظهار كرد كه در نظر است يك برنامه اقدام براي عملي كردن ايده‌هاي مندرج در قطعنامه «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» كه دو سال قبل به ابتكار رييس ‌جمهور اسلامي ايران در سازمان ملل با اجماع به تصويب رسيد، تهيه و به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد برساند. ظريف در پاسخ به سوال رييس مجمع عمومي درخصوص بحران منطقه خاورميانه از جمله سوريه گفت: تنها راه‌حل اين معضل از طريق سياسي ممكن است و جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه طرحي ارايه كرده است كه چنانچه بازيگران ذي‌ربط آن را بپذيرند، اميد مي‌رود بحران حل شود. وي تاكيد كرد كه كنار گذاشتن هريك از بازيگران منطقه‌اي باعث تاخير حل بحران خواهد شد. 

واكنش ظريف به افشاي جاسوسي امريكا 
روز چهارشنبه شبكه امريكايي ان بي‌سي گزارش داد كه اطلاعات و اسناد مربوط به جاسوسي سازمان‌هاي امنيتي امريكا از سال 2007 را به‌دست آورده كه نشان مي‌دهد آنها با كار گذاشتن تجهيزات در اتاق‌ها و سالن‌ها و شنود مكالمات تلفن‌ها، صحبت‌هاي روساي‌جمهور و مقامات كشورهاي شركت‌كننده در مجمع عمومي سازمان ملل، از جمله محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران را ضبط مي‌كردند. ان‌بي‌سي تصريح كرده است كه اين عمليات در اجلاس امسال نيز اجرا مي‌شود. در گزارش ان‌بي‌سي از احتمال شنود مكالمات حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران، در جريان نشست عمومي سازمان ملل در هفته جاري هم سخن به ميان آمده است. اين موضوع نيز سوژه‌اي براي پرسش خبرنگارهاي امريكايي شد كه ظريف گفت: مگر جاي تعجب دارد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون