• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3351 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۴ مهر

خبر كوتاه

آمانو: از صحت نمونه‌هاي پارچين اطمينان دارم 
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با رد انتقادات و ادعاهاي مطرح شده در مورد درست نبودن نمونه‌هاي گرفته شده توسط متخصصان ايراني از پارچين تاكيد كرد كه از صحت و اعتبار اين نمونه‌ها اطمينان دارم. به گزارش ايسنا، يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس در واكنش به انتقادها در مورد اجازه دادن به متخصصان ايراني براي نمونه‌گيري از سايت نظامي پارچين كه قرار است از آنها در شفاف‌سازي فعاليت‌هاي ايران در گذشته و نظامي نبودن آن استفاده شود، خطاب به منتقدان گفت: از بي‌نقص بودن روند نمونه‌گيري‌ها اطمينان دارم. آمانو ضمن تاكيد بر اينكه ايراني‌ها در زمان نمونه‌گيري نيز تحت نظارت آژانس بوده‌اند، گفت: نمونه‌هاي گرفته شد كاملا صحيح و بي‌نقص بوده‌اند. او در حالي كه از اظهارنظر در مورد اينكه نمونه‌ها تا چه ميزان در ‌آزمايشگاه‌هاي آژانس مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است بار ديگر بر معتبر بودن اين نمونه‌ها تاكيد كرد. آمانو همچنين تاكيد كرد كه آژانس خواستار جمع‌بندي اين مساله است و آماده است تا به روند انجام اين كار سرعت دهد. جمهوريخواهان پس از آنكه از تصويب لايحه رد توافق هسته‌اي برجام در تقابل با دولت اوباما ناكام ماندند هم‌اكنون بر موضوع نمونه‌گيري‌هاي انجام شده توسط ايراني‌ها از سايت پارچين و انتقاد از آن متمركز شده‌اند. آمانو با رد اين انتقاد و ادعاهايي مبني بر نادرستي نمونه‌هاي گرفته شده توسط ايراني‌ها تاكيد كرد كه با استفاده از سيستم‌هاي نظارت ويديويي، عكس، سيستم موقعيت‌ياب ماهواره‌اي و سيستم‌هاي نظارتي ديگر آژانس از راستي و صحت نمونه‌هاي گرفته شده اطمينان داريم. او در مورد اينكه آيا از پرسنل آژانس كسي به سايت پارچين وارد شده است يا خير، اظهارنظري نكرد. آمانو گفت: هنوز زود است كه بخواهيم در اين مورد به يك نتيجه قطعي برسيم. اين در حالي است كه نويسندگان وال‌استريت‌ژورنال مي‌گويند: شوراي حكام آژانس كه قرار است گزارش ۱۵ دسامبر بازرسان را بررسي كند، بايد از يوكيا آمانو، مديركل آژانس درخواست كند كه توافق‌ها با ايران را به صورت كامل يا حداقل بخشي از آنها را براي كشورهاي عضو علني سازد. 

منابع غربي: روسيه، ايران و سوريه مركز هماهنگي براي مقابله با داعش تشكيل دادند
بنا بر ادعاي منابع اطلاعاتي غربي، فرماندهان نظامي ايران، روسيه و سوريه در روزهاي اخير يك مركز نظامي مشترك را براي مبارزه با داعش در عراق تاسيس كرده‌اند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فاكس نيوز، منابع غربي همچنين گفته‌اند هنوز مشخص نيست كه آيا دولت عراق در اين اقدام حضور داشته است. يك مقام امريكايي همچنين از رسيدن نيروهاي نظامي روسيه به بغداد خبر داده است. به گفته او پس از ديدار پوتين و اوباما در حاشيه اجلاس سازمان ملل، روسيه در حال گسترش حضور نظامي خود در سوريه است. به ادعاي اين منابع غربي، جت‌هاي جنگنده روسي در مسير حركت به بغداد در نيمه راه خود در يك پايگاه هوايي در شهر همدان در ايران فرود آمده‌اند. 

سفر بزرگ‌ترين هيات اقتصادي اروپا به تهران 
سفير ايران در ورشو از سفر هيات ١٥٠ نفره اقتصادي لهستان به رياست معاون نخست وزير اين كشور به تهران خبر داد. به گزارش فارس، رامين مهمانپرست، سفير جمهوري اسلامي ايران در ورشو با اعلام خبر سفر هيات ١٥٠ نفره اقتصادي لهستان به تهران گفت: بزرگ‌ترين هيات اقتصادي اروپا به رياست معاون نخست وزير لهستان به تهران مي‌آيد. وي افزود: در اين هيات ١٥٠ نفره كه به رياست معاون نخست وزير و وزير اقتصاد لهستان به تهران سفر مي‌كند، ١٩ نفر از مسوولان اين كشور، ١٢٠ بازرگان و ١١ خبرنگار حضور دارند. سفير ايران با بيان اينكه در اين سفر قرارداد همكاري‌هاي جامع اقتصادي امضا خواهد شد، خاطرنشان كرد: برگزاري مجدد كميسيون اقتصادي يكي از بندهاي اين قرارداد است. مهمانپرست همچنين گفت كه صبح شنبه نيز همايش مشترك تجاري در اتاق بازرگاني ايران تشكيل خواهد شد. وي همچنين يادآور شد: معاون نخست وزير و وزير اقتصاد لهستان كه به دعوت نعمت‌زاده به ايران سفر مي‌كند، مسووليت صنعت، معدن، تجارت، نيروگاه و نفت و گاز لهستان را نيز عهده‌دار است و نمايندگان وزارتخانه‌هاي دارايي، زيرساخت‌ها، كشاورزي و ساير ارگان‌ها معاون نخست‌وزير لهستان را در اين سفر همراهي مي‌كنند. 

نگراني يك سناتور جمهوريخواه از لغو تحريم‌هاي مالي ايران 
نگراني رييس كميته راه‌ها و وسيله‌هاي مجلس نمايندگان ايالات متحده باعث شد تا وي از كاخ سفيد بخواهد كه «جرايم مالي غيرضروري را در مورد ايران لغو نكند.» به گزارش ايسنا به نقل از هيل، پل رايان رييس كميته راه‌ها و وسيله‌هاي مجلس نمايندگان ايالات متحده در نامه‌اي خطاب به اوباما، رييس‌جمهور امريكا گفت كه آيا در آستانه اجراي توافق هسته‌اي ايران، كاخ سفيد قوانين مالياتي بازدارنده تجاري با ايران را حفظ مي‌كند؟ هرچند برخي اعضاي كابينه اوباما مدعي شده‌اند كه اين تحريم‌ها به جاي خود باقي خواهد ماند و تلاش‌هايش در جهت كم كردن تحريم‌هاي هسته‌اي است؛ اما بر اساس توافق هسته‌اي ايران و 1+5 كه كنگره امريكا نتوانست مانع از اجراي آن شود، تحريم‌هاي جهاني عليه ايران با تاكيد مقامات ايراني يكجا برداشته خواهد شد. پل رايان در نامه خود نگران اين است كه آيا كابينه اوباما به دنبال دست برداشتن از جرايم مالياتي شركت‌هايي است كه قصد دارند تا با ايران فعاليت تجاري داشته باشند؟ چرا كه كاخ سفيد مي‌تواند چنين مجازات‌هاي مالياتي را رفع كند. وي از كاخ سفيد درخواست كرد تا در مدت باقيمانده دوره رياست‌جمهوري اوباما چنين جرايمي را لغو نكند و كابينه بايد براي تقويت رژيم تحريم‌ها تا زماني كه ايران رفتارش را تغيير بدهد، با كنگره همكاري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون