• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3358 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۲ مهر

عقب‌نشيني بورس به كانال 60 هزار واحدي

گروه اقتصادي| بازار سهام ديروز با كاهش قيمت اكثر گروه‌ها با 5/0 درصد اصلاح همراه شد. شاخص كل بازار سهام با 280 واحد عقب‌نشيني به 61 هزار و 217 واحد رسيد. بر اين اساس به نظر مي‌رسد بازار سرمايه به زودي به كانال 60 هزار واحدي سقوط كند و بعد از رد نقطه مقاومتي به كانال 59 هزار واحدي برسد. در معاملات ديروز نماد «مبين» بيشترين تلاش را براي منفي كردن روند بازار از خود نشان داد. اين در حالي بود كه «شبندر»، «وبملت»، «وپاسار»، «خودرو»، « وتجارت» و «خساپا» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند. در بازار ديروز دو گروه محصولات غذايي و دارويي روندي متعادل را دنبال كردند. اما در ساير گروه‌ها به ويژه معدني‌ها، فلزات، لاستيكي‌ها، خودرويي‌ها، صنايع شيميايي و پتروشيمي و پيمانكاري افزايش عرضه سبب شد تقريبا همه نمادها با صف‌هاي فروش همراه شوند.

روند نزولي بازار سهام در حالي ادامه دارد كه ديروز حتي خبر احتمال كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي هم نتوانست تغييري در شرايط بازار ايجاد كند. اين در حالي است كه مهم‌ترين علت سقوط بازار سهام در ماه‌هاي اخير از نگاه كارشناسان كمبود نقدينگي و بالا بودن نرخ سود بانكي بوده است. اما به عقيده فعالان بازار كاهش دو درصدي نرخ سود كه ديروز در بازار زمزمه مي‌شد نمي‌تواند تاثير قابل توجهي بر بازار سرمايه بگذارد و تا زماني كه ارزش سرمايه‌گذاري در بانك‌ها از سرمايه‌گذاري در بازار سهام بيشتر باشد نمي‌توان انتظار داشت سرمايه‌ها به جاي بانك‌ها راهي بازار سرمايه شوند. فعالان بازار سرمايه معتقدند در صورتي كه در شرايط كنوني تغيير تاثيرگذاري در نرخ سود بانكي رخ ندهد، تا پايان سال جاري روند منفي بازار تداوم خواهد داشت و نمي‌توان به رونق زودهنگام بازار سهام دل بست.

اين در حالي است كه سود حاصل از سرمايه‌گذاري در بانك‌ها و ديگر بازارهاي موازي در شرايط كنوني بيشتر از بازار سرمايه است و كسي نمي‌تواند ريسك سرمايه‌گذاري در بورس را در حال حاضر بپذيرد. اما در حالي كه مدتي است بحث تحقيق و تفحص از بازار سرمايه توسط مجلس مطرح شده رييس كميسيون اصل نود مجلس معتقد است دولت بايد به هر طريقي اعتماد را به بازارسرمايه بازگرداند چراكه با برداشته شدن تحريم‌ها اين بازار بهترين محل براي جذب سرمايه‌هاي مردمي و تامين مالي اقتصاد كشور است. به گفته پور مختار، تداوم مسير نزولي و رشد كم عمق بورس باعث شده تا نگراني‌ها نسبت به آينده بازارسرمايه در بين فعالان اين بازار بيش از گذشته افزايش يابد. محمد‌علي پور‌مختار به اقتصاد نيوز گفت: بازارسرمايه كشور نبايد اين‌گونه تضعيف شود و دارايي‌هاي مردم در اين بازار از بين برود؛ بهتر است دولت در اين باره چاره‌انديشي كند. او تاكيد دارد كه دولت با سياستگذاري‌هايي صحيح در جهت حمايت از صنايع بورسي باعث فعال شدن شركت‌ها و پويايي آنها خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون