• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3358 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۲ مهر

نتيجه نشست پاريس: توافق براي لغو انتخابات اكتبر در شرق اوكراين

پيشروي در سوريه، عقبگرد در اوكراين

نشست گروه نرماندي شامل فرانسه، آلمان، اوكراين و روسيه به ميزباني كاخ اليزه در پاريس، موجب تعويق يا به عبارت ديگر تمديد زمان اجراي بخشي از توافقات در مينسك براي پايان بحران شرق اوكراين شده است، اين در حالي است كه غرب با ولاديمير پوتين بر سر حمله جنگنده‌هاي روسي به سوريه اختلاف‌هايي دارد.

به گزارش رويترز، فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه كه ميزبان همتايان خود در گروه نرماندي بود، پس از نشست درباره نتيجه گفت‌وگوها گفت: در مورد مساله انتخابات منطقه‌اي در شرق اوكراين موضوع قدري طولاني‌تر مي‌شود. ما نمي‌خواهيم انتخابات در مناطق شرقي اوكراين در حالي برگزار شود كه شرايط صلح مينسك رعايت نشده است.

اين در حالي است كه جدايي طلبان تصميم داشتند انتخابات محلي را در 18 اكتبر برگزار كنند. از سوي ديگر به اذعان ناظران اروپايي خشونت در مناطق جدايي‌طلب شرق اوكراين در هفته‌هاي اخير به پايين‌ترين حد خود از زمان آتش‌بس ماه فوريه رسيده است اما ديپلمات‌هاي غربي مي‌گويند كه طرح صلح 12‌بندي مينسك اصلا به صورت كامل اجرا نشده است. اولاند در كنفرانس خبري خود گفت: به رسميت شناختن انتخابات در اوكراين كه مطابق استانداردهاي بين‌المللي باشد، زمانبر خواهد بود و در نتيجه اجراي روند صلح موسوم به مينسك در سال آينده هم ادامه خواهد داشت. بنابراين مي‌توانم بگويم ممكن يا حتي حتمي است كه فراتر از تاريخ تعيين شده براي پايان مينسك برويم كه 31 دسامبر 2015 است چرا كه ما سه ماه زمان براي به رسميت شناختن انتخابات لازم داريم. آنجلا مركل، صدراعظم آلمان نيز در كنفرانس خبري خود در پاريس تاكيد كرد: نتيجه نشست اين بود كه رييس‌جمهوري روسيه متعهد شد كه براي مهيا شدن شرايطي كار كند كه طبق آن زمينه برگزاري انتخاباتي تحت توافق مينسك و بر پايه قوانين اوكراين و همچنين در هماهنگي ميان جدايي‌طلبان دونتسك و لوهانسك با دولت كي‌يف برگزار شود.

مركل گفت كه ولاديمير پوتين و پترو پروشنكو، روساي جمهوري روسيه و اوكراين در جريان مذاكرات بيشتر به يكديگر نزديك شدند. تصاوير پيش از آغاز نشست نشان مي‌دهد كه رهبران اين دو كشور با يكديگر دست دادند. با اين حال پترو پروشنكو، رييس‌جمهوري اوكراين نيز گفت كه وي درباره نتايج مذاكرات محتاطانه خوش‌بين است. از سوي ديگر سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه پس از نشست گفت، ولاديمير پوتين قول داد كه مساله انتخابات محلي در مناطق شرقي را با نمايندگان دونتسك و لوهانسك به بحث بگذارد. وي افزود: رييس‌جمهور پوتين نمي‌تواند هر نوع تعهدي بدهد و با هر شرايطي (درباره برگزاري انتخابات در شرق اوكراين) موافقت كند. تنها چيزي كه رييس‌جمهور مي‌تواند آن را قول بدهد اين است كه در اين مورد با نمايندگان دونتسك و لوهانسك صحبت كند. اما روز گذشته خبرگزاري فرانسه (AFP) در خبري فوري به نقل از خبرگزاري رسمي جمهوري خودخوانده لوهانسك در شرق اوكراين گزارش داد كه جدايي‌طلبان اين منطقه از آغاز خروج تانك‌هاي خود از خط مقدم جبهه خبر دادند. بر اساس توافق مينسك، اوكراين و جدايي‌طلبان روس‌گرا اخيرا توافق كرده‌اند تا با گذشت هشت ماه از توافق مينسك، يكي از نخستين گام‌هاي مورد نياز يعني خروج تسليحات از شرق اوكراين را عملي كنند.

گفتني است نشست بعدي وزيران امور خارجه گروه نرماندي ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون