• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

هشداري براي آزمون قوا

جواد دليري

 

مرقومه چند خطي رهبر انقلاب به مسوولان قوا درباره مبارزه با فساد اصولي دارد و فروعي. قبل از آن ،يك «دستور قاطع»، «عتاب صريح» و  البته «هشدارآميزو آموزنده» است.
«عتاب آلود» بود چون صريحا اين پرسش را مطرح كردند كه با توجه به شرايط مناسب و اميدبخشي كه از لحاظ همدلي، هماهنگي و همفكري بين مسوولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسي انجام نمي‌گيرد كه نتيجه را همه به‌طور ملموس مشاهده كنند؟
«هشدار» دادند كه اين سمينار و امثال آن بناست چه معجزه‌يي بكند؟ و اين مي‌تواند آموزنده باشد كه فساد با حرف و سخن و همايش و سمينار به دست نمي‌آيدودر نهايت قاطعانه «دستور» دادند كه «توقع من از آقايان محترم اين است كه چه با سمينار و چه بدون آن، تصميمات قاطع و عملي بدون هرگونه ملاحظه‌يي بگيرند و اجرا كنند».
مرقومه چند خطي رهبر انقلاب اينچنين، اصولي دارد و فروعي. اصولش همان توبيخ بر كاستي‌هاي گذشته است  و فروعش دستور قاطع براي آغاز برخورد با مفاسد.
بدون ترديد حال كه رهبر انقلاب چنين فرمان و پرسشي را طرح كرده‌اند آزمون قوا عليه فساد آغاز مي‌شود. قيام آني، سريع و همه‌جانبه عليه فساد ديگر مطالبه امروز ملت و رهبري است، نقشه راه آن هم پيام هشت ماده‌يي 10 سال پيش ايشان است.
در اين راستا نخست بايد قواي سه‌گانه در مورد ماهيت و مكانيزم مناسب مبارزه با مفاسد اقتصادي به توافق و اجماع دست يابند و به دور از هرگونه شتابزدگي سياسي و با دورانديشي و حزم انديشي به ريشه‌يابي اين معضل اجتماعي بپردازند. در اين بين، جناح‌هاي سياسي و رسانه‌ها وظيفه بزرگ‌تري دارند اولا خاطرهيچ اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گري نبايد از برخورد با مفسدان اقتصادي و پرونده‌هاي فساد مكدر شود و مبارزه با فساد اقتصادي را دستاويزي براي مقابله و تخريب رقيب يا نهاد قراردهد يا از آن چنين برداشتي كند.
ثانيا نقش رسانه‌ها در پيشگيري، كشف و پيگيري فساد و نيز فرهنگ‌سازي در كاهش نقشي انكارناشدني است. همچنان كه ديروز رييس‌جمهور گفتند كه رسانه مي‌تواند همچون مشعلي باشد كه نورش زواياي تاريكخانه فساد را روشن مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون