• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3367 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۲ مهر

صالحي در پاسخ به «اعتماد» :

عادي‌سازي روابط ايران و آژانس؛ شرط دستور اجراي تعهدات توسط رييس‌جمهور است

گروه ديپلماسي| علي اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي روز گذشته در حاشيه نشست اهميت بزم‌هاي انديشه در آموزش و پرورش، در جمع خبرنگاران در رابطه با تصويب برجام در مجلس و زمان اجرايي شدن آن توسط ايران سخن گفت. وي در اين سخنان اجراي كارهاي ايران براساس برجام را منوط به دستور رييس‌جمهور دانست و گفت كه برجام از اوايل دي‌ماه به مرحله اجرا درخواهد آمد.

 

با توجه به تصويب طرح برجام در مجلس، ايران براي اجراي تعهد خود بايد چه اقدام‌هايي انجام دهد؟

در وهله نخست، جا دارد از نمايندگان محترم مجلس تشكر كنم كه به صورت جدي روي موضوع برجام همگي با اين نيت كار كردند كه به منافع ملي و حاكميت ملي ما خدشه‌اي وارد نشود. خوشبختانه برجام نهايتا با همت عزيزان در مجلس به نتيجه رسيد. همچنين لازم است از آقاي دكتر لاريجاني تشكر ويژه‌اي داشته باشم. آقاي لاريجاني هم در آن زماني كه دبير شوراي عالي امنيت ملي بودند قدم بزرگي در جهت حل‌ و فصل موضوع هسته‌اي برداشتند و آن مربوط به برنامه مداليته مي‌شود كه ابتكار ايشان بود و با ابتكار ايشان بحث فني ما در آژانس بسته شد و واقعا قدم بزرگي در اين راستا برداشتند و كارشان در پيشرفت امور بسيار موثر بود. از طرف ديگر، زماني هم كه آقاي لاريجاني به رياست مجلس رسيدند چه در دولت سابق كه ما به صورت محرمانه با امريكا مذاكره مي‌كرديم، فعالانه حمايت مي‌كردند و چه در دولت يازدهم كه اين موضوع شتاب بيشتري گرفت، ايشان به عنوان يك عضو اصلي كميته راهبردي هسته‌اي همواره حامي و پيشنهاد‌دهنده افكار و پيشنهادات بسيار مفيد و موثري بودند. حضور بنده نيز در مذاكرات بنا به پيشنهاد، توصيه و تاكيد ايشان بود تا من به صورت مستقيم وارد مذاكره شوم، البته تا پيش از آن نيز من به صورت غيرمستقيم در خدمت دوستان بودم. مي‌توان گفت ايشان واقعا در مجلس سنگ تمام گذاشتند و با وجود آراي مختلفي كه در مجلس مطرح بود ايشان توانستند به گونه‌اي مديريت كنند كه برجام در جهت منافع ملي و حاكميت ملي ما به سرانجام نيكوي خود برسد. من اميدوار هستم شوراي نگهبان هم هر چه زود‌تر نتيجه نهايي را اعلام كند و با اعلام نظر شوراي نگهبان اميدوار هستيم هفته ديگر روز اعلام توافق باشد كه‌‌ همان روز تصويب است. در اين روز طرفين به صورت رسمي اعلام مي‌كنند كه برجام پذيرفته شده است و از آن به بعد كار‌ها روتين است و ديگر نياز نيست چيزي در جايي تصويب شود. يكسري اقدامات را بايد آنها انجام بدهند كه مثلا اتحاديه اروپايي اعلام خواهد كرد تحريم‌هايش را لغو مي‌كند، رييس‌جمهور امريكا بيانيه‌اي خواهد خواند كه تحريم‌ها را رفع مي‌كند و البته اجراي اين لغو تحريم‌ها منوط به اجراي اقدامات ما است.

اقدامات ايران چه مدتي طول خواهد كشيد؟

اقدامات علي‌الارض ما حدود يك و نيم تا دو ماه حداكثر طول مي‌كشد. اميدواريم در اواخر آذر ماه و اوايل دي شاهد اجرايي شدن كامل برجام باشيم و ان‌شاءالله ايران در شرايط بسيار خوبي از نظر تبادلات تجاري و اقتصادي و تعاملات بين‌المللي در ابعاد مختلف علمي، فني و صنعتي و تجاري قرار خواهد گرفت.

اعتماد: آ‌يا اقدامات ايران از هفته آينده اجرا خواهد شد؟

هنگامي كه طرح مجلس تصويب شود دستور اجراي آن بستگي به دستور آقاي رييس‌جمهور دارد و ايشان بايد زمان اقدام ما را مشخص كنند و دستور اجراي اقدامات ما را بدهند.

اعتماد: آقاي آمانو در نشست فصلي شوراي حكام اعلام كرد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نسبت به پاسخ‌هاي ايران به سوالاتش ابهاماتي دارد. آيا به اين مساله پاسخ داده شده است؟

ما هم‌اكنون با آژانس درحال همكاري هستيم طبق نقشه راهي كه با آ‌ژانس داشته‌ايم و بنده در وين با آقاي آمانو به توافق رسيده‌ام كار‌ها در حال پيش رفتن است و تا امروز كار‌ها خوب پيش رفته است. يكي از شرايطي كه آقاي رييس‌جمهور بايد از آن اطمينان پيدا كند اين است كه كار با آژانس روال خود را طي كرده باشد؛ در آن زمان آقاي رييس‌جمهور دستور لازم براي انجام اقدامات روي زمين را صادر خواهند كرد.

آيا نسبت به اتفاقات روز يكشنبه و تهديد به اعدام شدن، اقدام خاصي انجام خواهيد داد؟

آن مباحث ديگر گذشته است، آقاي حسينيان يكي از دوستان بسيار عزيز ما است و من براي ايشان آرزوي سلامتي دارم. روز گذشته هم خدمت ايشان رسيديم. اقتضاي مباحث سياسي هم اين گونه است كه افراد در مجلس گاهي تند و گاهي آرام حرف مي‌زنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون