• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3367 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۲ مهر

موگريني: تهران مي‌تواند نقش عمده‌اي در حل بحران سوريه ايفا كند

 

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا بر نقش عمده ايران در حل سياسي بحران سوريه تاكيد كرد. به گزارش ايلنا، فدريكا موگريني پس از ديدار با حسين اميرعبداللهيان درباره نشست اتحاديه اروپايي با نمايندگاني از ايران در زمينه بحران سوريه گفت: ما امروز (سه‌شنبه) كار را روي جست‌وجوي زمينه‌هاي مشترك با ايران آغاز كرديم و با ديگر شركاي منطقه‌اي و بين‌المللي نيز اين برنامه را خواهيم داشت تا براي دستيابي به راه‌حل سياسي بحران سوريه تلاش كنيم. وي افزود: روز دوشنبه همراه با همه وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا تصميم گرفتيم كه نقشي عمده در يافتن راه‌حلي سياسي براي اين بحران ايفا كنيم. قطعا بازيگران مهم منطقه‌اي مانند ايران مي‌توانند نقش بسيار مهمي در آغاز فرآيندي سياسي براي انتقال قدرت داشته باشند كه بتواند به جنگ در سوريه پايان دهد. موگريني افزود: در زمينه مبارزه با پديده داعش و سازمان‌هاي تروريستي كه در سوريه و عراق حضور دارند و به‌طور بالقوه در ديگر نقاط خاورميانه نيز هستند تلاش مي‌كنيم. ما بحث‌ها و گفت‌وگوهاي بسيار خوب و سازنده‌اي درباره زمينه‌هاي مشترك براي تلاش براي آغاز اين فرآيند سياسي داشتيم. وي در پاسخ به سوالي درباره نحوه كمك اتحاديه اروپا به اين راه‌حل گفت: ما نمي‌توانيم جزييات اين‌كار را علني كنيم اما تلاشي فشرده و منسجم با ايران و نيز ديگر بازيگران عمده منطقه‌اي به عمل مي‌آوريم تا فرآيندي را آغاز كنيم كه بتواند به انتقال سياسي قدرت در سوريه منجر شود كه در آن همه طرف‌هاي سياسي و همه مردم سوريه بتوانند بعد از چهار سال و نيم جنگ داخلي دخيل باشند. وي گفت: فرآيندي براي مبارزه موثر با تروريسم ترسيم شود و دو موضوع فرآيند سياسي و مبارزه با تروريسم مي‌تواند و بايد به موازات هم دنبال شود.

هلگا اشميد به تهران مي‌آيد

همزمان با سخنان موگريني، هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي با بسيار مهم خواندن ديدار خود با هيات ايراني به رياست اميرعبداللهيان، اعلام كرد كه در هفته جاري بحث‌هايي را در خصوص سوريه در تهران ادامه خواهد داد.

طرح ايران پس از نهايي شدن به اطلاع افكار عمومي خواهد رسيد

اميرعبداللهيان نيز پس از پايان ديدار خود با موگريني گفت: قرار است هفته آينده فيصل مقداد، قائم‌مقام وزير خارجه سوريه سفري را به تهران داشته باشد، ما مجموعه رايزني‌هايي كه هم امروز با خانم موگريني داشتيم و هم دو هفته پيش در مسكو با نماينده آقاي پوتين به عمل آورديم و جزييات آن را مورد بحث قرار داديم كه پس از نهايي شدن اين ايده‌ها و تبديل شدن آن به طرح سياسي، جزيياتش به اطلاع افكارعمومي خواهد رسيد. وي درباره جزييات ديدار امروز خود با موگريني گفت: با خانم موگريني در خصوص آخرين تحولات منطقه و ضرورت راه‌حل سياسي براي فائق آمدن بر بحران‌هاي منطقه‌اي صحبت كرديم، ما در داخل منطقه گفت‌وگوهاي جدي‌اي را با طرف‌هاي مختلف داريم و همواره هم استقبال كرديم كه از اينكه گفت‌وگوهاي منطقه‌اي ما راهكار اساسي براي برون‌رفت از مشكلات در منطقه خواهد بود اما ظرفيت اتحاديه اروپا همواره مورد توجه ايران بوده و از اين فرصت استفاده كرديم، در موضوع مبارزه با تروريسم و افراط گرايي ضرورت بازگشت ثبات و امنيت در منطقه، مباحث مربوط به پناهندگان و آوارگان كه بخشي از اين موج آوارگان اروپا را مورد هدف قرار داده همچنين ضرورت بحث كمك‌هاي انسان‌دوستانه در منطقه گفت‌وگوهايي را با خانم موگريني داشتيم. توافق كرديم كه مشورت‌ها و رايزني‌هاي منطقه‌اي خودمان را در راستاي كمك به صلح و ثبات و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي ادامه بدهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون