• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3367 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۲ مهر

در ديدار يان الياسون با شمخاني و خرازي صورت گرفت

روز انتقاد از سازمان ملل در ديدارها با قائم مقام اين سازمان

 

 

گروه ديپلماسي|دومين روز حضور يان الياسون، قائم مقام دبيركل سازمان ملل متحد در ايران با ديدار با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي‌عالي امنيت ملي آغاز شد. دومين سفر الياسون به ايران در دو سال گذشته پربارتر از سفر نخست بود و وي علاوه بر وزير امور خارجه كشورمان با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و همچنين رييس شوراي راهبردي روابط خارجي هم ديدار كرد. تمايل سازمان ملل براي افزايش همكاري‌ها با ايران در تمام زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مبارزه با تروريست و مواد مخدر فصل مشترك سخنان الياسون در تمام اين ديدارها بود.

انتقادهاي شمخاني از سازمان ملل

علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در اين ديدار با اشاره به حوادث تلخي كه در منطقه و در سايه قدرت طلبي و خشونت افسارگسيخته برخي كشورها موجب به خاك و خون كشيده شدن غيرنظاميان مظلوم و بي‌پناه مي‌شود، گفت: بي‌تفاوتي سازمان ملل و عدم اقدام قاطع براي پايان دادن به اقدامات نامشروع همچون تهاجم نظامي، ارايه كمك‌هاي تسليحاتي، آموزشي و مالي به تروريسم و سركوب مسلمانان در فلسطين اشغالي، سوالاتي جدي در مورد عملكرد اين نهاد بين‌المللي نزد دولت‌ها و افكار عمومي به وجود آورده است. وي با تاكيد بر ضرورت گفت‌وگو بين گروه‌هاي يمني براي پايان دادن به بحران جاري در اين كشور افزود: عدم واكنش جدي سازمان ملل نسبت به مداخله خارجي در يمن و حمله نظامي بدون مجوز به اين كشور و از بين بردن تاسيسات و زيرساخت‌هاي انساني و حياتي آن قابل پذيرش نيست. ايران با حمايت از دولت‌هاي قانوني و مورد حمايت مردم در سوريه و عراق مانع از پيشروي تروريسم و نسل كشي مردم شد و كشورهاي غربي نيز بايد با مقابله واقعي با تروريسم رويكرد خود را نسبت به برقراري امنيت پايدار در منطقه تغيير دهند. ايران از ابتداي شروع بحران در سوريه بر ضرورت اجتناب از راه‌حل‌هاي نظامي و استفاده از مسير گفت‌وگو و مذاكره سوري - سوري تاكيد داشته و معتقد است كه اين بحران بايد از طريق گفت‌وگوهاي فراگير و بدون پيش‌شرط بين طرف‌هاي سوري خاتمه يابد. شمخاني مذاكرات هسته‌اي را نمونه‌اي از موفقيت مسير ديپلماسي براي عبور مسالمت‌آميز از چالش‌ها دانست و افزود: با وجود تبليغات و ادعاهاي دروغ فراوان، مشخص شد كه جمهوري اسلامي ايران تنها به دنبال استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و نفي سلاح هسته‌اي است. تهديد به اقدام نظامي عليه ايران كه از سوي برخي كشورها مطرح مي‌شود، نقض صريح منشور سازمان ملل بوده و انتظار مي‌رود دبيركل به وظيفه ذاتي خود در اين زمينه پايبند بوده و مانع از حاكميت غوغاسالاري به جاي دموكراسي شود. يان الياسون، قائم مقام دبيركل سازمان ملل نيز با يادآوري اينكه وضعيت سياسي در كل منطقه پرچالش است، گفت: بحران سوريه، يمن و عراق باعث درد، رنج و بي‌ثباتي شديد شده و با توجه به افزايش خطر جنگ‌هاي نيابتي بايد با توقف زودتر اين چالش‌ها، براي حل صلح‌آميز مناقشات تلاش كنيم. ًيان الياسون روز گذشته در ادامه ديدارهايش با كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي نيز ديدار و در نشست شوراي راهبردي روابط خارجي در جمع كارشناسان و اساتيد دانشگاه سخنراني كرد و به سوالات حضار پاسخ داد. سيد كمال خرازي در نشست خبري كه در محل اين شورا برگزار شد، گفت: ما در دوره‌اي هستيم كه سازمان ملل ملعبه دست قدرت‌هاست كه ماجراي يمن يكي از نمونه‌هاي آن است. اگر اتفاقي مثل يمن در كشوري كه دوست امريكايي‌ها بود، رخ مي‌داد، آنها حتما از خيزش مردم حمايت مي‌كردند كه اوكراين نمونه آن بود، اما درباره يمن ديديم كه اجازه دادند عربستان اين خيزش مردمي را سركوب كند. سازمان ملل مي‌توانست در موضوع يمن كمك‌‌كننده باشد، اما اين كار انجام نشد و اين سازمان تا آنجا ملعبه شده كه عربستان توانست جلوي قطعنامه حقوق بشري كه جنايات اين كشور در يمن را محكوم مي‌كرد، بگيرد. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي با بيان اينكه در سوريه جاه‌طلبي برخي حكومت‌هاي منطقه و مداخله‌هاي غرب و امريكا جنايات كنوني را رقم زده است، گفت: اگر روزي گروه‌هاي تروريستي را داشتيم، امروز شاهد لشكر تروريستي هستيم كه منابع و سلاح دارند و از حمايت دولت‌هاي منطقه و غرب برخوردار ند.

الياسون: درباره سوريه نااميد هستيم

يان الياسون نيز در نشست خبري مشترك با سيد كمال خرازي با ابراز خوشحالي از توافق هسته‌اي ايران با 1+5 گفت: تقويت همكار‌هاي منطقه‌اي و دولت‌ها حايز اهميت زيادي است و كار ما اين است كه امور را به سمت ثبات پيش ببريم. الياسون در ادامه سخنانش با بيان اينكه بحران يمن و سوريه هر قدر طولاني‌تر شود مانند يك ويروس به ساير مناطق نيز سرايت خواهد كرد، گفت: اين امكان وجود دارد كه با وجود حملات روزافزون روسيه در آينده به سمت راه‌حل سياسي و دولت گذار حركت كنيم. ايران به ما گفته كه از دولت وحدت ملي حمايت مي‌كند و اميدوارم امريكا، روسيه و عربستان نيز به اين نتيجه برسند كه بايد وارد فاز سياسي شد. قائم‌مقام دبيركل سازمان ملل متحد با بيان اينكه در يمن نيز گفت‌وگوهاي سياسي بدون پيش‌شرط بايد دنبال شود، گفت: عربستان و امريكا تضمين دادند كه از گفت‌وگوها حمايت مي‌كنند. اصولي كه ما داشتيم اين بود كه به دنبال احياي اعتماد و همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي باشيم. جغرافيا، فرهنگ و تاريخ سه عامل مهم در منطقه هستند كه بايد مورد توجه ما قرار بگيرد و جنگ حتما باعث بي‌اعتمادي بيشتر و تقويت ناامني در منطقه مي‌شود. در منطقه نزاعي وجود دارد كه هر كسي سعي مي‌كند در اين نزاع كار خود را پيش ببرد و جنگ نيابتي آغاز شده است. بازيگران خارجي در يك كشور حضور و نفوذ مي‌يابند كه اين موضوع كنترل شرايط را غيرممكن مي‌كند. وي با بيان اينكه ما براي حل اوضاع سوريه و يمن تعاملات منطقه‌اي را دنبال مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: درباره سوريه نااميد هستيم. از آنجا كه قطعنامه‌هاي قوي شوراي امنيت را نداريم شرايط سخت است، اما درباره يمن شرايط كمي بهتر است. الياسون با اشاره به سفر خود به عربستان و امارات قبل از اينكه به ايران بيايد، گفت: عربستان و امارات درباره سازمان ملل نظر انتقادي دارند. ما درباره عدم دسترسي و مشكلاتي كه در سوريه وجود دارد، انتقادات خود را داشته‌ايم و هنوز نتوانسته‌ايم نتايج خوبي به دست آوريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون