• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3373 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۹ مهر

نشست نمايندگان منتخب شوراي صنفي فرهنگيان استان خراسان شمالي با وزير آموزش و پرورش

صبح روز جمعه 24 مهر ماه فعالان صنفي مهمان وزير آموزش وپرورش در خراسان شمالي بودند و در اين نشست به بحث و گفت‌وگو پيرامون مسائل مختلف پرداختند. در اين نشست پيرامون مشكلات فيزيكي و چالش‌هاي آموزشي و پرورشي و راهكارهاي آن، وضعيت معلمان زنداني و فضاي امنيتي حاكم بر آموزش و پرورش، مشكلات معيشتي و منزلتي كاركنان و بازنشستگان و پراكندگي و عدم توازن بودجه در آموزش و پرورش مباحثي مطرح شد.

در اين نشست علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش ابتدا با انتقاد از اطلاعات آماري بودجه ارايه شده، سهم بودجه آموزش و پرورش را در اواخر دولت دوم خاتمي ۱۴ درصد، در اواخر دولت احمدي‌نژاد اين رقم را ۹/۱ و مجددا در دوساله دولت روحاني ۱۱/۲ از كل بودجه كشور اعلام كرد.

درخصوص تغييرات كل بودجه دولت، يادآور شد در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، رشد ۲۶ درصدي و سال ۹۴ نسبت به ۹۳، رشد ۲۴ درصدي داشته است. ولي پيش‌بيني مي‌شود در سال ۹۵، باتوجه به كاهش قيمت نفت، سهم افزايش بودجه سنواتي كليه دستگاه‌هاي اجرايي، كاهش يابد.

وي همچنين درباره تعديل نيروهاي ستادي اظهار داشت: نسبت استاندارد نيروهاي ستادي به كلاسي در دنيا، يك به پنج (۱به ۵) است درحالي كه اين نسبت در ايران، يك به دو است و در راستاي تعديل اين نسبت، نيروهاي ستادي شاغل در ادارات را در سال تحصيلي جديد به ميزان 15 درصد كاهش داده‌ايم.

فاني با اشاره به تدريس موظف مديران و معاونين مدارس بدون دريافت حق‌الزحمه تدريس گفت: هدف از احياي اين بخشنامه كه در سال‌هاي دور هم اجرا مي‌شد، جبران بخشي از كمبود نيروي انساني و فاصله نگرفتن مديران و معاونان از فضاي آموزش و مهارت‌هاي تدريس عنوان و تصريح كرد كه بخشنامه بر حداكثر سقف شش ساعت موظف تاكيد دارد و مازاد بر آن چنانچه تحميلي و اجباري باشد، تخلف محسوب شده و قابل پيگيري است.

وزير آموزش و پرورش همچنين ضمن دفاع از طرح خصوصي‌سازي مدارس، عنوان كردند بخشي از بودجه وزارت را صرف توسعه و حمايت از گسترش خصوصي‌سازي و مدارس غيرانتفاعي كرده و اين كار، همچنان ادامه خواهد يافت.

ايشان همچنين ضمن اشاره به تلاش‌هاي خود و وزارت تحت امرش، براي آزادي معلمان بازداشت شده در مقابل مجلس در ۳۱ تيرماه، ضمن تصريح و تاكيد بر اصل استقلال قوا، درباره وضعيت معلمان زنداني اظهار داشت:

جلسات متعددي با مسوولان ذي‌صلاح و صاحب نظر دخيل در موضوع داشته‌ايم و برخي از اين تلاش‌ها به نتيجه رسيده و برخي از معلمان آزاد شده‌اند و تلاش‌ها براي آزادي ساير معلمان زنداني صنفي نيز ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله بايد اميدوار و منتظر شنيدن خبرهاي خوش باشيم. و از معلمان و فعالان صنفي خواستند كه به التهاب فضا تا رسيدن به نتايج مطلوب اين مذاكرات و جلسات، دامن نزنند.

وي در پاسخ به سوالي درباره رتبه‌بندي گفت: متاسفانه رسانه‌ها در انعكاس اين مصاحبه سهل‌انگاري كرده و باعث ايجاد نگراني در بين فرهنگيان شدند، زيرا مراد از اجراي رتبه‌بندي در سال جاري، ارتقاي نسبي تطبيقي حقوق معلمان در قالب ۱۳۵۰ ميليارد تومان اعتبار بود و اجراي فاز دوم رتبه‌بندي در سال آينده، كه براي آن ۳۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، با هدف ايجاد انگيزه و بهره‌وري و كيفيت‌بخشي به مهارت‌هاي شغلي معلمان، اجرايي خواهد شد.

پيش از سخنان وزيرمحمدرضا رمضان‌زاده مسوول شوراي صنفي فرهنگيان خراسان شمالي گزارش مختصري در مورد وضعيت نيروي انساني، ضعف مديريت در زمينه توزيع متوازن نيروها، تحميل ساعات موظف تا سقف ۲۰ ساعت به مديران و معاونان مدارس، ضعف نيازسنجي نيروها و نامناسب بودن استخدام‌ها از نظر كمي و كيفي، مشكلات فضاهاي آموزشي و استاندارد نبودن و به روز نبودن تجهيزات آموزشي و كمك آموزشي و ايمن نبودن و فرسوده بودن برخي ساختمان‌هاي مدارس و كلاس‌ها، به ويژه در مناطق روستايي و حاشيه شهرها و وضعيت بهداشت بعضي از مدارس و روند خصوصي‌سازي آموزشگاه‌ها ارايه كرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود عدم تحقق شعار وزير مبني بر «جايگزيني امنيت فرهنگي به جاي فرهنگ امنيتي»، خواستار حمايت دولت از تشكل‌هاي صنفي فرهنگيان شده و از وزير خواست تا ضمن بررسي موانع موجود بر سر راه مجوز برگزاري انتخابات قانونمند مجامع عمومي تشكل‌ها، از ظرفيت‌هاي وزارت آموزش و پرورش در جهت تعامل با وزارت كشور و رفع مشكلات اداري اين تشكل‌ها، كمك كنند. ايشان در ادامه با مخاطب قراردادن وزير به عنوان متولي خانواده بزرگ فرهنگيان، و يادآوري مسووليت ايشان در قبال سرنوشت و امنيت تمامي معلمان، با نام بردن از معلمان زنداني صنفي، آقايان بداقي، باغاني، هاشمي، عبدي و بهشتي و ساير كنشگران صنفي، درخواست كردند تا وزير با همه توان پيگير آزادي اين عزيزان و ديگر عزيزاني كه به دليل احكام زندان، محكوم به اخراج شده‌اند و بازگشت آنها به مدرسه و كانون خانواده شوند.

رمضان‌زاده در ادامه، خواستار تعامل بيشتر دولت و وزارت آموزش و پرورش براي ايجاد فضاي تعامل سازنده، و به رسميت شناختن اعتراضات آرام مدني فرهنگيان، در چارچوب قانون اساسي شد.

دراين نشست همچنين خانم عوض زاده، به نمايندگي از بانوان فرهنگي استان، با اشاره به بي‌انضباطي بودجه در حوزه آموزش و پرورش در طول عمر دولت‌هاي گذشته، ناخرسندي خود از نگاه مصرفي به آموزش و پرورش را اعلام، و خواستار افزايش بودجه در سال ۹۵ شدند.

ايشان سپس به تراكم نيروهاي ستادي در ادارات كل و مناطق آموزش و پرورش اشاره كرده و نارضايتي خود را از توزيع بودجه در نهادهاي فرعي و بعضا غيرمرتبط با آموزش و پرورش، اعلام كرد و خواستار تجميع اين بودجه‌ها در بطن و متن آموزش و پرورش شدند.

در ادامه اين نشست محمود صفدري، ديگر عضو شوراي صنفي فرهنگيان خراسان شمالي، ضمن تشكر از اقدامات مثبت وزارتخانه، خواهان رفع سريع مشكلات معلمان به ويژه بازنشستگان شد. ايشان در مورد گزارش‌هاي رسانه‌اي ناقص وزير، پيرامون طرح رتبه‌بندي و مصاحبه آقاي بطحايي مبني بر كاهش بودجه آموزش وپرورش در سال آينده، كه باعث موج انتقاد و نگراني در بين فرهنگيان شده است، سوالاتي را مطرح كردند.

دربخش ديگري از اين نشست علي فروتن كه به نمايندگي از فرهنگيان شهرستان شيروان خراسان شمالي حضور يافته بود نيز گفت: با توجه به بيانات اخير رهبري در مورد جنگ نرم از آقاي فاني مي‌خواهم تا به گوش مسوولان برسانند كه اگر مي‌خواهند درجنگ نرم بازنده نباشند بايد به سرداران جنگ نرم كه همانا معلمان جامعه هستند توجه ويژه كنند و اشتباهات گذشته را تكرار نكنند و هرچه سريع‌تر معلمان بازداشت شده را آزاد كنند. وي همچنين با اشاره به بودجه اين نهاد گفت: با اين بودجه ضعيف آموزش و پرورش در جنگ نرم ما برنده نخواهيم شد.

وي در ادامه افزود: بايد سايه فضاي سياسي و امنيتي را از آموزش وپرورش برداشت و فضاي مشاركتي را توسعه داد كه نخستين گام در اين راستا اين است كه مديران با راي معلمان انتخاب شوند.

ايشان همچنين خواستار توجه ويژه به فضاي ورزشي و توجه به روستاهاي محروم و دورافتاده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون