• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3381 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان

محمد احمدي در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد

عروسي سه بعدي محصولي مشترك بين ايران و فرانسه است

و به دنيا آمدن بعد از لطفا مزاحم نشويد

بيتا موسوي| محمد احمدي، تهيه‌كننده، كارگردان و مدير فيلمبرداري سينماي ايران، امسال دو فيلم «جنجال در عروسي» به كارگرداني سيد رضا خطيبي و «به دنيا آمدن» ساخته محسن عبدالوهاب را در مراحل مختلف توليد دارد. جنجال در عروسي يك فيلم سه بعدي در ژانر كودك و نوجوان است. به دنيا آمدن هم كه دومين فيلم بلند سينمايي عبدالوهاب است، اثري در ژانر اجتماعي به شمار مي‌رود كه همچون كار قبلي او اثري متفاوت است. در همين ارتباط با محمد احمدي، تهيه‌كننده و مدير فيلمبرداري اين دو فيلم گفت‌وگو كرديم.

 

جنجال در عروسي يك محصول مشترك بين ايران و فرانسه است كه به صورت سه بعدي ساخته شده است. درباره اين همكاري توضيح دهيد.

بله ما براي ساخت اين فيلم با كمپاني شوازي در فرانسه قرارداد بستيم. مديرعامل اين كمپاني تهيه‌كننده فيلم اول سيد رضا خطيبي فرداهاي قشنگ تهران است. طرح اوليه جنجال در عروسي هم متعلق به خطيبي است و از طريق همكاري قبلي با اين كمپاني وارد قرارداد شديم. در ايران ما تكنولوژي سه بعدي به صورت پيشرفته و حرفه‌اي نداريم. به همين دليل در اين بخش با اين شركت وارد مذاكره شديم و تمام مسووليت سه بعدي را با هزينه خودشان بر عهده گرفتند. به همين دليل از همان ابتدا سر صحنه فيلمبرداري تيم فرانسوي حضور داشتند. مابقي بخش توليدات را هم با بنياد فارابي شريك هستيم. جنجال در عروسي فيلمي در ژانر كودك و نوجوان است. حدود 40 درصد، فارابي در توليد اين فيلم مشاركت دارد.

چرا فيلم در جشنواره بين‌المللي همدان حضور نداشت با اينكه در ژانر كودك و نوجوان است.

ما تمام تلاش خود را كرديم تا فيلم را براي حضور در اين جشنواره آماده نمايش كنيم. اما مسوولان نتوانستند شرايط اكران در اين جشنواره را به دليل نبود امكانات در شهرستان براي نمايش سه بعدي فراهم كنند. ما هم نمي‌خواستيم نسخه دو بعدي را نمايش دهيم. به همين دليل از حضور در اين جشنواره منصرف شديم. در حال حاضر تصميم داريم فيلم را براي حضور در جشنواره فجر امسال آماده كنيم چرا كه در سينماهاي تهران امكان نمايش سه بعدي فيلم فراهم است.

كمي درباره قصه و فضاي فيلم
توضيح دهيد.

قصه جنجال در عروسي درباره يك مراسم عروسي است كه برگزار‌كنندگان آن تصميم گرفته‌اند كودكان در جشن نباشند. براي آنهايي هم كه قرار است بچه‌هاي خود را همراه بياورند محلي را در نظر گرفته‌اند. بچه‌ها از اين جداسازي ناراحت هستند. اما در همين شرايط متوجه مي‌شوند كه عده‌اي تصميم دارند با ماشين عروس قاچاق مواد كنند. همين اتفاق و درگيري آنها با اين افراد فضاي جالبي را در فيلم به وجود مي‌آورد.

جنجال در عروسي فضاي فانتزي دارد كه همراه با هيجان براي مخاطب است. اين فيلم براي من تجربه جالبي بود. عمدتا در فيلمسازي به دنبال تجربه فضاهاي جديد هستم و اين فيلم اين فضا را برايم فراهم كرد. مخاطب در جنجال در عروسي با يك فضاي جديدي در سه بعدي روبه‌رو مي‌شود. ما قبل از اين در سينماي ايران تجربه ساخت فيلم سه بعدي داشتيم. اما طي بررسي‌هايي كه انجام داديم متوجه شديم عمدتا قصه‌هايي مي‌تواند در كارهاي سه بعدي موفق باشد كه فضاي فانتزي داشته باشند. كار قبلي هم كه در سينماي ايران ساخته شده يك قصه رئال داشت. در چنين قصه‌هايي مخاطب پس از ديدن چندين سكانس با وجود سه بعدي بودن خسته مي‌شود. اما ما سعي كرديم در اين بخش تجربه جديدي داشته باشيم. اما اين تجربه بر اساس تحقيق و بررسي‌هاي انجام شده شكل گرفت كه اميدوارم نتيجه هم مورد توجه مخاطبان قرار بگيرد.

فيلم، هم‌اكنون در چه مرحله است؟

جنجال در عروسي آماده نمايش شده است و اميدوارم در جشنواره فجر با استقبال خوبي روبه‌رو شود.

به دنيا آمدن، دومين همكاري شما با محسن عبدالوهاب بعد از فيلم لطفا مزاحم نشويد است. فكر مي‌كنم همين همكاري موفق باعث شد كه عبدالوهاب براي فيلم دوم خود هم سراغ شما بيايد.

احتمالا همكاري اول ما در اين موضوع بي‌تاثير نيست. ما تجربه خوبي با يكديگر در لطفا مزاحم نشويد داشتيم. بعد از همان فيلم حدود پنج سال پيش هم تصميم داشتيم سراغ ساخت فيلم ديگري برويم. اما فيلمنامه‌اي كه قرار بود بعد از آن فيلم بسازيم مجوز ساخت نگرفت. به همين دليل اين همكاري به اين فيلم موكول شد.

به دنيا آمدن فيلم دوم عبدالوهاب به لحاظ فضا و شيوه روايت شباهت‌هايي به لطفا مزاحم نشويد دارد.

در اصل اين فيلم هم اثري از همان كارگردان است. به لحاظ كارگرداني قطعا امضاي عبدالوهاب را دارد. اما اين فيلم بر خلاف كار اول او اپيزوديك نيست. به دنيا آمدن در ژانر اجتماعي است و قصه زن و شوهري در آستانه ميانسالگي است كه براي ادامه مسير زندگي با يكديگر دچار مشكل مي‌شوند.

قصه اين فيلم متفاوت از قصه‌هاي رايج اجتماعي است چرا كه به مشكلات مقطعي از زندگي مي‌پردازد كه شايد خيلي از افراد درگير آن باشند اما كمتر در سينما به آن پرداخته شده است. به همين دليل فكر مي‌كنم مخاطب با آن همذات‌پنداري مي‌كند.

عبدالوهاب روي مرحله تمرين و دورخواني‌ها با بازيگران تاكيد دارد به همين دليل عمده آثار او در بخش بازي‌ها و شخصيت‌پردازي‌ها موفق است.

فيلم هم‌اكنون در چه مرحله‌اي است؟

تدوين توسط سپيده عبدالوهاب به پايان رسيده است. پيمان يزدانيان نيز كار موسيقي را انجام مي‌دهد. سعي مي‌كنيم فيلم براي حضور در جشنواره فجر آماده نمايش شود.

در فيلم به دنيا آمدن هدايت هاشمي، الهام كردا، بهناز جعفري، پونه عبدالكريم‌زاده، رضا مرتضوي، رويا جاويدنيا، مهدي اميري، اسماعيل پوررضا، مرتضي نسيم سبحان و بازيگران نوجوان، سپهراد فرزامي و نيكي نصيريان نقش آفريني مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون