• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3381 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان

سريال بي‌پايان لغو كنسرت‌ها ادامه دارد

حتي اجراي رهبر اركستر تركيه هم لغو شد

اعتماد| ظاهرا قرار نيست سريال لغو كنسرت‌ها به تيتراژ پاياني برسد. پديده لغو كنسرت ديگر تبديل به ترجيع‌بند رسانه‌ها شده است تا آنجا كه غريب بودن و غيرحرفه‌اي بودن آن از بين رفته و بدل به امري عادي و پيش پا افتاده شده است. حالا ديگر خيلي هم به محتواي كنسرت و نوازنده و چيزهايي اينچنين بستگي ندارد تا دلايلي هرچند بي‌اساس براي آن گفته شود، بلكه كنسرت‌ها فقط لغو مي‌شوند. در بهترين حالت خبر اين اتفاق رسانه‌اي مي‌شود. مسوولان حرف‌هاي ضد و نقيض مي‌زنند. اما كنسرت لغو شده ديگر لغو شده و داستان به فراموشي سپرده مي‌شود.

در تازه‌ترين لغو كنسرت، در حالي كه پروفسور «ارول اردينج» هشتم آبان‌ماه براي رهبري اركستر سمفونيك تهران به كشور وارد شد، اما بليت‌فروشي اين كنسرت متوقف شده است. قرار بود اين رهبر اركستر ترك هفته آينده، با اجراي قطعه «مرثيه» اثر «موتسارت» اركستر سمفونيك تهران را رهبري كند؛ اما سايت «ايران‌كنسرت» كه از مدت‌ها پيش بليت‌فروشي اين اجرا را آغاز كرده بود، بخش مربوط به اين اجرا را از صفحه‌اش حذف كرده است.

اين اتفاقي در حالي رخ داده است كه به گزارش خبرگزاري ايسنا نوازندگان اركستر سمفونيك تهران از صبح شنبه (9 آبان‌ماه) تمرين‌هاي خود را با «ارول اردينج» آغاز كرده‌اند و قصد دارند «مرثيه» يا همان «ركوييم» موتسارت را با همراهي اين رهبر اركستر ضبط كنند. «مرثيه» موتسارت يا همان «ركوييم» اثري است كه به احترام درگذشتگان اجرا مي‌شود و با اجراي گروه كر همراه است. البته اجراي اين قطعه در تهران بدون تكخوان زن روي صحنه خواهد رفت. هنوز معلوم نيست كه آيا نوازندگان يا اين رهبر اركستر از توقف بليت‌فروشي براي اجرا خبر دارند يا خير. همچنين اردينج قرار است، مستركلاس‌هاي رهبري اركستر را هم در تهران برگزار كند. او اركسترهايي را در آلمان، هلند، فرانسه، پرتغال، روسيه، اسپانيا، ايتاليا و... رهبري كرده و مدير هنري اركسترهايي در شهرهاي استانبول و آنكارا (تركيه) بوده است. اردينج سال‌ها در دانشگاه آنكارا رهبري اركستر تدريس كرده است. علي رهبري درباره ارول اردينج گفته است: «آقاي ارول اردينج يكي از بهترين رهبراني هستند كه واقعا در زمينه آهنگسازي، نوازندگي پيانو و تدريس رهبري اركستر شهرت به خصوصي پيدا كرده‌اند. من با او ۳۷ سال پيش در پاريس وقتي چند اركستر فرانسوي را رهبري مي‌كردم، آشنا شدم و از همان زمان هم شيفته كارش بودم. او فارغ‌التحصيل كنسرواتوار پاريس است و در آهنگسازي از شاگردان بزرگاني مانند احمد سايگون در تركيه و پير بولز (آهنگساز مشهور فرانسوي) بوده‌ است. او رهبري اركستر را نزد «پير دروو» ياد گرفته و در نواختن موسيقي جاز مهارت بسياري دارد.»

چند وقتي هم هست كه در پي حواشي به وجود آمده زمزمه‌هايي مبني بر لغو كنسرت «اپراي عاشورا» شنيده مي‌شود اما به روال معمول بيشتر وقت‌ها مسوولي در اين زمينه پاسخگوي ابهام‌ها نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون