• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3381 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان

گزارش «اعتماد» از چهارمين جلسه دادگاه متهم نفتي

متهم، متهم مي‌كند

رضوانه رضايي‌پور/ ديگر تظاهر به خوب بودن نمي‌كند. او واقعا حالش خوب است. آنقدر خوب كه مي‌تواند وزراي كابينه يازدهم را از دم تيغ انتقادات خود بگذراند. آنقدر خوب كه بتواند در جايگاه بايستد و محكم بگويد كه مرا از اعدام نترسانيد. حالا رهاورد دو ساله حضور در زندان، دفاعيات دويست صفحه‌اي است كه بر دستان زنجاني حمل مي‌شود. شنبه‌اي كه همه انتظار آن را مي‌كشيدند، بالاخره فرا رسيد تا زنجاني در جايگاه متهم حاضر شود و باز هم بگويد كه نخبه اقتصادي است. باز هم هدف از كارهاي خود را خدمت به نظام معرفي و البته اتهاماتي را هم به ديگران وارد كند. كيفرخواست 237 صفحه‌اي متهم نفتي كه بارها نام چند وزير دولت گذشته را در برگه‌هاي خود رديف كرده و از امضاهاي طلايي آنان در پاي معاملات با زنجاني ياد كرده است در دفاعيات وي، بگونه ديگري ورق مي‌خورد. زنجاني كل دولت قبل و سه وزير را بي‌تقصير مي‌خواند و حتي از زحمات وزير نفت سابق نيز به نيكي ياد مي‌كند تا تنها اين دولت يازدهم باشد كه مورد غضب زنجاني قرار مي‌گيرد. دولتي كه با روي كار آمدن خود كمر همت به مبارزه با فساد بست و در نخستين اقدام قضايي خود، شكايت از زنجاني را در نخستين فرصت تقديم دادگاه كرد، اكنون متهم به سياسي‌كاري مي‌شود؛ اتهامي كه زنجاني در قبال آن، از سندي مي‌گويد كه در وقت لازم رو مي‌شود و از فايل صوتي ياد مي‌كند كه در دست دارد؛ اتهاماتي كه البته بدون پاسخ هم نمي‌ماند. قاضي صلواتي هرچند تذكر مي‌دهد كه به دولت و وزير توهين نكنيد، اما اين اتهامات به وزراي ديگر دولت هم مي‌رسد. آنجا كه چهار وزير اقتصادي دولت را مورد خطاب قرار مي‌دهد كه موقع پرداخت يارانه دل‌درد مي‌گيرند، به‌خوبي نشان از علقه متهم نفتي با كساني دارد كه زنجاني را به وجود آوردند. چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات بابك زنجاني ميلياردر نفتي و «م. ش» و «ح. ف. ه» دو متهم ديگر پرونده نفتي ديروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران به رياست قاضي صلواتي و به صورت علني برگزار شد. قاضي ابوالقاسم صلواتي در ابتداي جلسه خطاب به بابك زنجاني متهم اصلي پرونده نفتي گفت: اتهام شما براساس كيفرخواست صادر شده در دادگاه انقلاب، افساد في الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي كشور با تشكيل و رهبري سازمان‌يافته براي ارتكاب جرايمي مانند جعل سند، پولشويي با علم به موثر بودن در ضرر به كشور، كلاهبرداري در سطح گسترده از شركت نفت، سازمان تامين اجتماعي و بانك مسكن، جعل 24 فقره اسناد و صورت حساب بانكي، استفاده از اسناد مجعول و پولشويي به مبلغ 1967 ميليون يورو عنوان شده است.

زنجاني با قرار گرفتن در جايگاه و با قرائت بخشي از زيارت عاشورا گفت: در خصوص تشكيل اين پرونده بايد بگويم كه به دليل شكايت وزارت نفت به اينجا آمدم؛ در دولت قبل محموله‌هاي نفتي قابل فروش را در اختيار شركتي خارجي به نام اچ. كي براي فروش قرار مي‌دادند. حرف من به دادسرا اين است كه وزارت نفت طرف حساب من نيست، شركت خارجي يك بار وجه پيش فروش نفت را در حسابي از پيش معرفي شده، دريافت كرده است. زنجاني ادامه داد: وزارت نفت محموله‌ها را پيش فروش و وجه پيش‌فروش را دريافت كرده بود؛ اما پس از تحريم‌ها شركت خارجي و به واسطه عملكرد آن شركت، بانك نيز تحريم مي‌شود. ميلياردر نفتي افزود: با تغيير دولت و روي كار آمدن دولت جديد، وزير جديد نفت به دليل ماموريت براي تسويه حساب، تفاهمنامه از قبل امضا شده را يك‌طرفه ابطال كرد. به گزارش ايرنا، بابك زنجاني با بيان اينكه، دادسرا فريب اين اشخاص را خورده است، گفت: چون منشأ منابع ارزي مالزي براي دادسرا مشخص نيست، از اين رو در تحقيقات انجام شده طي چند سال اخير عنوان شد كه منابع، فاقد منشأ بود و به همين دليل همه مراودات و پيام‌هاي سوييفتي، صوري تلقي مي‌شود و به همين منظور بنده مفسد في‌الارض شناخته شدم. بابك زنجاني تصريح كرد: دادستاني ايران، صلاحيت بررسي بانك‌هاي خارجي را ندارد و عمليات بانكي هيچ ربطي با اخلال در نظام اقتصادي كشور ندارد و اين كيفرخواست يك زورگيري است. زنجاني با بيان اينكه از سال 88 تا 92 بيش از 70 شركت فعال و حساب‌هاي مختلف بانكي در داخل و خارج از كشور داشته‌ام، اظهار كرد: حسابم در 23 بانك داخل كشور و 119 بانك خارج از كشور فعال است و حال با اطلاعات غلطي كه داده شده است، بازپرس را گمراه كردند و هيچ‌كس تاكنون در دنيا اين همه خلاف را نفهميده بود و فقط اينها نخبه اقتصادي درآمدند و فهميدند. بابك زنجاني، تصريح كرد: موضوع، وصول پول نفت نيست بلكه نداشتن حساب بانكي براي وصول است و وزير نفت اين موضوع را براي تسويه‌حساب سياسي و انجام كارهاي حزبي راه انداخته است. وي ادامه داد: اگر موضوع، وصول پول بيت‌المال است چرا مبلغ پنج ميليارد و 800 ميليون يورويي كه وزير، نفت را به شخصي فروخته است، دريافت نمي‌كند؛ اين فرد همان كسي است كه يك حساب حتي نداشته و از من گاهي پول قرض مي‌كرد. اگر نتوانسته آن پول را به كشور برگرداند، حلال خور و من حرام خور هستم؟ و آيا 8/5 ميليارد يورو پول مردم و بيت‌المال نيست؟ بابك زنجاني در ادامه قرائت دفاعيات به موضوع اعتراض به كارشناسي مطرح شده در جلسات قبلي اشاره كرد و گفت: اعتراض ما به شخص كارشناس نيست بلكه به بانك مركزي است.

همه ژست‌ها سياسي است

بابك زنجاني اظهار كرد: اينكه مدام ژست‌هايي مي‌گيرند و مي‌گويند آماده دريافت مطالبات هستيم، همه يك ژست سياسي است زيرا ابزار وصول و شماره حساب براي وصول وجوه، وجود ندارد. وي با بيان اينكه گفتن نبود امكان وصول وجه در كشور، در حقيقت مسخره گرفتن افكار عمومي است، ادامه داد: اين ژست‌ها را براي كساني بگيرند كه كشور را نمي‌شناسند نه براي من، كه دنيا را دور زده‌ام. ميلياردر نفتي وجه حاصل از فروش نفت به هند، چين و ديگر كشورها را يك حساب دفتري خواند و گفت: ايران در تركيه و چين حساب دارد و از اين حساب‌ها فقط و فقط براي واردات استفاده مي‌شود، يعني نه مي‌توان پولي به كشور حواله، نه واريز كرد. مثلا نفت را به هند مي‌دهيم و در مقابل برنج مي‌گيريم و از آنها مي‌خواهيم مبلغ اين حساب كم شود. وي افزود: معتقدم مرد بايد به حرفي كه مي‌زند عمل كند و خواسته آنها اين است كه براي بانك مركزي در يك بانك فرست كلاس در يكي از كشورهاي خارجي حساب بانكي باز كنم و پول را به آن بانك انتقال دهم و آنها نيز هر جا خواستند آن را منتقل كنند و كارمزد هم ندهند، آيا وظيفه من است كه براي شما حساب باز كنم يا اجازه حوالجات براي شما بگيرم و اگر نشد من را به بازي بگيريد؟ بابك زنجاني ادامه داد: وزير نفت مي‌گويد كه زنجاني جاي پول‌ها را نشان دهد، اما وقتي وكلاي من مي‌گويند حاضريم ضمانتنامه صادر كنيم مي‌گويند بايد بانك مركزي تاييد كند كه اين پول‌ها حاصل از فروش سلاح يا هرويين و غيره نباشد. وي اضافه كرد: از طرفي مي‌گويند شركت اچ‌كي تحريم است و فقط بانك‌هاي فرست كلاس مي‌توانند انجام دهند، پس شما كه مي‌دانيد اچ كي تحريم است چرا اين حرف‌ها را مي‌زنيد. به گفته وي، بانك مركزي براي حمايت از آنها نامه مي‌دهد و مي‌گويد نياز به شماره سوييفت و شماره حساب نيست و نام ذي‌نفع كفايت مي‌كند در حالي كه ضمانتنامه به شماره حساب نياز دارد و از آنجا كه نمي‌خواهم بهانه دست آنها دهم با وجود بسته بودن دستانم براي ارايه ضمانتنامه اقدام مي‌كنم.

صدور ضمانتنامه معتبر براي شركت اچ‌كي

متهم پرونده نفتي در ادامه دفاعيات از اتهامات وارده گفت: يك ضمانتنامه بانكي به مبلغ يك‌هزار و 967 ميليون يورو و به ذي‌نفعي شركت اچ‌كي از طرف يك بانك خارجي معتبر تا چند روز آينده صادر مي‌شود. وي ادامه داد: مسوول امور حقوقي وزارت نفت مي‌گويد زنجاني يك سنت هم نريخته اما آيا شما حسابي داده‌ايد كه به آن پول واريز كنم. به خاطر اينكه قدرت خارجي خود را به اثبات برسانم مبلغ يك هزار و 968 ميليون يورو ضمانتنامه به ذي‌نفعي اچ‌كي از يك بانك معتبر صادر شده است. به گفته وي، اين ضمانتنامه نيازمند امضاي چهار نفر است كه دو نفر امضا كردند اما به دليل تعطيلي شنبه و يكشنبه در كشورهاي خارجي، امضاهاي باقيمانده طي روزهاي آينده انجام مي‌شود و فكر مي‌كنم دوشنبه يا سه‌شنبه اين ضمانتنامه به دست شما برسد. وي ادامه داد: نزديك به دو سال است در بازداشت انفرادي به سر مي‌برم و در طول اين دو سال دادستاني تلاش زيادي كرده تا به قضاوت درست برسد و در اين مدت نزديك به سه هزار صفحه نامه شماره شده تقديم دادستاني كردم. متهم پرونده نفتي ادامه داد: اينكه يك دولت يا شخصيت كه چند صباحي قدرت دارد، براي اثبات درستي خود، ديگران را تخريب كند و آنها را فاسد نشان دهد، نهايت بي‌انصافي و يك عمل ناجوانمردانه است كه دوباره قاضي به متهم دستور داد كه حق توهين كردن به دولت جمهوري اسلامي را ندارد. قاضي صلواتي گفت: اين يك پرونده قضايي است و به هيچ عنوان بحث‌هاي سياسي وجود ندارد، دستگاه قضايي كاملا مستقل است و با قاطعيت به كار خود ادامه مي‌دهد. بابك زنجاني نيز در پاسخ به تذكر قاضي پرونده گفت: دو سال است دولت هزار نفر را بر سر من ريخته و هيچ‌كس نيز هيچ چيز نمي‌گويد، همه تهمت‌ها را شنيدم اما سكوت اختيار كرده و از حاشيه‌سازي پرهيز كردم و به محض بازداشت 110 هزار تومان به هر ايراني بدهكار شدم؛ كلاهبردارترين فرد در دنيا و به كشته شدن در زندان متهم شدم و جالب اينجاست كه متاسفانه قانون نيز سكوت كرده و براي من كاري نكرده است.

دو ميليارد يورو براي من ناچيز است

بابك زنجاني با قرائت ادامه دفاعياتش اظهار داشت: به هيچ حزب و دسته سياسي وابسته و زير دين كسي نيستم، نه به كسي باج دادم نه رشوه، نقطه تمايز بنده استفاده از علم، دانش حرفه‌اي است و از اين رو يك تاجر موفق هستم و از عملكرد خود قويا دفاع مي‌كنم. وي ادامه داد: پرونده اقتصادي‌ام به‌قدري شفاف است كه قابل نقض و ايراد نيست و متعجبم چرا من را انساني كم عقل مي‌بينند! اگر قصد كلاهبرداري داشتم چرا در كشور سرمايه‌گذاري مي‌كردم؛ درست است سن زيادي ندارم اما مردانگي، درست بودن و ايراني بودن، سن و مقام نمي‌شناسد. متهم اصلي نفتي افزود: حرف‌هاي گفته شده در كيفرخواست انسان‌هاي عادي را فقط متعجب مي‌كند كه زنجاني چه‌ها كه نكرده اما اقتصاددانان و بزرگان مي‌دانند دو ميليارد يورو براي من ناچيز است و متوجه طنز بودن آن مي‌شوند. وي ادامه داد: اين پرونده را دنيا قضاوت مي‌كند و اقتصاددانان به اين كيفرخواست لبخند مي‌زنند، در اين كيفرخواست به جز فقر علمي شاهد تغيير واژه‌ها هستيم.

تقاضاي بازداشت از سوي وزير نفت

بابك زنجاني با بيان اينكه 15 شهريور 92 با روي كار آمدن دولت جديد، وزير نفت تفاهمنامه دولت قبل را فاقد اعتبار دانست، گفت: وزير نفت در آن زمان تقاضاي ممنوع‌الخروجي و بازداشتم را از قوه قضاييه كرد كه در تاريخ دي‌ماه 92 يعني پنج ماه زودتر از موعد قرارداد بازداشت شدم و اين خلاف قرارداد بود.

محسني‌اژه‌اي و ‌دولت‌آبادي در سلول زنجاني

متهم اصلي پرونده نفتي در ادامه قرائت دفاعيات خود به ماجراي ديدارش با معاون اول قوه قضاييه و دادستان تهران در سلول انفرادي اشاره و اظهار كرد: دوم بهمن‌ماه سال 92 حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه قضاييه و عباس جعفري‌دولت‌آبادي، دادستان تهران در سلول انفرادي با من ملاقات كردند و از من خواستند كه به نحوي اين تسويه حساب را انجام دهم كه در پاسخ گفتم پول‌ها قابل جابه‌جايي نيست و آنها شماره حساب هم ندارند كه بخواهم اين كار را انجام دهم؛ آنها نيز گفتند بيا از اموالت جابه‌جا كن تا سروصداي آنها بخوابد. وي افزود: به آنها گفتم حاضرم در اموالم تهاتر انجام دهم و در نامه‌اي وكالت بلاعزل براي انتقال اموالم به وزارت نفت صادر كردم و تاكنون چهار هزار ميليارد تومان از اموال خود را انتقال دادم. متهم پرونده نفتي گفت: من نه باري تحويل گرفتم و نه باري تحويل دادم كه بخواهم پاسخگو باشم بلكه شركت نفت بايد مدارك را به شركت اچ‌كي تحويل دهد تا آنها نيز مدارك را به من برسانند اما شركت اچ‌كي مدركي دريافت نكرده است. وي اضافه كرد: وزارت نفت به كارمندان خود نيز رحم نمي‌كند و ناكارآمدي و بي‌سوادي خود را به گردن مديران خود مانند «ج» مي‌اندازد. وي گفت: در عملكرد خود تخلفي ندارم و هر كمكي كه نياز بود تاكنون انجام دادم؛ همه ايرادات و اشكالات مربوط به وزارت نفت بود. كسي كه بلد نبوده بايد سرش كلاه برود و بيت‌المال كه دست من نبوده؛ پس بروند هر كجا كه تحويل دادند تحويل بگيرند.متهم اصلي پرونده نفتي با بيان اينكه مردم و اشخاص حقوقي را به دادسرا مي‌آورند تا به آنها كمك شود، گفت: اگر دست مردم را نمي‌توانيد بگيريد حداقل به پاي آنها نچسبيد. زنجاني با اشاره به برخي اظهارات اخير به ويژه اينكه او را ركورددار كلاهبرداري‌هاي دنيا خوانده بودند، گفت: اگر قرار باشد جواب دهم مطمئن باشيد سكوت نمي‌كنم و آدم بي‌دست و‌پايي هم نيستم؛ بدانيد با اين حركات اجازه نمي‌دهم به حوزه خارجي مجموعه‌هاي من ورود پيدا كنيد و با ترفند بيت‌المال مرا تحويل قوه قضاييه دهيد. متهم اصلي پرونده نفتي با انتقاد از برخي اقدامات بازپرس پرونده، گفت: بازپرس به چه حقي خانواده من را به دفترخانه برده و وادار كرده ملك مسكوني را به نام شركت نفت كنند يا به چه حقي مغازه و منزل مادر من را گرفته و تحويل وزارت نفت داده است. وي ادامه داد: چرا فرش گل ابريشم 900 ميليون توماني خانه‌ام را يك ميليون تومان قيمت‌گذاري كرده‌اند؟ اينها تخلفات انتظامي است و بازپرس فكر مي‌كند چون پرونده، پرونده بزرگي است از تخلفاتش چشم‌پوشي مي‌شود. همين هنگام قاضي پرونده از متهم خواست تا به نماينده دادستان توهين نكند و گفت: نماينده دادستان جلسه بعد حضور پيدا مي‌كند كه بابك زنجاني پاسخ داد. به دادستان و نماينده دادستان اعتماد كافي دارم وگرنه وكالت بلاعزل صادر نمي‌كردم. بابك زنجاني افزود: بازپرس حق ندارد افرادي را با دوربين به زندان بفرستد و با دوربين هندي‌كم از من بازجويي كنند؛ متاسفانه بازپرس پرونده شكايتي كه از او كرده‌ام را در كشوي خود نگهداري كرده و اجازه ثبت نمي‌دهد. در اين هنگام، قاضي صلواتي پاسخ داد، شما براي رييس‌جمهور، رييس مجلس، كميسيون اقتصادي و وكيل خود نامه‌هاي متعددي نوشتيد و همه اين نامه‌ها ارسال شده است. بابك زنجاني در پاسخ گفت: بدانيد كه من شكايت خود را به گوش رييس قوه قضاييه و حضرت آقا خواهم رساند.

زنجاني به‌دنبال سياسي كردن فضاي دادگاه است

اما در پايان چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات زنجاني، وكيل شركت ملي نفت ايران معتقد است متهم بزرگ نفتي در دادگاه سعي داشته فضاي حقوقي دادگاه را به فضايي سياسي تبديل كند تا افكار عمومي را از موضوع اصلي منحرف كند. غلامرضا مهدوي، وكيل شركت ملي نفت ايران در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: به نظر مي‌رسد وي به دنبال اين است كه از بازپرداخت حقوق ملت ايران فرار كند. مهدوي با اشاره به جديدترين وعده متهم نفتي به بازپرداخت بدهي‌هاي خود تا روز دوشنبه، گفت: باتوجه به وعده‌هاي پيشين متهم كه عملي نشده است، در انتظار تحقق وعده جديد وي تا روز دوشنبه مي‌مانيم و از رسانه‌ها نيز مي‌خواهيم اين موضوع را پيگيري كنند تا نتيجه كار و هدف اصلي متهم شناسايي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون