• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

در نشست هشتم دادگاه بابك زنجاني گفته شد كه وي دست‌كم 5 شناسنامه با مشخصات مختلف داشته است

مرد هزار چهره نفتي

رضوانه رضايي‌پور/ حالا نوبت به خودشان مي‌رسد. نوبت كساني كه ماه‌ها به انتظار نشستند تا با «شناسنامه» وارد گود شوند. آنها پنج شناسنامه از مردي در دست دارند تا با آدرس ديگري وارد شوند. آدرسي كه نشان ‌دهند، راننده رييس كل بانك مركزي بودن تنها يك بلوف بوده است. تا ثابت كنند فردي تنها با ادعاي توانايي دور زدن تحريم‌ها خود را قهرمان ملي نام نهاد و القا كنند او به‌جاي خدمت، به غارت بيت‌المال پرداخته است. مديران نفتي اين‌بار از جايگاه وكلا، وارد دعوي شدند. «تكذيب» كه اين روزها تنها پاسخ نفتي‌ها به دفاعيات زنجاني بوده، حالا جاي خود را به متن شكايتي مي‌دهد كه از سوي وكيل شركت HK قرائت مي‌شود. زنجاني اما همچنان با وكلاي شاكيان درگير است. همچنان براي وكلاي بانك مسكن خط و نشان مي‌كشد و سراغ پول‌هايي را مي‌گيرد كه توقيف شده است. پول‌هايي كه تنها شرط زنجاني براي بازپرداخت بدهي‌هاست، در نخستين ايستگاه شكايت به شركت HK مي‌رسد. در هشتمين جلسه رسيدگي به اتهامات بابك زنجاني، وكيل شركت نفتي HK با بيان اينكه بابك زنجاني پنج شناسنامه با هويت مختلف دارد، گفت: اين متهم 24 فقره سند صورتحساب بانكي سوييفت و امثال آن را جعل كرده است. غلامحسين صادقي قهاره با شروع قرائت طرح شكايت اظهار كرد: شركت ملي نفت ايران، شركت‌هاي تابعه، بانك مركزي و ساير بانك‌ها در تاريخ 11 خرداد 1390 برابر با 23 ژانويه 2012 ميلادي مشمول تحريم قرار گرفتند كه با وجود اين تحريم، حمل و نقل محموله‌هاي نفتي و مشتقات آن، بيمه نفت، فروش آن در بازار جهاني و انتقال ارز به داخل كشور با اختلالات جدي روبه‌رو شده است. انباشت نفتي با توجه به تهديدات نظامي امريكا و وجود مخاطرات زيست‌محيطي نگران‌كننده و بررسي اين موضوع حتي در شوراي عالي امنيت ملي موجب شد افراد فرصت‌طلبي را وارد ميدان كند. وي با بيان اينكه تحريم بيشتر فرصتي براي افراد فرصت‌طلب شد تا به جاي خدمت به غارت بيت‌المال بپردازند، ادامه داد: بابك زنجاني در آن زمان با كمك شركاي خود و با ادعاي توانايي دور زدن تحريم و خود را قهرمان نشان دادن، مدارك جعلي تهيه كرده و مديران شركت نفت را به وجود شركت‌هاي موهوم اميدوار كرده و توانسته بيش از دو ميليارد يورو از اموال بيت‌المال را به يغما ببرد. صادقي قهاره با تاكيد بر اينكه خيانت ارزش فرد را تنزل مي‌دهد و با استناد به قانون درخصوص كلاهبرداران، تصريح كرد: اين فرد با ايجاد شركت‌هاي تقلبي و خيانت به كشور و در زماني كه مملكت در تنگنا و محاصره اقتصادي قرار گرفته بود، بيش از دو ميليارد يورو از اموال بيت‌المال را تصاحب كرد. وي ادامه داد: آنچه بابك زنجاني از قبل در خلال مراودات با سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي در زمان بازداشت ادعا داشته است، مبتني بر دو نكته اساسي است؛ يكي اينكه او خود را يكي از پاكيزه‌ترين، دل‌سوخته‌ترين و مخلص‌ترين فرد نظام جمهوري اسلامي معرفي كرده و به تعبير خود بسيجي مخلص بوده است كه در برهه‌اي از زمان كه مملكت با مشكل مواجه بوده، مال و جان خود را براي نجات كشور به خطر انداخته است. صادقي‌قهاره با اشاره به نكته دوم ادعاهاي بابك زنجاني، اضافه كرد: اين فرد خود را داراي چنان شرايط مالي فوق‌العاده و امكانات مالي چه در داخل كشور و چه در خارج دانسته كه براي مشكلات ارزي و تمكن مالي توانسته راهگشا باشد.

زنجاني هرگز راننده رييس بانك مركزي نبود

صادقي قهاره سپس بخشي از گزارش پليس آگاهي فاتب كه در سال 93 ارسال شده بود را قرائت كرد و گفت: بر اساس اين گزارش، بابك زنجاني فرزند مرتضي چندين شناسنامه و هويت مختلف را جعل كرده و با استفاده از اين شناسنامه‌ها اقداماتي انجام مي‌داد. وي اضافه كرد: اين شناسنامه‌ها بدين صورت بود؛ بابك زنجاني فرزند علي به شماره شناسنامه 1200، بابك زنجاني فرزند مرتضي به شماره شناسنامه 52، بابك زنجاني فرزند مرتضي به شماره شناسنامه 1564 و محمد بابك روغني زنجاني فرزند مرتضي به شماره شناسنامه 1618 و محمد بابك روغني زنجاني فرزند مرتضي به شماره شناسنامه 1627هويت‌هاي جعلي اين متهم عنوان شده است. وي به صدور چند چك بي‌محل و جعل سند براساس گزارش فاتب اشاره كرد و ادامه داد: صدور چك بلامحل در تاريخ 23 تيرماه سال 77، قبول چك مسروقه در تاريخ 22فروردين سال 80، جعل و استفاده از سند مجعول در تاريخ 10دي ماه سال 80 و صدور چك بي‌محل در مرداد ماه سال 84 از جمله سوابق قبلي مجرمانه اين متهم است. صادقي قهاره با بيان اينكه متهم قبلا گفته نبايد نبش قبر كرد و در مورد گذشته‌ها حرف زد، گفت: بايد بگويم در دادگاه كيفري نيستيم بلكه در دادگاه حقوقي هستيم و در دادگاه حقوقي سوابق متهم داراي ارزش و قابل توجه است. وكيل شركت اچ‌كي، با قرائت بخشي از گزارش معاونت حقوقي سپاه پاسداران اسلامي درخصوص شخصيت حقوقي بابك زنجاني، اظهار كرد: براساس اين گزارش، زنجاني جواني 40 ساله است كه شركت واردات لوازم آرايشي در كيش را در سال 88 به ثبت رسانده و داراي سابقه قاچاق ارز از مرزهاي غربي است؛ وي در سال‌هاي اخير توانسته در حوزه پتروشيمي فعاليت‌هاي گسترده‌اي داشته باشد؛ اين فرد در چهار سال گذشته كمترين سرمايه را داشته و با رانت‌هاي ايجادشده در وزارت نفت، امروز خود را به عنوان سرمايه‌دارترين مرد ايراني معرفي مي‌كند. وكيل شركت نفت ادامه داد: بابك زنجاني هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده و هرگز مسوولان بانك مركزي چنين وجوهي را در اختيار وي قرار ندادند؛ او هرگز سرمايه كلان نداشته است و بيشتر شركت‌هايش مانند اس سي تي بنكرز با سرمايه اندك تاسيس شدند و از اين شركت‌ها به عنوان ابزار متقلبانه استفاده مي‌كرد.

آشنايي زنجاني با مديران نفتي

صادقي قهاره در ادامه قرائت شكايت شركت اچ‌‌كي از متهمان پرونده نفتي اظهار كرد: برخلاف ادعاي متهم، مسوولان نفتي هرگز سراغ او نرفتند بلكه متهم با اصرار از «م. ش» متهم ديگر پرونده مي‌خواهد وي را به مديران نفتي معرفي كند؛ «م.‌ش» نيز به لحاظ آشنايي با «الف. و. د» مديرعامل صندوق بازنشستگي شركت نفت، بابك زنجاني را به او معرفي مي‌كند و مي‌گويد زنجاني در خارج از كشور چند بانك دارد، مي‌تواند ارز جابه‌جا كند و متقاضي خريد نفت است. به گفته وي، طبق توافق مديران نفتي مقرر مي‌شود سه محموله به قيمت 300 ميليون يورو به شركت ايزو متعلق به بابك زنجاني داده شود كه در اين خصوص «الف. و. د» مي‌گويد بابك زنجاني را اواسط ارديبهشت‌ماه سال 91 از طريق «م. ش» به صندوق بازنشستگي كاركنان نفت بدين صورت معرفي كرد كه او شركت‌هاي بسياري دارد و در حوزه نقل و انتقالات ارزي توانمند است و اكنون نيز آمادگي دارد نفت خام و نفت كوره را بخرد. وي افزود: بعد از واريز وجه به مبلغ 300 ميليون يورو قرارداد سه‌محموله نفتي بين بابك زنجاني و صندوق بازنشستگي امضا مي‌شود و اين مساله سرآغاز فريب مديران نفتي توسط بابك زنجاني است. به گزارش ايرنا صادقي‌قهاره با بيان اينكه متهم با واريز پيش‌پرداخت به حساب شركت نيكو، موجب انعقاد قرارداد مي‌شود، اضافه كرد: متهم در حقيقت اين پول را به دروغ واريز كرده و پول به يك حساب ساختگي واريز شده است. وكيل شركت اچ‌كي در ادامه با اشاره به گزارش سازمان بازرسي، گفت: براساس اين گزارش به رسميت شناختن بانك اف‌اي‌آي‌بي ‌از سوي سه وزير و رييس وقت بانك مركزي بدون بررسي و تحقيق كامل، كاملا غيرمنطقي بود و با وجود اينكه سررسيد اعتبار اسناد 26 مردادماه سال 91 بود و چند‌ماه بعد يعني دوم دي‌ماه سال 91 بابك زنجاني از سوي اتحاديه اروپا تحريم شد، اما او همواره با تاخير عامدانه، پول‌ها را پرداخت نمي‌كرد و بعد از تحريم نيز به بهانه تحريم اين كار را انجام نمي‌داد و اين خود دليل محكمي است كه از فشار تحريم‌ها به نفع خود و به ضرر منافع ملي استفاده كند. وي اضافه كرد: مديرعامل سابق شركت نيكو به بابك زنجاني گفته بود كه تحريم مي‌شود و متهم نيز پاسخ داده به شركت نفت اعلام كنيد اصلا نگران نباشند پول‌ها را در يك شركت ژاپني گذاشتم و در آنجا براي شما محفوظ است.

سوءاستفاده زنجاني از حسن نيت
مقامات دولت قبل

صادقي قهاره، ادعاي بابك زنجاني در دريافت كارمزد هفت‌در هزاري را كذب و خلاف عنوان اظهار كرد: چندين شركت از دريافت كارمزد بالاي بابك زنجاني معترض بودند طوري كه شركت ملي نفت نسبت به كارمزد چند‌ميليون‌دلاري اعتراض داشت. وي اضافه كرد: اس سي تي بنكرز خود اين نقل و انتقالات را در داخل كشور انجام مي‌داد نه بانك اف‌اي‌آي‌بي ‌در خارج از كشور؛ با وجود انجام كار در داخل كشور، كارمزد بالايي نيز دريافت مي‌كرد. به گفته وي، منابع ارزي بانك مركزي نه تنها به پيمانكاران پرداخت نشد بلكه صرف سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و بخشي از آن به حساب سفيرآذين به نام رضا ضراب واريز مي‌شد و با بخش ديگري از پول حاصل از فروش نفت نيز هواپيما، كشتي، سهام هواپيمايي اونور اير تركيه خريداري كرد. برخلاف ادعاي متهم مبني بر صالح و پاك بودن و همچنين برخورداري از تمكن بالاي مالي، او داراي سوابق كيفري است و اين تمكني كه دارد همه از منابع مالي شركت نيكو و شركت نفت بوده كه صرف بلندپروازي‌هاي خود كرده است. كلاهبرداري از شركت نفت بخش دوم طرح شكايت وكيل شركت اچ‌كي بود كه با استناد به قانون در تعريف كلاهبرداري، اظهار كرد: يكي از راه‌هاي متقلبانه زنجاني تمسك به تاييد اشخاص ثالث است. وي ادامه داد: بابك زنجاني براي جلب اعتماد شركت نفت به گواهي اشخاص ثالث مورد اعتماد اين مجموعه متوسل شد؛ وزراي وقت نفت، اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و رييس وقت بانك مركزي مصوبه‌اي براي پرداخت وجوه مربوط به شركت نيكو نزد بانك اف‌اي‌آي‌بي ‌امضا كردند. وي تاكيد كرد: تاييد اين مقامات عالي خالي از هرگونه غرض و با حسن نيت براي كم‌كردن فشارها بوده اما متاسفانه بابك زنجاني از آن سوءاستفاده كرده است.

 

بحث بيت‌المال است نه زنگنه

صادقي با اشاره به دفاعيات بابك زنجاني مبني براينكه نمي‌خواهم ساعت و انگشترم را زنگنه دست كند، گفت: بحث ما آقاي زنگنه نيست بلكه بيت‌المال است؛ از خدا مي‌خواهيم تا با هر فردي كه چه در اين دولت و چه در دولت گذشته تخلفي داشته است، برخورد شود. وي همچنين در رابطه با منشا و پشتوانه پول‌هاي بابك زنجاني گفت: آقاي زنجاني در دفاعيات مي‌گويد، شما چه‌كار به منشا داريد؟ در حالي كه پول‌هايي كه صرف خريد هواپيما كرده پول شركت نفت بوده است. وي ادامه داد: بابك زنجاني كسي است كه سال 86 براي نياز به منابع مالي متوسل به جعل شناسنامه شد و در سال 90 با سرمايه اندكي بانك اف‌اي‌آي‌‌بي ‌را خريد. صادقي‌قهاره به صورت تمسخر از بابك زنجاني و شركايش براي ابداع شيوه‌هاي جديد جرم و كلاهبرداري تشكر كرد و خطاب به رييس دادگاه گفت: از اين حيث، از آقاي زنجاني تشكر مي‌كنم چون در هيچ موردي اين روش‌ها را در داخل كشور نديده‌ايم و ايشان مي‌تواند آنها را ثبت كند. وي ادامه داد: چنانچه دادگاه با اين اعمال مقابله نكند ترديدي نيست كه اين جرايم با ابزارهاي جديد از سوي ديگر مجرمان نيز رخ مي‌دهد چون وسايل ارتباطي جديد امكان تخلفات را بيشتر كرده است.

 

«م. ش» و «ح. ف. ه» دو بال كلاهبرداري بابك زنجاني

صادقي قهاره با اشاره به همراهي «م. ش» و «ح.‌ف.‌ه» با بابك زنجاني گفت: براي اين دو نفر نيز به دليل مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي تقاضاي كيفر شده و در همين راستا از دادگاه مي‌خواهيم حكم مقتضي را صادر كند چرا كه اگر همراهي و مشاركت اين دو نفر نبود، زنجاني توانايي كلاهبرداري با اين حجم گسترده را نداشت؛ در واقع اين دو نفر حكم دو بال را براي متهم داشتند. وي درخصوص «ح. ف. ه»، ادامه داد: اين فرد كسي است كه «م. ش» را به عنوان عضو اصلي به گروه خودشان معرفي كرد، نامبرده در هيات‌مديره بانك‌ها و شركت‌هاي اس‌سي‌تي عضويت داشته و موجب شده تا 60درصد سهام بانك‌هاي زنجاني به قيمت 90 ميليون دلار به بانك ملت فروخته شود. به گفته وي، «ح. ف. ه» كسي است كه در معرفي بابك زنجاني به عنوان يك بانكدار نمونه به سيستم بانكي كشور نقش موثري داشته و نكته جالب اين است كه اين متهم از اينكه بانك اف‌اي‌آي‌بي ‌تنها ماكتي از يك بانك است و ابلاغ عنوان بانك به آن پوشالي است، آگاهي كامل داشته است. وكيل شركت اچ‌كي درباره «م. ش»، ادامه داد: وي با توجه به سابقه و فعاليت خود در امر كشتيراني و همچنين آشنايي با مديرعامل صندوق بازنشستگي كاركنان نفت، امكان خريد نفت را براي زنجاني فراهم مي‌كند ضمن اينكه در انتقال نفت خريداري‌شده و فروش آن در خارج كشور نيز نقش موثري داشته است. وي افزود: اين فرد به جاي اينكه وجوه نفت را به شركت اچ‌كي بدهد آن را صرف خريد هواپيما و كشتي كرده و در همين راستا شركت نفت نسبت به اين دو نفر نيز شكايت دارد. وكيل مدافع شركت اچ‌كي در پاسخ به سوال قاضي صلواتي در خصوص اينكه آيا هر چهار وكيل وزارت نفت لايحه دادخواست خسارت را امضا كرده‌ايد؟، گفت: ما دادخواستي را براي تعيين و دريافت خسارت‌هاي وارده تقديم دادگاه كرده‌ايم و لايحه شكايت را هر چهار نفر امضا كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون