• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

دبير شوراي عالي امنيت ملي:

عاملان تيراندازي دزفول از سرويس امنيتي سعودي حقوق مي‌گرفتند

 گروه سياسي| دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به حقوق گرفتن عاملان تيراندازي دزفول از سرويس امنيتي سعودي تاكيد كرد: اگر سعودي‌ها بخواهند مشكلات ميان دو كشور حل شود، بايد از شرارت عليه ايران دست بردارند. به گزارش ايلنا، علي شمخاني در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبكه خبري «العالم»، درباره روابط ايران و عربستان و افق موجود براي حل مشكلات بين دو كشور گفت: اگر سعودي‌ها بخواهند، مشكلات ميان دو كشور حل خواهد شد؛ آنها بايد دست از شرارت عليه ايران بردارند. جمله‌هاي كليدي اظهارات شمخاني به شرح زير است:

عربستان در محيط داخل ايران دست به اقدامات ناخوشايندي مي‌زند، تيمي كه اخيرا در دزفول عليه يك هيات مذهبي تيراندازي و دو نفر را شهيد كرد، از سرويس امنيتي سعودي حقوق مي‌گرفت.

در منطقه، امروز ريال سعودي نقش تعيين‌كننده‌اي در سوريه دارد؛ اين كشور مردم بي‌دفاع يمن را بمباران مي‌كند.

عربستان در هر محفلي به دنبال بسيج بي‌دليل اعراب عليه ايران است، در حالي كه نيازي به اين كار نيست؛ ما رابطه تاريخي خوبي با عرب‌ها داريم، بايد شكاف در جهان اسلام را كم كرد؛ به نظر مي‌آيد دوستان سعودي بايد به كارنامه عمل‌شان بهتر بنگرند و در صورت تغيير اين رويه اگر اراده كنند به‌طور قطع موضوع از طرف ايران قابل حل است.

بايد در گفت‌وگوهاي وين، دو نكته رعايت شود: ۱- با تروريسم بايد به‌طور جدي مقابله كرد و ۲- مردم سوريه بايد بستر انتخابات خود را خودشان فراهم كنند؛ در صورت رعايت اين دو مساله اين نوع گفت‌وگو‌ها مي‌تواند سرانجام مناسبي داشته باشد.

جمهوري اسلامي ايران از موضع مردم سوريه هر چيزي كه باشد حمايت مي‌كند و موضع مردم سوريه بقا، انتخاب و تعيين‌تكليف در صندوق انتخابات است.

غربي‌ها از سه سال و نيم قبل دنبال سرنگون كردن بشار اسد بودند ولي موفق نشدند، غربي‌ها آنچه را در ميدان نتوانستند به دست بياورند، اكنون به دنبال اين هستند كه از طريق سياسي به دست بياورند.

يك روزي مي‌گفتند فقط بشار اسد مشكل است و امروز مي‌گويند بخشي از راه‌حل هم هست. در حقيقت اين امر به علت پيروز نشدن در ميدان، واقعيت‌هايي به آنها تحميل شده است.

جمهوري اسلامي ايران همواره معتقد بوده بايد اجازه داد مردم سوريه انتخاب كنند و بدون هيچ محدوديتي اين كار با حضور شكوهمند مردم سوريه در زمان و موعد مقرر و در چارچوب يك قانون اساسي قابل قبول صورت مي‌گيرد كه آنچه را مي‌خواهند انتخاب كنند.

در اين رابطه، مسكو هيچ تباين فكري با ايران ندارد. بالطبع، آن چيزي كه تغيير كرده است نظر غربي‌هاست. آنها تاكنون همراهي بشار اسد را در اين فرآيند و انتقال قبول نداشتند، اما امروز قبول كرده‌اند كه چاره‌اي جز اين نيست و به نظرم يك گام ديگر هم بايد عقب‌نشيني كنند و به اين معنا كه بايد مردم سوريه انتخاب كنند نه دستور و دلار امريكا و نه ريال سعودي.

در سوريه موضوع كمبود نيروي انساني نيست. سوري‌ها از سرزمين خود دفاع مي‌كنند و مشكلي ندارند. جمهوري اسلامي ايران خواهان اعزام نيروي زميني نبوده و نيست، چرا كه نيازي به اين امر نيست.

علت شهادت تعدادي از نيروهاي ايراني- كه رقم آن البته زير 50 شهيد است - بالا رفتن ميزان درگيري‌هاست. طبيعتا با توجه به وسعت گسترده درگيري‌هاي امروز در مقايسه با سابق كه ساكن بود، مستشاران بيشتري از ايران حضور دارند.

هر زمان كه همه به اين راه‌حل اعتماد و اعتقاد پيدا كنند و مبارزه جدي با تروريسم انجام دهند اين موضوع قابل تحقق است؛ اما اگر بخواهند از تروريسم به عنوان ابزاري براي پيشبرد راهبردشان در منطقه استفاده كنند و با ترديد تحت تاثير بعضي از نظرات افراطي بعضي از كشورهاي منطقه و با عينك شماري از كشورهاي منطقه بخواهند به موضوع نگاه كنند، متاسفانه اين دشواري تداوم پيدا خواهد كرد.

از‌‌ همان ابتدا جمهوري اسلامي ايران بحران سوريه را نوعي انحراف مي‌دانست و از روز اول راه‌حل را راه‌حل سياسي و گفت‌وگوي سوري- سوري مي‌دانست و در اين موضوع معتقد بود نقش محوري را بايد مردم سوريه ايفا كنند.

ما با عرب‌ها بحراني نداريم. ما با كويت، عمان و قطر رابطه خوبي داريم و با كشورهاي عربي ديگر در منطقه آفريقا رابطه مناسبي داريم.

موضوع موشك‌هاي اس- 300 يك مساله قديمي است و طبيعتا در حال طي كردن مراحل فني است و ان‌شاءالله در پايان مراحل فني موضوع انتقال اس-۳۰۰ به ايران حل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون