• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

واكنش سيف به ادعاي بابك زنجاني در مورد دارايي 22 ميليارد دلاري:

«دروغ است»

گروه اقتصادي | دروغ است. اين جمله را رييس كل بانك مركزي وقتي بر زبان راند كه درباره دارايي 22 ميليارد يورويي زنجاني مورد پرسش قرار گرفت.

به گزارش «اعتماد»، ولي‌الله سيف ديروز در حالي از نمايشگاه مطبوعات بازديد كرد كه بناي مصاحبه نداشت، بارها و بارها اعلام كرد قصد دارد تنها از رسانه‌ها بازديد كند و پاسخ به سوالات بهتر است به زمان ديگري موكول شود، وقتي كه نشست خبري باشد و فضاي مصاحبه، هر چند انبوهي سوال را بي‌جواب گذاشت اما وقتي نام بابك زنجاني به گوشش خورد، سوال را تا پايان شنيد و سپس گفت: دروغ است. اين موضوع صحت ندارد و آن را به‌شدت تكذيب مي‌كنم، زيرا چنين ادعايي هيچ مبنايي براي اثبات ندارد.

رييس كل بانك مركزي كه در جريان بازديد از نمايشگاه مطبوعات در غرفه «اعتماد» نيز حضور يافت، در جمع خبرنگاران ادامه داد: نبايد در اين موضوع ترديد يا تامل كنيم و به هيچ‌وجه اين موضوع قابل تاييد نيست. در گذشته‌ها نيز افرادي چنين ادعاهايي داشته‌اند اما هيچگاه نتوانسته‌اند به ادعاهاي خود عمل كنند.

وي اضافه كرد: ادعاهاي مطرح شده توسط بابك زنجاني دروغ‌هاي بزرگي است كه آنها را مطرح كرده و علامتي در صحت آن ديده نمي‌شود. اين فرد وقت تلف مي‌كند. بانك مركزي براي جلوگيري از بهانه‌گيري‌هاي زنجاني، حساب‌هايي را باز كرد اما اقدامي از طرف وي صورت نگرفت.

پيش از اين زنجاني اعلام كرد اگر شماره حساب‌هايي به وي اعلام شود دو ميليارد و 700 ميليون دلار بدهي‌اش را بازپرداخت خواهد كرد. وي اين پول را در مقايسه با دارايي عظيمش پول خرد جيبش خواند كه البته اظهارات وي واكنش زنگنه، وزير نفت را نيز در پي داشت. زنگنه درخواست كرد اگر اين پول، پول خرد وي است، هر چه زودتر نسبت به بازپرداخت آن اقدام كند.

سيف خاطرنشان كرد: ادعاهاي بابك زنجاني قابليت تحقق ندارد و ريشه‌هاي آن غلط است. او با چه استدلال‌هايي مطرح مي‌كند كه چنين رقمي دارايي‌هاي من است؟ اين حرف‌ها مسموم است و دروغ بزرگي است. رييس كل بانك مركزي اين را هم گفت كه تاكنون هيچ يك از بدهي‌هايي كه وي قرار بوده به وزارت نفت برگرداند، واريز نشده و هيچ يك از حساب‌ها اين موضوع را تاييد نمي‌كند.

هر چند زنجاني و وكيل وي مي‌گويند پول‌ها در بانك‌هاي خارجي است اما زنگنه گفته است هيات‌هايي به مالزي و تركمنستان اعزام شدند تا درباره صحت و سقم دارايي‌هاي وي در اين دو كشور بررسي كنند، پولي در اين كشورها نيست.

سخنان سيف در خصوص دارايي‌هاي خيالي بابك زنجاني باب گفت‌وگو را گشود و سبب شد سيف توضيحاتي در خصوص دارايي‌هاي بلوكه شده ايران نيز ارايه دهد.

به گفته وي دارايي‌هاي بلوكه شده بعد از اجراي كامل برجام به‌طور كامل واريز خواهد شد اما فعلا به روال گذشته دريافت آنها ماهانه است.

به گفته وي، مبلغي حدود 24 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده مربوط به بانك مركزي و پنج ميليارد دلار هم متعلق به دولت است كه با اجراي كامل برجام آزاد خواهد شد.

از جهانگيري تا سيف

حالا سيف در تكذيب سخنان زنجاني تنها نيست. زنجاني در جلسات دادگاهش ابايي از خط و نشان كشيدن براي زنگنه و مجموعه تحت تصدي‌اش نداشته است. برخي از موضع‌گيري‌هايش به دعوايي شخصي شباهت پيدا مي‌كند وقتي مي‌گويد اموال شخصي‌ام را آتش بزنيد اما به زنگنه ندهيد. زنگنه و زنجاني مدت‌هاست درگير دعوايي لفظي و از راه دور هستند. زنجاني كه حالا شمار روزهاي در اوين ماندنش از يك سال بيشتر شده است اما با ارسال نامه به نمايندگان مجلس و سپس در دفاعيات دادگاهش پاسخ‌هايي را به زنگنه داد و جواب‌هايي دوباره را از وي گرفت. پاسخ‌ها هر چند از راه دور داده مي‌شد اما ديالوگ‌هايي پر كشش و جذاب را رقم مي‌زد. زنگنه بارها تاكيد كرده است كه زنجاني به هر خانواده چهار نفره ايراني چيزي در حدود 500 هزار تومان بدهكار است.

او مي‌گويد من كلاه سرم نمي‌رود، زنجاني 10 هزار ميليارد تومان بدهكار است وبايد بدهي‌اش را بدهد اما فقط حرف مي‌زند و كاري از پيش نمي‌برد.

پيش از اين جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور زنجاني را نشانه رفته بود. وقتي درباره مبارزه با فساد صحبت كرد و از عزم دولت براي تحقق اين هدف خبر داد، فساد رخ داده در اين حوزه را بالاترين فساد و سوءاستفاده تاريخ خواند. او با تاكيد بر اينكه تمركز دولت بر بازگشت پول و يافتن اطلاع از محل وجود پول گذاشته شده است، گفت: اگر اين پول به كشور بازنگردد يك روسياهي براي كشور خواهد شد و مردم همچنان منتظر هستند تا ببينند سرنوشت اين پول به كجا خواهد رسيد.

جهانگيري مي‌گويد عده‌اي مي‌گويند اين پول خرج شده اما واقعا چگونه مي‌توان اين رقم را ظرف مدت يكسال خرج كرد. بايد مشخص شود اين فرد چگونه توانسته به سيستم اقتصادي كشور ورود كند زيرا اگر مشخص نشود شايد افراد ديگري نيز به همين كار مبادرت ورزند.

ديالوگ‌هاي از راه دور زنجاني با اعضاي كابينه يازدهم در حالي ادامه دارد كه هشتمين جلسه دادگاه وي به پايان رسيده است و اين سو كسي اميدي به دريافت پول ندارد اما وي همچنان با اعتماد به نفس از بازگرداندن پول حرف مي‌زند. هر چند كمتر كسي ياراي پيش‌بيني آنچه رخ خواهد داد، را داراست اما شمار كساني كه نااميدند با كساني كه اميدوارند برابري مي‌كند، از اين دو دسته بيشتر آنهايي هستند كه پيشگويي و پيش‌بيني را واگذار كرده و در انتظار فصل پاياني داستان كشدار و پرجاذبه بابك زنجاني هستند، مردي كه هر چند به بدهي دو ميليارد و 700 ميليون يورويي‌اش معروف شده است اما پرونده‌اش از چنان ابعاد بزرگي برخوردار است كه بدهي وي را تبديل به بخشي از ماجرا مي‌كند، نه تمامي آنچه گذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون