• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

فروش بيش از 54 هزار خودرو با وام 25‌ميليوني

بازار خودروي دست دوم متاثر از فروش ويژه دولتي

گروه اقتصادي| در سومين روز از اجراي طرح اعطاي وام خريد خودرو، بازار خريد و فروش خودروهاي دست دوم به حالت ركود در آمده است. گويا متقاضيان خريد خودروهاي دست دوم متمايل شده‌اند به جاي خودروي كار كرده با استفاده از وام دولتي خودروي نو بخرند.

بر اساس گزارشي كه از آمار فروش خودروها با استفاده از وام خودرو منتشر شده است درروز گذشته به عنوان سومين روز ثبت‌نام فروش خودرو با استفاده از وام 25 ميليون توماني كه يكي از طرح‌هاي دولت در بسته تسريع رونق اقتصادي بوده است، بيش از 54 هزار خودرو در نمايندگي‌هاي مجاز اعلام شده از سوي خودروسازان براي فروش اقساطي ثبت‌نام شده است. طبق اعلام مسوولان وزارت صنعت، تا ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه بيش از 54 هزار و 300 دستگاه خودرو فروخته شده است.

با اجرايي شدن بسته سياستي بانك مركزي براي تحريك تقاضا و فروش كالاهاي انباشت شده، برخي خودروهاي وانت، سواري و ماشين‌آلات كشاورزي مشمول وام 25 ميليون توماني شده‌اند كه بازپرداخت تسهيلات آن طي دوره چهار تا هفت ساله و با كف قسط 380 و حداكثر 708 هزار تومان خواهد بود. وزارت صنعت فهرست خودروهاي مشمول طرح فروش اقساطي كه تا سقف 25 ميليون تومان وام براي‌شان درنظر گرفته شده را در سه دسته خودروهاي وانت، خودروهاي سواري و ماشين‌آلات كشاورزي اعلام كرده است.

آن‌طور كه مصطفي خان كرمي معاون بازاريابي و فروش ايران خودرو گفته است: «ظرفيت فروش يك‌ماهه برخي محصولات ايران خودرو تمام شد و تحويل اين خودروها از اين پس 60 روزه است.»

وي معتقد است؛ استقبال مردم از طرح فروش باعث شده تا ميزان توليد يك ماه ما تمام شود و از ظرفيت ماه آينده خود استفاده كنيم. بر همين اساس ثبت‌نام برخي خودروها با تحويل 60 روزه آغاز شده است، از روز گذشته ظرفيت تندر دستي، پژو پارس و پژو 206 تيپ 2 افزايش يافته است به گونه‌اي كه براساس آخرين آمار تا ساعت 16 روز چهارشنبه 38 هزار و 200 دستگاه پيش‌ثبت‌نام و 28 هزار و 300 دستگاه از محصولات اين شركت به فروش رفته است.

قرار بود تحويل خودرو در قالب بسته خروج از ركود به صورت فوري انجام شود كه حالا اين مدت زمان به 60 روز افزايش يافته است. ثبت‌نام براي فروش اقساطي تندر 90 در حالي انجام مي‌شود كه هم‌اكنون شركت سايپا با مشكل تاخير در تحويل تندر 90‌هاي ثبت‌نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اكنون تحويل تندر 90 با موعد تحويل ارديبهشت 94 در حال انجام است. اين مساله احتمال تاخير در تحويل به موقع خودروهاي ثبت‌نام شده در طرح جديد دولت را نيز ايجاد مي‌كند.

در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد خودروسازان براي اينكه سبد كاملي از محصولات‌شان را ارايه كنند اقدام به ثبت‌نام براي فروش اكثر خودروهاي خود كرده‌اند تا اين بحث هم مطرح نشود كه طرح خروج از ركود با هدف خالي كردن خودروهاي انبار شده در پاركينگ خودروسازان اجرايي شده است. عرضه خودرو با تسهيلات بانكي تا سقف 25 ميليون تومان از سه روز پيش در نمايندگي‌هاي ايران خودرو و سايپا آغاز شد. خودروسازان بابت عرضه خودرو در اين طرح، هزينه جديدي را تحت عنوان ماليات تسهيلات گنجانده و دريافت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون