• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

منابع خبري از طرح نو روسيه در آستانه نشست وين رونمايي كردند

ابتكار جديد براي تغيير « صورت مساله»

بعد از حذف نام «بشار اسد» از بيانيه 9 ماده‌اي كنفرانس وين 30 اكتبر به ابتكار محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران، اكنون در آستانه دومين نشست بزرگ درباره سوريه در وين، روسيه به تكاپوي سياسي جديد براي جلوگيري از شكست مذاكرات آينده افتاده است. در حالي كه همه اختلافات منحصر به نام «بشار اسد» رييس‌جمهوري سوريه است، خبرگزاري‌ها به نقل از دفتر نمايندگي روسيه در سازمان ملل گزارش مي‌دهند كه مسكو پيشنهاد جديدي را براي پايان دادن به جنگ داخلي سوريه ارايه داده كه در آن به نقش «بشار اسد» اشاره‌اي نشده است.

چند و چون طرح جديد

خبرگزاري رويترز كه مدعي است به پيش‌نويس اين طرح دست يافته گزارش مي‌دهد در اين طرح هشت ماده‌اي، چون طرح قبلي پيشنهاد تدوين و تصويب يك قانون اساسي جديد و برگزاري انتخابات زودهنگام رياست‌جمهوري مطرح شده است. اما با آنكه در طرح قبل به نقش اسد در نهادهاي امنيتي سوريه در حال گذار اشاره شده بود، روس‌ها در طرح جديد به نقش وي در دوره انتقالي يا اينكه آيا او بايد نامزد انتخابات رياست‌جمهوري باشد اشاره‌اي نكرده‌اند. اين در حالي است كه اختلاف بين دولت سوريه و مخالفان بر سر نقش بشار اسد در دوره انتقالي مانع اصلي حل بحران سياسي سوريه تاكنون بوده، در اين بين رويترز مدعي است كه مسكو براساس پيش‌نويس اين سند پذيرفته كه روند 18 ماهه اصلاحات به رياست اسد نباشد بلكه يك نامزد مورد توافق تمام طرف‌ها اصلاح قانون اساسي را بر عهده بگيرد. بنابراين گزارش در همين حال روس‌ها در اين طرح، از نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه خواسته‌اند تا براساس بيانيه اجلاس قدرت‌هاي جهاني براي حل بحران سوريه در ژوئن سال ٢٠١٢، زمينه آغاز «روند تعامل سياسي» بين دولت سوريه و «نمايندگي گروه‌هاي مخالف» را فراهم كند. يكي از ويژگي‌هاي بارز طرح جديد روسيه، تفاوتي است كه بين تروريست‌ها و مخالفان قايل مي‌شود و تاكيد مي‌شود گروه‌هاي مخالف سوري بايد به اتحاد برسند.

واكنش مخالفان

با آنكه مقامات وزارت خارجه روسيه مي‌گويند كه از انتشار مفاد طرح خود در سازمان ملل در رسانه‌ها غافلگير شده‌اند، رويترز كه مدعي است به اين سند دست يافته، همزمان به نقل از مخالفان سوري گزارش داده است كه مخالفان اين ابتكار روسي را رد كرده‌اند. گفتني است مخالفان سوري شامل گروه‌هاي متعدد مي‌شوند و يكي از موانع حل سياسي بحران سوريه نيز عدم انسجام بين اين گروه‌ها است. اما براساس طرحي كه به روسيه نسبت داده مي‌شود، اپوزيسيون سوريه كه قرار است در روند سياسي شركت كنند بايد يك هيات متحد تشكيل دهند و از قبل روي آن توافق داشته باشند. در ادامه اين طرح كه به مسكو نسبت داده مي‌شود، آمده است: آنها بايد اهدافي از جمله عدم اجازه به تروريست‌ها براي رسيدن به قدرت در سوريه و حفظ تماميت ارضي، حاكميت ملي و حفظ استقلال سياسي سوريه را محقق كرده و نيز اصل سكولار و دموكرات بودن اين كشور را در نظر داشته باشند.

دستور كار نشست وين

رسانه‌ها در حالي از پيشنهاد جديد روسيه گزارش مي‌دهند كه قرار است روز شنبه، دور دوم نشست وين با شركت حاميان دولت و مخالفان اسد، برگزار شود. در دور اول مذاكرات وين كه روز ٣٠ اكتبر برگزار شد، 17 كشور و سازمان از جمله ايران، ايالات متحده، روسيه، عربستان و. . . حضور داشتند و مقرر شده است كه در نشست دور دوم نمايندگاني از سوي دولت سوريه و مخالفان حضور داشته باشند. با اين حال تاكنون ترتيب‌دهندگان اجلاس وين 14 نوامبر، از موافقت اين گروه‌ها براي مشاركت در مذاكرات آينده خبر نداده‌اند. طرف‌هاي بحران سوريه بعد از آن به ميز مذاكره آمدند كه از اوايل ماه سپتامبر، روسيه در حمايت از نيروهاي دولتي سوريه، حملات هوايي در آن كشور را آغاز كرد

 

پيشرفت‌هاي ارتش سوريه

ارتش سوريه موفق شده به حصر دو ساله يك پايگاه هوايي مهم در شرق شهر حلب پايان دهد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در عمليات شكست محاصره پايگاه هوايي كوايرس، نيروهاي دولتي توانسته‌اند تلفات سنگيني به تروريست‌هاي داعش وارد كنند. اين فرودگاه كه يك پايگاه هوايي مهم در شمال سوريه است، از اوايل سال ۲۰۱۴ نزديك دو سال تحت محاصره تروريست‌هاي داعش قرار داشت و تماس سربازان داخل پايگاه با بيرون قطع شده بود.

 

پوتين: با ناتو تهاجمي‌تر مقابله مي‌كنيم

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در سخناني از واكنش صريح روسيه به برنامه دفاع موشكي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو، خبر داد. وي اعلام كرد در برابر برنامه دفاع موشكي ناتو، روسيه با استقرار تسليحات تهاجمي مقابله مي‌كند. پوتين به مقامات دفاعي روسيه گفت هدف واشنگتن از توسعه برنامه دفاع موشكي ناتو خنثي كردن بازداري استراتژيك اتمي روسيه و به دست آوردن برتري نظامي قاطع بر روسيه است. او گفت مسكو به اين برنامه دفاع موشكي با استقرار سيستم‌هايي كه بتواند به هرگونه سيستم دفاع موشكي نفوذ كند، واكنش نشان خواهد داد. اين سخنان رييس‌جمهوري روسيه در شرايطي بيان مي‌شود كه روابط مسكو با واشنگتن و متحدانش در ناتو، از زمان جنگ سرد بر سر بحران اوكراين به پايين‌ترين سطح خود رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون