• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

ارگ با « هزاره‌ها» مذاكره مي‌كند

مراسم تشييع جنازه هفت گروگان هزاره كه به دست افراط‌گرايان سربريده شده بودند، به يك راهپيمايي اعتراضي بزرگ عليه دولت افغانستان بدل شد. اشرف غني احمدزي، رييس‌جمهور افغانستان در سخناني تلويزيوني در حالي كه تعهد مي‌داد تروريست‌ها را سركوب مي‌كند، به معترضان وعده داد؛ «من روند حوادث را دنبال مي‌كردم، به نيرو‌هاي امنيتي دستور داده‌ام تا عاملان رويداد زابل مجازات شوند. دستور داده‌ام تا از تكرار چنين حوادثي جلو‌گيري شود. ما انتقام خون شهداي خود را مي‌گيريم.»

اما گسترش اعتراض‌ها، موجب گشوده شدن درهاي ارگ رياست‌جمهوري افغانستان به روي نمايندگان معترضان در كابل شد. اعتراض‌ها در كابل به دنبال شليك هوايي در آستانه تشنج‌آفريني قرار داشت. بر اساس گزارش‌ها زماني كه معترضان با فرياد خواستار استعفاي رييس‌جمهور شدند، نيروهاي امنيتي مستقر در ارگ رياست‌جمهوري افغانستان اقدام به تيراندازي كردند. اما با تلاش رهبران معترضان، مردم به آرامش دعوت شدند و از به آشوب كشيده شدن تظاهرات جلوگيري شد. در ادامه نمايندگان معترضان براي مذاكره با مقامات حكومت افغانستان وارد ارگ رياست‌جمهوري اين كشور شدند. گفته مي‌شود ژنرال مراد علي مراد، معاون رييس ستاد ارتش در بين تظاهرات‌كنندگان كابل سخنراني كرده است.

اين تظاهرات به دليل سربريدن هفت تن از شهروندان ولايت غزني توسط تروريست‌‌ها در ولايت زابل در جنوب شرق افغانستان راه‌اندازي شده بود. تظاهرات‌كنندگان از جاده «شهيد مزاري» در اطراف «كوته‌سنگي» خود را تا دروازه‌هاي كاخ رياست‌جمهوري اين كشور رسانده بودند.

گفتني است هزاره‌هاي عمدتا شيعه در افغانستان همواره با آزار و اذيت افراط‌گرايان قرار مي‌گيرند. هزاران تن از آنها نيز در دهه 90 ميلادي توسط طالبان و القاعده قتل‌عام شدند. اما از چندي پيش يك رشته قتل‌ها و آدم‌ربايي‌ها عليه هزاره‌ها به شكل زنجيره‌اي رخ مي‌دهد كه باعث ايجاد يك جو نااميدي فزاينده شده است. كشتار اخير نيز در استان زابل در جنوب افغانستان رخ داده است.

اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان با محكوم كردن اين كشتار، وعده داده است درباره آن تحقيق خواهد كرد ولي اين جنايت به فضاي ناامني كه از زمان تصرف موقت شهر مهم قندوز در شمال اين كشور توسط طالبان در اواخر ماه سپتامبر افزايش يافته، افزوده است. معترضان مي‌گويند هزاره‌ها هر روز در جاده‌هاي خطرناك بين استان‌هاي غزني، باميان و وردك در غرب كابل، جايي كه طالبان كنترل بيشتر مناطق روستايي را در دست دارد، كشته مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون