• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3392 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ آبان

داعش با عمليات انتحاري در جنوب بيروت جان 43 تن را گرفت

جنگ در شام - جنايت در بيروت

گروه تروريستي داعش مسووليت انفجارهاي مرگبار جنوب بيروت را بر عهده گرفته است، شامگاه پنجشنبه دو عامل انتحاري داعش با منفجر كردن مواد منفجره همراه خود در منطقه به جمعيت عين السكه، در جنوب بيروت
43 شهروند لبناني را كشته و بيش از 330 تن ديگر را زخمي كردند. «تمام سلام» نخست‌وزير لبنان با اعلام عزاي عمومي خواستار كنار گذاشتن اختلافاتي شده كه كشور لبنان و شهر بيروت را به بن‌بست كشانده است. سلام با انتشار بيانيه‌اي گفته است: دعا مي‌كنم كه تراژدي براي بيداري سياستمداران لبناني كافي باشد و آنها اختلافات‌شان را كنار بگذارند تا از كشور دفاع كنيم.

حملات تروريستي در كجا رخ داد؟

انفجارها زماني رخ داد كه عوامل انتحاري داعش محله‌اي شلوغ با خيابان‌هاي باريك را كه مملو از مغازه‌ها و دكه‌هاي فروش ميوه و سبزيجات هستند، در عصرگاهان پنجشنبه هدف قرار دادند. اهداف در محله «عين السكه» در منطقه «برج البراجنه» در ضاحيه جنوبي بيروت انتخاب شده بودند كه از پايگاه‌هاي اصلي حزب‌الله به شمار مي‌رود. رسانه‌هاي محلي گزارش داده‌اند دو فرد مجهز به كمربندهاي انفجاري خود را به فاصله هفت دقيقه در مقابل شهرداري برج البراجنه، حسينيه امام حسين و مقر نيروهاي امنيت عمومي در منطقه عين‌السكه منفجر كرده‌اند. ارتش لبنان از كشف جنازه يك عامل انتحاري ديگر نيز كه نتوانسته كمربند انفجاري خود را منفجر كند، خبر داده است.

به گزارش آسوشيتدپرس اولين بمبگذار جليقه انفجاري‌اش را بيرون مسجد شيعيان و دومي آن را در داخل يك نانوايي در آن حوالي منفجر كرده است. جسد بمبگذار سوم هم در آن مجاورت پيدا شده است. او ظاهرا در اثر انفجار دوم و پيش از آنكه وسايل همراهش را منفجر كند كشته شده بود.

قاضي سمير حمود، دادستان لبنان بعد از بازديد از محل انفجارهاي تروريستي انتحاري منطقه برج البراجنه ضاحيه جنوبي بيروت اعلام كرد كه در انفجار اول، تروريست انتحاري از يك موتوسيكلت بمبگذاري شده با هفت كيلوگرم و انتحاري دوم از يك كمربند انفجاري محتوي
دو كيلوگرم مواد منفجره استفاده كرده است.

گفتني است حملات اخير بدترين حملات صورت گرفته از ماه آگوست 2013 است كه در آن دو مسجد در شهر طرابلس لبنان مورد حمله قرار گرفته و 44 تن كشته و صد‌ها تن زخمي بر جاي گذاشته است. اردوگاه برج‌البراجنه در سال‌هاي اخير محل اسكان آوارگان سوري بوده كه در جنگ داخلي كشورشان به لبنان پناه آورده‌اند.

واكنش گروه‌هاي داخلي

گروه‌هاي مختلف لبنان نيز در واكنش به انفجارهاي برج البراجنه و كشته و زخمي شدن ده‌ها تن، اين حادثه را به‌شدت محكوم كردند. حسين خليل، معاون سياسي دبيركل حزب‌الله لبنان با محكوم كردن اين دو انفجار تروريستي در جنوب لبنان گفت: نبرد حزب‌الله با تروريست‌ها ادامه خواهد يافت و اين نبرد طولاني و مستمر خواهد بود. خليل افزود: اتفاقي كه پنجشنبه رخ داده نشان مي‌دهد ما در مسير درستي حركت مي‌كنيم و البته نبرد ما با تروريسم نبردي كوتاه نخواهد بود. ميشل عون، رهبر جريان ملي آزاد لبنان و عضو حزب تغيير و اصلاح نيز در محكوميت اين انفجارها گفت: چند انفجار ديگر بايد اتفاق بيفتد تا همه بپذيرند كه بايد با تروريسم تكفيري مقابله كرد.

نبيه‌بري، رييس پارلمان لبنان با محكوم كردن اين انفجارها گفت: تروريست‌ها به دنبال غيرفعال كردن كشور هستند، ما نبايد با آنها همراه شويم. سعد حريري، رهبر جريان مستقبل نيز گفت: من از طرف خودم و از جانب جريان مستقبل اين حادثه را محكوم مي‌كنم. وليد جنبلاط، رييس حزب سوسياليست ترقي‌خواه لبنان نيز اتحاد مردم و گروه‌هاي سياسي و دوري از اختلافات سياسي را براي مسدود كردن راه تروريست‌ها و ممانعت از اين‌گونه حوادث خواستار شد.

جبران باسيل، وزير خارجه لبنان نيز تاكيد كرد: اين انفجار بخشي از اقدامات تروريستي است كه در سطح جهان انجام شده و از كشوري به كشور ديگر منتقل مي‌شود.

بيانيه داعش

داعش مسووليت انفجارهاي مرگبار بيروت را به عهده گرفته است اما منابع رسمي هنوز اين مساله را تاييد نكرده‌اند. داعش طي بيانيه‌اي مسووليت انفجارها را به عهده گرفته و مدعي شده است سه مهاجم شامل دو فلسطيني و يك سوري بوده‌اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، حاميان داعش با انتشار بيانيه‌اي در اينترنت اعلام كرده‌اند كه اعضاي اين شبكه تروريستي يك موتوسيكلت حامل مواد انفجاري را در برج البراجنه منفجر كرده‌اند و پس از تجمع افراد در پي انفجار اول، يك بمبگذار انتحاري با كمربند انفجاري خود به قلب جمعيت زده و بر شمار قربانيان افزوده است.

واكنش‌هاي بين‌المللي

ايران، امريكا، فرانسه، تركيه، آلمان، روسيه و سازمان ملل حملات روز گذشته در لبنان را محكوم كردند. در پي حملات مرگبار در لبنان «بان كي‌مون» دبير كل سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي حملات در لبنان را محكوم كرد و از نيروهاي امنيتي اين كشور و موسسات دولتي خواست كه نگذارند چنين اقدامات شنيعي شرايط آرامي را كه در سال گذشته بر كشور حكمفرماست را از بين ببرند. «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه نيز با ارسال پيامي به «نبيه بري» رييس پارلمان لبنان اين حادثه را تسليت گفت. رييس‌جمهور روسيه همچنين در پيام خود تاكيد كرد كه مسكو آماده است تا در مبارزه با تروريسم با بيروت همكاري كند. وزارت خارجه امريكا با محكوم كردن اين دو انفجار كه داعش مسووليت آنها را برعهده گرفت، جان باختن ده‌ها شهروند لبناني را به مردم اين كشور و خانواده قربانيان تسليت گفت. مارك تونر، سخنگوي وزارت‌خارجه امريكا گفت: اين حمله مشكلات امنيتي و چالش‌هايي كه لبنان همچنان با آن رو به‌رو است را به ما متذكر مي‌شود. امريكا اعلام كرد كه دولت واشنگتن در كنار لبنان ايستاده و آماده هرگونه همكاري براي سپردن مسوولان اين اقدام تروريستي به دست قانون است. فرانسه نيز با سخيف خواندن اين اقدام تروريستي تاكيد كرد كه در كنار ملت و رهبران لبنان در جنگ آنها عليه تروريسم ايستاده است. فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه اين اقدام را يك اقدام تروريستي خواند و گفت: نبايد اجازه تكرار چنين اقدامات سخيفي در لبنان داده شود. در همين حال «فرانك والتر اشتاين‌ماير» وزير خارجه آلمان از همه نيروهاي ميانه‌رو اين كشور خواست تا از تشديد بحران در كشور جلوگيري كنند. وزارت خارجه مصر نيز در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه قاهره همواره در كنار ملت لبنان ايستاده و در چنين شرايط حساسي كه تروريست‌ها و نيروهاي افراط‌گرا و دشمنان اسلام به فكر ضربه زدن به امنيت و ثبات در لبنان هستند مصر خود را موظف مي‌داند كه در كنار ملت لبنان باشد. كويت هم در اين باره اعلام كرد كه اين كشور با شديدترين عبارات، حمله‌هاي تروريستي روز پنجشنبه در جنوب بيروت را محكوم مي‌كند و از همه لبناني‌ها مي‌خواهد تا تمامي راه‌ها براي حفظ امنيت و ثبات كشورشان را در پيش بگيرند. جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن اين دو انفجار تروريستي در منطقه برج البراجنه كه شهروندان بي‌دفاع را هدف قرار داد، اعلام كرد: اين اقدام تروريستي با هدف برهم زدن ثبات و امنيت در لبنان، فتنه‌انگيزي و دور كردن افكار عمومي جهاني از انتفاضه مردم فلسطين انجام گرفته است.

 

واكنش ايران

«حسين جابر انصاري» سخنگوي وزارت امور خارجه، پنجشنبه شب با اعلام محكوميت شديد انفجار تروريستي بيروت كه به كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از شهروندان بيگناه لبناني منجر شد، اين حادثه را به دولت و ملت لبنان و خانواده‌هاي شهدا و مجروحان تسليت گفت. سخنگوي وزارت امور خارجه ابراز اميدواري كرد با همبستگي ملت، مقاومت و ارتش لبنان و عزم جدي جامعه بين‌المللي در مبارزه با تروريسم، زمينه‌هاي برخورد فعال و موثر با جريان‌هاي افراطي و تروريستي فراهم و انسجام جامعه متنوع لبنان به عنوان نماد همزيستي و مقاومت حفظ شود. از سوي ديگر سفارت ايران در لبنان نيز اقدام تروريستي در جنوب بيروت را در راستاي اهداف و منافع رژيم صهيونيستي و حاميان خارجي اين گروه‌ها و در جهت برهم زدن ثبات و امنيت لبنان و عليه مقاومت خواند. سفارت جمهوري اسلامي ايران اين اقدام غيرانساني را شديدا محكوم كرده، شهادت مردم بيگناه را به دولت و مردم لبنان تسليت مي‌گويد و ضمن همدردي با خانواده‌هاي قربانيان، از خداوند متعال براي مجروحان اين حادثه شفاي عاجل مسالت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون