• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3392 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ آبان

حمله هوايي امريكا به تروريست بريتانيايي داعش

پنتاگون: جان جهادي كشته شده است

 

 

محمد اموازي، مرد نقاب‌پوش سياه جامه داعش كه با نام مستعار «جان جهادي» در بيش از يك سال گذشته براي غرب به عنوان يك كابوس تبديل شده بود، اكنون بار ديگر به سرتيتر خبرهاي رسانه‌هاي جهاني تبديل شده است. مقام‌هاي ارشد پنتاگون به خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند كه
جان جهادي به وسيله يك هواپيماي بدون سرنشين امريكايي تحت تعقيب و در سوريه مورد هدف قرار گرفته و كشته شده است. با اين حال دفتر ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس در بيانيه‌اي اعلام كرده است اين كشور نمي‌تواند اين خبر را تاييد كند. هر چند هنوز به‌طور قطع مشخص نشده كه اين عمليات موفقيت‌آميز بوده است يا نه! اما به هر ترتيب از آنجا كه نام جان جهادي در حدود دو سال گذشته تداعي‌كننده صحنه‌هاي كابوس‌باري است، اين ادعاي امريكايي بسيار مورد توجه رسانه‌هاي جهاني قرار گرفته است. جان جهادي و در واقع محمد اموازي كسي است كه از حدود دو سال پيش خونبارترين جنايات را در مقابل دوربين به نمايش مي‌گذارد. او ابتدا با استفاده از نقاب و تغيير صدا تلاش داشت مانع از شناسايي شدن خود شود اما در نهايت دستگاه‌هاي امنيتي بريتانيايي و امريكايي او را از روي صدا شناسايي كردند.

جان جهادي كيست؟

دستگاه‌هاي امنيتي غرب پس از انتشار ويديوهاي دهشتناك داعش كه از صحنه‌هاي گردن‌زدن گروگان‌هاي غربي توسط جان جهادي گرفته شده بود، از طريق تجسس در هويت مظنونان سابق كشف كردند نام اصلي جان جهادي محمد اموازي است. او در سال 1988در كويت متولد شده و در سن شش سالگي به همراه پدر، مادر و خواهر خود به انگلستان مهاجرت كرده است. طبق گزارش‌ها پدر اموازي يك راننده تاكسي است و مادر او يك زن خانه‌دار بوده است كه از محمد اموازي و خواهرش نگهداري كرده است. بسياري از كساني كه با او بزرگ شده‌اند و دوست وي به حساب مي‌آمدند در خصوص شخصيت اموازي معتقدند كه او بسيار متفاوت از شخصيت كنوني خود بوده و به عنوان پسري محبوب كه علاقه‌مند به فوتبال، موسيقي پاپ و كارتون خانواده سيمپسون‌ها بوده شناخته شده است. گفته مي‌شود اموازي در يك مدرسه ابتدايي متعلق به كليساي سنت‌ماري تحصيل كرده است. معلم سابق اموازي نيز به كانال چهار بريتانيا گفته است كه او سختكوش و جواني دوست داشتني بوده است. اموازي مسووليت‌پذير، مودب و آرام بود. او در سال 2009در رشته برنامه‌نويسي كامپيوتر از دانشگاه وستمينستر لندن فارغ‌التحصيل شده است. اما دوستان اموازي معتقدند او زماني در جاده افراط‌گرايي قرار گرفت كه در سال 2009 به كشور تانزانيا سفر كرد. او هنگام بازگشت از سفر به مدت يك شب توسط پليس ضد ترور بريتانيا بازداشت شد. همچنين او در سال 2010 يك بار ديگر بنا به دلايلي كه اعلام نشد بازداشت شد و مجدد آزاد شد. عاصم قريشي، مدير تحقيقات موسسه كيج كه سال‌ها روي اسلام‌گرايي كار كرده است، مي‌گويد كه اگر جان جهادي قطعا اموازي باشد بسيار غمگين مي‌شود. با اين وجود وي گفت از اينكه او در اين راه قرار گرفته تعجب نكرده است. قريشي معتقد است كه بسياري از مسلمانان جوامع غربي مانند اموازي به يك از خود بيگانگي مي‌رسند كه آنها را جذب گروه‌هاي تروريستي مي‌كند. او همچنين مي‌افزايد كه كل راهبرد امنيت ملي ما در طول 13سال گذشته به از خود بيگانگي جامعه مسلمان بريتانيا كمك كرده است. عاصم قريشي در اين زمينه به ايميلي اشاره مي‌كند كه در ژوئن 2010 به قريشي مي‌نويسد. او زماني كه اجازه پرواز از لندن به كويت را پيدا نمي‌كند در پيام خود عنوان مي‌كند كه من خود را مثل يك زنداني در قفس درون لندن احساس مي‌كنم. يك فرد زنداني كه توسط مردان سرويس‌هاي امنيتي كنترل مي‌شود و اجازه ايجاد يك زندگي جديد را در زادگاهم به من در كويت نمي‌دهند. قريشي در خصوص اشاره به قفس تحت محاصره سرويس‌هاي امنيتي بريتانيا نيز مي‌گويد كه نيروهاي امنيتي به‌طور سيستماتيك در حال آزار و اذيت جوانان مسلمان در حال زندگي در بريتانيا هستند كه براي بهبود وضعيت خود هيچ راه قانوني را پيش روي خود نمي‌بينند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون