• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3392 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ آبان

تاكيد مجمع آذري‌زبانان تهران بر انسجام اصلاح‌طلبان

 

مريم وحيديان/ تشكل‌هاي آذري‌زبان در انتخابات مجلس دهم در قالب يك تشكل به فعاليت مي‌پردازند. اين تشكل كه با عنوان شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب و با رياست علي‌محمد غريباني به فعاليت مي‌پردازد تلاش مي‌كند تا سياست‌هاي انتخاباتي آذري‌زبانان را به طور منسجم در انتخابات پيگيري كند. از چهره‌هاي ملي اعم از وزرا، استانداران، نمايندگان مجلس ادوار گذشته و فعلي، فرمانداران، مديران كل و روساي سازمان‌ها براي حضور در اين تشكل دعوت به عمل آمده است. در اين راستا نظرات برخي چهره‌هاي اين تشكل آذري‌زبان را جويا شديم.

الياس حضرتي، فعال سياسي اصلاح طلب و نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي در خصوص ظرفيت ها و كاركردهاي آذري زبانان اصلاح طلب در انتخابات پيش رو گفت: آذري‌زبان‌هاي اصلاح‌طلب در تهران جمعيتي متشكل و متحد هستند. انسان‌هاي خدوم و دلسوز و پرتلاش و خوش‌ارتباطي هستند كه با بدنه كلي جامعه به‌خصوص اقشار مذهبي و هيات‌ها در مساجد و حسينيه‌ها و در عين حال با اقشار ديگر مثل جامعه ورزشي، فرهنگي و دانشگاهي ارتباط تنگاتنگ دارند . در تمامي ادوار انتخابات‌ بار اصلي و سنگين انتخابات را به دوش كشيده‌اند و ترجيح مي‌دهند مثل گذشته همسو با جريان اصيل و ريشه‌دار اصلاحات حركتي هماهنگ داشته باشند و تمام تلاش‌شان اين است كه كمك كنند اصلاح‌طلبان با ليستي واحد وارد كارزار انتخابات شوند. آنها به درستي معتقدند تعدد ليست براي اصلاح‌طلبان زهري كشنده است و تمامي گروه‌ها و احزاب را به وحدت و همدلي دعوت مي‌كنند.

شوراي عالي سياستگذاري آذري‌زبانان فعال شد

اسماعيل ابراهيمي، نايب رييس شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب با بيان اينكه تمامي تشكل‌هايي كه تا كنون با نام آذري‌ها در كشور فعاليت مي‌كردند، براي انتخابات مجلس دهم يك دست شده‌اند، گفت: اين تشكل‌ها در قالب يك تشكل بزرگ به نام شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي آذري‌هاي ايران اسلامي يك دست شده است و در همكاري با يكديگر به فعاليت مي‌پردازند، وي افزود: در اين مجموعه تلاش كرديم تا از شخصيت‌هاي ملي و چهره‌هاي پارلمان ديده استفاده كنيم. وي با تاكيد بر اينكه اين تشكل با يك شوراي مركزي 31 نفره براي دو سال آينده با اساسنامه، آيين‌نامه و اهداف مشخص به فعاليت مي‌پردازد، اظهار كرد: فعاليت اين تشكل نه تنها در بر‌گيرنده تهران و حوزه انتخابيه اسلامشهر، ري و شميرانات است بلكه در كل كشور در هماهنگي با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان ايران خواهد بود. در اسرع وقت از چهره‌هاي ملي اعم از وزرا، استانداران، نمايندگان مجلس ادوار گذشته و فعلي، فرمانداران، مديران كل و روساي سازمان‌ها رسما براي پيوستن به اين تشكل دعوت خواهيم كرد. وي تصريح كرد: همچنين اين تشكل به رييس دولت اصلاحات، شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان و آقاي عارف درخواست كتبي خواهد داد تا نماينده اين تشكل نيز جزو تصميم‌گيران در كنار اصلاح‌طلبان كشور به بازي گرفته شود. كميته‌ها و اركان مرتبط با شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب بعد از فراخوان چهره‌هاي ملي ظرف دو هفته آينده انتخاب خواهند شد. ابراهيمي با بيان اينكه تنها شهر تهران و حومه اعم از اسلامشهر، ري و شميرانات حدود چهار ميليون نفر آذري‌هاي مقيم دارد، اظهار كرد: اگر اتحاد و انسجام در قالب نظام جمهوري اسلامي و بر مبناي حفظ منافع ملي به وجود آيد، آذري‌ها حرف اول انتخابات تهران را خواهند زد.

فعاليت انتخاباتي آذري‌ها در ذيل اصلاح‌طلبان

نورالدين آهي، عضو شوراي مركزي شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه در ادوار گذشته انتخاباتي چند تشكل آذري در عرصه انتخابات فعال بودند، گفت: اين تشكل‌ها گرايش آذري داشتند و با نام مجمع آذري‌هاي ايران اسلامي، جمعيت ترك‌زبانان و ان جي‌او‌هاي تركي براي هر دوره از انتخابات فعال مي‌شدند. در اين دوره از انتخابات مجلس طي چندين جلسه بنابراين شد كه اين چند تشكل سياست واحدي را در قالب شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب ايران اسلامي در انتخابات دنبال كنند. وي تصريح كرد: اعضاي اين تشكل گرايش اصلاح‌طلبي و اعتدال دارند و در راستاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه رييس دولت اصلاحات مسووليت آن را دارند كار مي‌كنند. آهي با بيان اينكه حدود يك ماه پيش شوراي مركزي اين تشكل انتخاب و آقاي غريباني به عنوان رييس انتخاب شد، تصريح كرد: شخصيت‌هايي همچون آقايان حضرتي، مهرعليزاده و ديگر چهره‌ها در اين تشكل حضور دارند. اين تشكل تلاش مي‌كند در حوزه‌هاي انتخابيه به جز مناطق صددرصد آذري‌نشين فعاليت انتخاباتي داشته باشد و در اين راستا از افراد شايسته و صلاحيت‌دار دعوت شده است. اين تشكل در تعامل با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان افرادي را براي انتخابات معرفي خواهد كرد. كميته انتخابات اين شورا با احزاب اصلاح‌طلب تعامل و رايزني خواهد داشت و براي راهيابي آذري‌هاي توانمند و شايسته به مجلس دهم تلاش خواهد كرد. وي افزود: ما ليستي را تهيه مي‌كنيم و به شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيشنهاد و تلاش مي‌كنيم در تعامل با آنها اصلاح‌طلبان به ليست واحدي برسند. در هفته جاري نامه‌اي به رييس دوت اصلاحات خواهيم نوشت تا نماينده‌اي در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان داشته باشيم.

براي مشاركت حداكثري مردم تلاش مي‌كنيم

ابوالفضل شكوري، عضو شوراي مركزي شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان آذري‌زبان در گذشته در قالب هفت تشكل و انجمن به فعاليت مي‌پرداختند، اظهار كرد: اخيرا اين چند تشكل با هم مذاكره كرده‌اند و به توافق رسيده‌اند كه شوراي عالي سياستگذاري آذري‌زبانان را در اين دوره از انتخابات به وجود آورند. همه تشكل‌ها و انجمن‌هاي آذري در هم ادغام شده‌اند و اين شورا را تشكيل داده‌اند. وي افزود: آقاي غريباني به عنوان رييس اين تشكيلات انتخاب شده‌اند. اين تشكل با هدف اتحاد و انسجام در بين آذري‌هاي كشور در انتخابات مجلس دهم به وجود آمده است و همچنين در راستاي تقويت اصلاح‌طلبان غير آذري‌زبان تلاش مي‌كند. همچنين يكي از شب‌هاي ماه محرم كه آقاي دكتر عارف در دفتر خود روضه خواني داشت و آقاي سيد حسن خميني نيز در اين مراسم حضور داشتند، اختصاص به آذري‌زبانان داشت. شكوري با تاكيد بر اينكه سياست كلي شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب اين است كه اصلاح‌طلبان را به وحدت دعوت كند، تصريح كرد: همچنين در سطح بدنه اجتماعي آذري‌زبانان نقش موثري ايفا كند. اين تشكل در انتخابات به عنوان يكي از تشكل‌هاي اصلاح‌طلب حضور خواهد داشت و در تهران و ديگراستان‌ها كانديدا معرفي خواهد كرد. وي افزود: شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب براي داغ كردن تنور انتخابات فعاليت مي‌كنند و براي بسيج مردم براي مشاركت حداكثري در انتخابات مجلس و خبرگان تلاش خواهد كرد. هدف اين است كه انتخابات آينده با حضور حداكثر راي‌دهندگان و بسيار پرشور برگزار شود.

حضور منسجم آذري‌زبانان در انتخابات

عربعلي قرباني، نايب رييس شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب با بيان اينكه آذري‌زبانان اصلاح‌طلب پيش‌تر با عنوان شوراي هماهنگي آذري‌هاي ايران اسلامي فعاليت مي‌كردند، گفت: به تازگي تشكلي به نام شوراي عالي سياستگذاري آذري‌هاي اصلاح‌طلب تشكيل شده است. اين تشكل تلاش مي‌كند تا با تمام قدرت، انسجام و اتحادي ميان آذري‌هاي سراسر كشور ايجاد كرده و براي انتخابات مجلس دهم به فعاليت بپردازد. اين تشكل در استان‌هاي مختلفي از جمله تهران، البرز، قم، اصفهان، مشهد و ديگر شهر‌ها به طور منسجم به فعاليت مي‌پردازد. وي تصريح كرد: اين شورا متشكل از 31 نفر عضو شوراي مركزي است و نيروهاي استان‌ها در هماهنگي با اين شورا فعاليت مي‌كنند. تشكل‌هاي مردمي آذري‌زبان چندين سال است كه در كنار گروه‌هاي مذهبي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي فعاليت داشته و از افراد صاحب نظر و مردمي محلات و شهرهاي مختلف بهره برده‌اند. وي با تاكيد بر اينكه مسوولان كشوري، نمايندگان مجلس و همه اقشار از جمله دانشجويان در اين تشكل به فعاليت مي‌پردازند، اظهار كرد: از اهداف اين تشكل داغ كردن تنور انتخابات و افزايش مشاركت مردمي در انتخابات مجلس دهم است. همان‌طور كه امام خميني(ره) فرمودند هر كس در هر شرايط و جهتي براي رونق با انتخابات تلاش كند و مردم را به صحنه بكشاند ارزشمند است. وي افزود: آذري‌هاي ايران از ابتداي انقلاب نقش مهمي در مبارزات داشتند و با رهبري امام(ره) و مقام معظم رهبري براي رونق انتخابات تلاش كرده‌اند. اين تشكل به نمايندگي از آذري‌زبانان كل كشور در پايتخت تلاش مي‌كند تا نوعي همسويي و اتحاد در انتخابات مجلس دهم ايجاد كند. وي با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم با همكاري با اصلاح‌طلبان به ليست مشترك دست يابيم، گفت: در صورت عدم توفيق در اين رابطه ليست مستقل خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون