• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3403 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ آذر

تركان از بازپس‌گيري زمين‌هاي محرز‌شده به زمين‌خواري خبر داد

سهم قاچاق در بازار سلامت به 30 هزار ميليارد تومان رسيد

گروه اقتصادي| رانت نهفته در خريد و فروش اراضي در مناطق آزاد آنقدر است كه معاون وزير راه و شهرسازي آن را اعلام كند و مسوولان درصدد چاره‌جويي برآيند. از خبر زمين‌خواري كه در قالب فرودگاه قشم صورت گرفته بود و اراضي‌اي كه در قالب پروژه‌هاي صنعتي و عمراني نهايتا به بهاي بسيار ناچيز تصاحب شد مدت زيادي نمي‌گذرد كه رانت‌هاي جديدتر هم رونمايي مي‌شود. برخي از گروه‌ها و افراد با رصد اخبار و روال تبديل برخي از مناطق به مناطق ويژه و آزاد، نسبت به خريد وسيع اراضي اين مناطق اقدام مي‌كنند تا با تبديل اين مناطق به منطقه آزاد از رانت يك‌شبه آن بهره‌مند شوند. دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد در خصوص برنامه دولت براي زمين‌خواري در مناطق آزاد بدون اشاره به رانت اخير گفت: در مناطق آزاد هيچ زميني واگذار نمي‌شود مگر آنكه طرح مورد نظر در آن زمين به اجرا درآمده باشد.
به گفته اكبر تركان به دستگاه‌هاي مختلف از جمله سازمان امور اراضي ابلاغ شده است كه هيچ واگذاري در مناطق آزاد چه هفت منطقه‌اي كه در حال حاضر وجود دارد و چه هفت منطقه ديگر كه با تصويب لايحه در مجلس به جمع مناطق آزاد مي‌پيوندد انجام نشود. به تعبير ديگر در مناطق آزاد ديگر فروش زمين نخواهيم داشت. او اظهار كرد: براي اجراي پروژه‌ها زمين در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد و در صورتي كه فعاليت مورد نظر داير شده بود واگذاري زمين انجام مي‌شود در غير اين صورت زمين در اختيار گذاشته‌شده باز‌پس‌گيري مي‌شود. تركان افزود: تاكنون 157 هزار متر از اين اراضي در يكي از مناطق آزاد بازپس‌گيري شده است كه البته ممكن است آمارهاي جديد، اعدادي بيش از اين را در برگيرد.
تفويض نظارت بر ورود غذا و دارو به مناطق آزاد
مشاور رييس‌جمهور در جلسه مشتركي كه براي امضاي تفاهمنامه با سازمان غذا و دارو برگزار شده بود از تفويض نظارت بر ورود غذا و دارو به مناطق آزاد در قالب اين تفاهمنامه خبر داد. بر اين اساس از اين پس به جاي وزارت بهداشت، سازمان مناطق آزاد بر كيفيت غذا و داروي وارد‌شده به اين مناطق نظارت خواهد كرد. با اين حال تركان از ورود كالاهاي غيراستاندارد كه به وسيله مرزنشينان و صاحبان لنج وارد مناطق مي‌شود ابراز نگراني كرد. او با بيان اينكه نمي‌دانم دالان‌هاي غيرقانوني ورود كالا و روزنه‌هايي مانند ته لنجي، بازارچه‌ها، تعاوني‌هاي مرزنشينان و كوله‌بران تحت مديريت كيست، گفت: ما فقط مي‌توانيم در خصوص كالاي وارد‌شده از مبادي رسمي گمرك تعهد دهيم. او تاكيد كرد: براي جلوگيري از ورود كالاهاي تقلبي به بازار بايد روزنه‌هاي موجود از ورود كالاهاي حساس منع شوند. وي ادامه داد: فكر مي‌كنيم مناطق آزاد قطعات كوچكي هستند كه مي‌توانيم تجربه‌هاي موفق را در آنجا اجرايي كنيم. او با اشاره به اينكه نگراني‌هايي در خصوص واردات كالا داريم، ‌گفت: غير از گمرك كه تحت مديريت ما است اما روزنه‌هايي مانند ته‌لنجي، بازارچه‌ها، ‌تعاوني‌هاي مرز‌نشينان و كوله‌بري هم وجود دارند كه نمي‌دانم تحت كنترل كيست. نگرانيم، همه كنترل‌ها را انجام مي‌دهيم و بايد مثلا تعاوني‌هاي مرزنشينان كالاهاي مربوط به سلامت مردم را وارد نكنند. دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد تاكيد كرد: بايد فعالان بخش ته‌لنجي، تعاوني‌هاي مرزنشينان و كوله‌بران را وادار كنيم كالاهاي مورد تفاهم با سازمان غذا و دارو را وارد كشور نكنند.
حجم ته لنجي‌ها به عدد عجيب 5/1 تن كالا
رسيده است
تركان با اشاره به اينكه ته لنجي‌ها قرار بود كالاهاي ته لنج مانده واردكنندگان باشد، گفت: جاي تعجب است كه امروز به ازاي هر لنج 5/1 تن كالا وارد مي‌شود. او با بيان اينكه بخشي از مسائل مربوط به واردات مربوط به وزارت صنعت، ‌سازمان بنادر و گمرك است، گفت: از اين وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها خواهش كنيم موادي را كه سلامت مردم را به خطر مي‌اندازد از واردات خارج كنند. مثلا لوازم آرايشي تحت نظارت‌هاي ويژه‌اي باشند، اگر اين قبيل كالا توسط تعاوني‌هاي مرزنشينان ته لنجي، كوله بري و... وارد شود كه تحت كنترل نيست تلاش‌هاي ما از بين مي‌رود. او ادامه داد: از آنها مي‌خواهيم جنس‌هاي ديگر وارد كشور كنند. بايد واردكننده‌ها را وادار كنيم كالاهاي دارويي‌، بهداشتي‌ها، مكمل‌ها و... از فهرست‌ها خارج شود و جاي آن چيز ديگري بياورند. مانع تجارت اينها نمي‌شويم الان كه به نيابت از سازمان غذا و دارو در مناطق آزاد هستيم از ورود موادي كه به سلامت مردم است از مبادي غيرقانوني جلوگيري مي‌كنيم.
او با بيان اينكه بازارچه‌ها، تعاوني‌هاي مرزنشينان، كوله‌بران و... ده‌ها برابر تعداد مناطق آزاد كشور هستند، گفت: الان نظارت سازمان غذا و دارو وجود دارد كه در حال تفويض به مناطق آزاد است اما با اين حال دالان‌هاي ديگري وجود دارد كه تحت كنترل مناطق آزاد است. دبير شوراي‌عالي مناطق آزاد با اعلام اينكه نمي‌دانيم چه كالاهايي وارد مناطق آزاد مي‌شود، گفت: همه دالان‌ها بايد از تفاهمنامه‌هاي مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو تبعيت كنند.
در جريان عزل‌ونصب‌ها در دولت نيستم
مشاور رييس‌جمهوري با بيان اينكه در جريان عزل و نصب‌ها در دولت نيستم، گفت: هر موردي كه آقاي رييس‌جمهوري به من محول كنند در آن مورد گزارش مي‌دهم. تركان در خصوص شايعات مربوط به عزل و نصب در دولت اظهار كرد: اين مساله در حوزه كاري من نيست، اينجا جلسه براي غذا و دارو است و موضوع جلسه ما هم تفاهمنامه با اين سازمان است. او اضافه كرد: در هر موردي دخالت نمي‌كنم، هر موردي كه آقاي رييس‌جمهوري به من محول كنند در آن مورد گزارش مي‌دهم. تركان تاكيد كرد: اصلا در جريان عزل و نصب در دولت نيستم.
سهم 30هزار ميليارد توماني قاچاق در بازار سلامت
در اين جلسه رييس سازمان غذا و دارو نيز نسبت به استفاده از شيرخشك‌هايي كه از مرزهاي غربي وارد كشور مي‌شود هشدار داد و گفت: حجم ريالي قاچاق در بازار سلامت 30 هزار ميليارد تومان است. رسول ديناروند با اشاره به ميزان قاچاق در حوزه دارو و مواد بهداشتي گفت: آمار دقيقي از ميزان قاچاق وجود ندارد اما مي‌توان مقداري را تخمين زد به‌طوري كه چيزي حدود 15 الي 20 درصد از دارو، مواد آرايشي بهداشتي‌، مكمل‌ها و تجهيزات پزشكي به صورت قاچاق وارد بازار مي‌شود كه البته در حوزه‌هاي مختلف آمار متفاوت است. او با اشاره به كمترين و بيشترين ميزان قاچاق در حوزه سلامت متذكر شد: در حال حاضر كمترين ميزان قاچاق مربوط به دارو و بيشترين ميزان آن مربوط به مواد آرايشي است كه تاحدود 50 درصد آن به صورت قاچاق وارد بازار مي‌شود. ديناروند با بيان اينكه ارزش ريالي قاچاق در بازار سلامت چيزي حدود 30هزار ميليارد تومان است، خاطرنشان كرد: در بازار غذا هم شاهد پديده قاچاق هستيم.
شيرخشك‌هاي وارد‌شده از مرزهاي غربي را مصرف نكنيد
رييس سازمان غذا و دارو درباره واردات شيرخشك فاسد نيز اظهار كرد: هر چند تقريبا واردات شيرخشك به كشور نداريم و اغلب شيرخشك‌ها توليد داخل هستند اما مواد اوليه آن از خارج از كشور تامين مي‌شود. او نسبت به شيرخشك‌هايي كه از مرزهاي غربي وارد مي‌شوند هشدار داد و گفت: از برخي از مرزهاي غربي ما شيرخشك قاچاق مي‌شود كه به مردم هشدار مي‌دهيم از آن استفاده نكنند. رسول ديناروند درباره واردات قاچاق داروهاي بدنسازي و ورود آن به كشور هم گفت: نمي‌توان ورود داروهاي مكمل و بدنسازي به صورت قاچاق به كشور را تكذيب كرد و تقاضا در اين حوزه بيشتر از عرضه است. او با بيان اينكه به برخي از تقاضاها در اين بازار نمي‌توان از مسيرهاي قانوني پاسخ داد، گفت: برخي از اين داروها ممنوع‌المصرف هستند و برخي‌ها هم دوپينگ، مسائل جنسي و مخدرها هستند كه نمي‌توان از طريق بازار قانوني به آنها جواب داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون