• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3403 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ آذر

زير ذره‌بين اقتصاد

گاز عامل وابستگي اقتصادي و سياسي به ايران است| علي مروي، رييس كميسيون انرژي مجلس گفت: گاز مي‌تواند وابستگي بسياري از كشورهاي جهان به جمهوري اسلامي را براي هميشه تضمين كند. كشوري كه به هر طريق از گاز استفاده كرد ديگر نمي‌تواند اين منبع مهم انرژي را به روي خود قطع كند. بنابراين كشورهاي خريدار گاز ايران به شكلي وابسته سياسي و اقتصادي ايران مي‌شوند. وي افزود: ايران كه رتبه برتر توليد گاز جهان را در اختيار دارد مي‌تواند از اين ظرفيت خدادادي چه در حوزه صدور گاز خام و چه در حوزه توليد فرآورده‌هاي گازي نهايت بهره را ببرد. به گفته مروي، هدف از تشكيل مجمع كشورهاي دارندگان گاز تامين منافع كشورهاي صادركننده است. جايگاه ايران در اين مجمع فرصت خيلي خوبي را براي بهره‌برداري‌هاي اقتصادي، منطقه‌اي، سياسي و بين‌المللي به وجود آورده است.

روسيه در اعماق كوير ايران آب جست‌وجو مي‌كند |معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: قرار است با سرمايه‌گذاري 250 ميليون دلاري روس‌ها، پس از انجام مطالعات عملياتي ژئوفيزيك براي شناسايي آب‌هاي ژرف در عمق بيش از هزار متري زمين، عمليات حفاري در جست‌وجوي منابع تجديدپذير آب در مناطق اولويت‌بندي شده كشور صورت بگيرد. رحيم ميداني، در خصوص جزييات تفاهمنامه همكاري امضا شده ميان ايران با روسيه گفت: قرار است كه روس‌ها در زمينه شناسايي آب‌هاي ژرف همكاري تنگاتنگي با ايران داشته باشند. البته نمي‌توان در ابتداي امر به دنبال حفاري رفت، چرا كه كار حفاري يك امر پرهزينه است و بايد براي انجام آن مطالعات كافي و وافي انجام بگيرد.

واسطه‌ها چرخ توليد را مي‌چرخانند|‌عضو انجمن نساجي ايران گفت: نبايد گناه نبودن نقدينگي در جيب مردم را به گردن واسطه‌ها بيندازيم، چراكه پرداختن به واسطه‌ها فقط ما را به بيراهه مي‌كشاند در صورتي كه اگر واسطه‌ها نباشند كار اقتصادي پيش نمي‌رود و چرخ توليد نمي‌چرخد. غلامعلي رخصت، با بيان اينكه مشكل اصلي توليد بالا بودن قيمت تمام شده كالاهاست، اظهار كرد: بدون واسطه‌ها نمي‌توان كار اقتصادي انجام داد اما بالابودن قيمت نهاده‌هاي توليد در صنايع مختلف مانند نساجي باعث ركود در بازار شده است. وي با اشاره به اينكه قيمت اكثر مواد پتروشيمي نسبت به دو سال قبل چند برابر شده است، گفت: بالا بودن قيمت مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد باعث بالا رفتن قيمت تمام شده كالا مي‌شود نه وجود واسطه‌ها. واسطه، بازرگان يا دلال معنا و مفهوم مستقلي ندارد اما با نبودن آنها نمي‌توان كاري را چه در ايران و چه در ديگر كشورها انجام داد.  

درآمد گمرك افزايش يافت| مسعود كرباسيان رييس كل گمرگ جمهوري اسلامي ايران گفت: از پانزدهم آذر ماه واردكنندگان كالا موظف هستند، همراه با ساير اسناد مربوط به واردات، شناسه و كد معروف به imei اعلام كنند. با تعيين شناسه‌اي براي كالاها، مصرف كننده‌ها مطلع مي‌شوند كه اين كالا از طريق قانوني وارد شده است، از نوع و كيفيت آن كالا مطمئن مي‌شوند و كالا هم قابل رهگيري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون