• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3403 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ آذر

ديدار‌هاي دوجانبه با چاشني سوريه- روسيه

وزير امور خارجه ايران: گفت‌وگوي جدي نياز امروز منطقه است وزير امور خارجه لوكزامبورگ: آشتي ايران و عربستان به حل بحران سوريه كمك مي‌كند

گروه ديپلماسي| محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته ميزبان «ژان آسلبورن» وزير خارجه لوكزامبورگ بود. وزير امور خارجه كشوري كه به دليل موقعيت جغرافيايي آن به قلب اروپا شهرت دارد، در ادامه دومينوي حضور مقام‌هاي عاليرتبه اروپايي در ايران پسابرجام به تهران آمد. آسلبورن، رييس دستگاه ديپلماسي كشوري است كه يكي از ثروتمندترين شهرهاي جهان به حساب آمده و بسياري از آن با عنوان مركز مهم بانكداري و اداري اروپا ياد مي‌كنند. مسائل منطقه‌اي، رابطه دوجانبه و فرصت‌هاي همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در زمره مسائلي بود كه ظريف و آسلبورن در خصوص آن با هم صحبت كردند. محمدجواد ظريف پس از اين ديدار در نشست خبري در خصوص جزييات اين ديدار به خبرنگاران گفت: امروز در مورد مسائل منطقه صحبت كرديم، در منطقه ما وضعيت بسيار خطرناكي وجود دارد. بعد از تحولاتي كه روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، ضرورت همكاري بين‌المللي و جدي براي مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم به عنوان يك اولويت بلاقيد و شرط در جامعه بين‌المللي مورد توجه است. حقوق بشر، ضرورت توجه جدي به آن و خودداري از اعمال استانداردهاي دوگانه در موضوع حقوق بشر و همكاري در اين زمينه از مباحثي بود كه مورد توجه قرار گرفت. سياست‌هاي منطقه‌اي و ضرورت برخورد جدي با مشكلاتي كه در منطقه ما به افراط‌گرايي، تروريسم و تفكر تكفيري دامن مي‌زند نيز مورد بحث قرار گرفت.
وي با بيان اينكه امروز در شرايط بسيار دشواري قرار داريم، افزود: نياز به بحث گفت‌وگو و مشورت بيش از هر زمان ديگري در منطقه و جامعه بين‌المللي وجود دارد و اميدواريم سياست جدي و سازنده براي تقويت امنيت و ثبات در منطقه و مبارزه با تروريسم در سطح بين‌المللي شكل بگيرد. اميدواريم از اين پس به جاي درگيري و افزايش تنش در منطقه، شاهد همكاري بيشتر در اين حوزه باشيم. متاسفانه تحولات روز گذشته شرايط خوبي در منطقه ايجاد نكرده است. ما توجه همه را به خويشتنداري و اينكه اين اقدامات مي‌تواند به نفع تروريست‌ها تمام شود و از اين تحولات تروريست‌ها پيام بسيار غلطي دريافت كنند، جلب كرديم و اميدواريم اين جديت در مقابله با تروريسم جديت جمعي باشد و منحصر به يكي، دو كشور نباشد.
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود به زمينه‌هاي همكاري با لوكزامبورگ اشاره كرد و گفت: لوكزامبورگ به عنوان مركز بانكداري و سرمايه‌گذاري در اروپا و جهان و همين‌طور به عنوان يك كشور مهم صنعتي، زمينه‌هاي مختلفي براي همكاري دارد. هم در حضور رييس‌جمهوري و هم در نشست وزراي خارجه مباحث خوبي با لوكزامبورگ به عنوان يك كشور سرمايه‌گذار انجام شد. اميدواريم اين گفت‌وگو به همكاري گسترده‌تر مخصوصا الان كه در دوران پسابرجام و در آينده نزديك، پساتحريم قرار داريم منجر شده و با برداشته شدن موانع مختلف همكاري‌هاي ايران و لوكزامبورگ زمينه همكاري بيشتر فراهم شود.
نبايد بر تحريم‌ها تاكيد كنيم
«ژان آسلبورن» وزير خارجه لوكزامبورگ كه چند روز پس از ترافيك سياسي حضور رهبران كشورهاي صادركننده گاز در پايتخت كشورمان حاضر شده بود نيز در ادامه اين نشست خبري، ايران را كشور بزرگ و بازيگر بسيار مهمي در خاورميانه توصيف كرد و افزود: ثبات و امنيت مي‌تواند جزو اولويت‌هاي اصلي همه ما باشد و اين مساله بايد در اتحاديه اروپا مورد توجه قرار گيرد. قابليت‌هايي بين ايران و جامعه بين‌الملل وجود دارد كه اين قابليت‌ها در حال ديده شدن است و اميدوارم جمهوري اسلامي ايران بتواند در حوزه‌هاي مختلف در زمينه امنيت و ثبات منطقه موفقيت خوبي داشته باشد.
وي با تاكيد بر ضرورت ايجاد ثبات و امنيت در عراق، سوريه و لبنان، گفت: مذاكرات اخير وين (براي حل و فصل بحران سوريه) در مسير درستي پيش مي‌رود و ما از نقش بسيار سازنده جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات سوريه استقبال مي‌كنيم. در آخرين دور مذاكرات، جمهوري اسلامي ايران در اين فرآيند سياسي مشاركت داده شد و يكسري توافقات در اين نشست به دست آمد كه قرار است در ماه‌هاي آينده اجرايي شود و ما اعتقاد داريم اين كار حتما بايد اجرا شود.  وزير امور خارجه لوكزامبورگ با بيان اينكه كشورها بايد از اهرم سياسي خود براي ترغيب گروه‌هاي سياسي سوريه استفاده كنند، تصريح كرد: يكي از عواملي كه بتواند اين بحران سوريه را‌حل‌و‌فصل كند، توافقي است كه بايد بين ايران و عربستان و همچنين آشتي بين روسيه و امريكا انجام بگيرد. آسلبورن ضمن تاكيد دوباره بر نقش مهم ايران در حل و فصل بحران سوريه گفت: «بايد يك راهكار سياسي طولاني مدت براي مشكلات سوريه انتخاب كنيم.» وي در ادامه با بيان اينكه بشريت و دفاع از حقوق انساني از اصول اسلام است، تصريح كرد: متاسفانه امروز اسلام از سوي تندروها براي اهداف غيراسلامي در نظر گرفته مي‌شود، اين برخورد ميان تمدن‌ها نيست بلكه تضاد ميان تمدن‌ها و خشونت است. آسلبورن در اين نشست خبري با يادآوري تعهد لوكزامبورگ براي ايجاد روابط دوجانبه با ايران خاطرنشان كرد: رييس پارلمان لوكزامبورگ ژانويه به ايران سفر مي‌كند و يك هيات تجاري هم به تهران مي‌آيد و اين نشان از توجه به افزايش هر چه بيشتر روابط دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و لوكزامبورگ در زمينه‌هاي تجاري است. لوكزامبورگ به عنوان مركز اتحاديه اروپا در زمينه فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي مي‌تواند منبع بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم در اروپا هم باشد.
وزير امور خارجه لوكزامبورگ همچنين به تشريح محورهاي ديدار خود با ظريف پرداخت و گفت: در اين ديدار درباره حقوق بشر صحبت كرديم و به همكارانم در اتحاديه اروپا به اين موضوع اشاره و تاكيد خواهم كرد كه مذاكرات خوبي درباره حقوق بشر با جمهوري اسلامي ايران داشته باشند.
وي در ادامه توافق هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و 1+5 در 14 ژوئن در وين را توافق بسيار خوب و تاريخي خواند و خاطرنشان كرد: اين قرارداد از نظر من توافق بسيار قدرتمند و قابل اجرايي هست و خيلي مهم است كه جمهوري اسلامي ايران بتواند تعهدات خود را عملي كند.
وزير امور خارجه لوكزامبورگ با يادآوري مشكلاتي كه تحريم‌ها براي مردم ايران به وجود آورده‌اند، در عين حال تصريح كرد: ما نبايد بر تحريم‌ها تاكيد كنيم بلكه بايد بر احترام و منافع متقابل تاكيد كنيم و اعتقاد داريم كه تحريم‌ها خيلي زود برداشته خواهد شد.
ولايتي: حمايت ايران از بشار را اعلام كردم
ژان آسلبورن، وزير امور خارجه لوكزامبورگ در ادامه ديدارهايش در تهران عصر روز گذشته با علي اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كرد. ديداري كه اصلي‌ترين سوژه آن، بحث در خصوص پرونده سوريه بود. رييس مركز تحقيقات استراتژيك پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران حضور روسيه در سوريه را به خواست دولت و ملت سوريه دانست و اظهار اميدواري كرد كه ديگر تنش‌هايي مانند آنچه در چند روز گذشته براي جنگنده روسيه اتفاق افتاد تكرار نشود.
وي درباره حمله تركيه به يك جنگنده روس خاطرنشان كرد: بدون ترديد ايجاد اين تنش در حساس‌ترين منطقه جهان به نفع هيچ‌كس نيست. هر دو طرف يعني روسيه و تركيه همسايگان ما هستند و ما آنها را به آرامش دعوت مي‌كنيم و اميدوار هستيم كه چنين اتفاقاتي ديگر رخ ندهد. حضور روسيه در سوريه كاملا مشروع بوده و آنها براي مقابله با تروريسم در اين كشور هستند. در هر صورت لازم است تا تمام كشورهاي منطقه از جمله روسيه و تركيه از بروز چنين اتفاقاتي جلوگيري كرده و بايد بدانيم كه اين نوع تنش‌ها در منطقه نبايد به وجود بيايد. دولت و ملت سوريه از پنج سال پيش هدف حملات گروه‌هاي تروريستي قرار گرفته‌اند و 10 هزار نفر كشته و بيش از 10 ميليون آواره سوري از حملات گروه‌هاي تروريستي در سوريه به جاي مانده است. مبارزه با گروه‌هاي تروريستي بايد توسط دولت و مردم سوريه و متحدان اين كشور از جمله روسيه صورت بگيرد و با شدت و قدرت نيز ادامه پيدا كند.
ولايتي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه برخي اخبار از اصل نبودن قرآن اهدايي پوتين به مقام معظم رهبري حكايت مي‌كنند؟ گفت: اين اقدام، اقدامي نمادين و ارزشمند بود كه رييس يك كشور مسيحي ارتدوكس به بزرگ‌ترين شخصيت جهان اسلام يك قرآن تقديم كرد و اين موضوع از نظر معنوي ارزش والايي دارد.
اتفاق نظر بر سر عراق و سوريه
وي همچنين با اشاره به ديدارش با وزير امور خارجه لوكزامبورگ خاطرنشان كرد: زمينه‌ها براي همكاري دو كشور بسيار مساعد است و من در ديداري كه با ژان آسلبورن، وزير امور خارجه لوكزامبورگ داشتم درباره مسائل منطقه گفت‌وگو داشتيم. خوشبختانه دو كشور در مورد مسائل منطقه به ويژه مقابله همه كشورها با گروه‌هاي تروريستي و مخالفت با تجزيه سوريه و عراق اتفاق نظر داشتيم و هر دو كشور بر اين باوريم كه بايد يكپارچگي در سوريه و عراق حفظ شود. ايران و لوكزامبورگ بر اين باورند كه پس از برقراري آتش‌بس در سوريه گفت‌وگوهايي بين دولت و معارضان برقرار شود. البته نه با تروريست‌ها.
ولايتي با تاكيد بر حمايت جمهوري اسلامي ايران از دولت بشار اسد تصريح كرد: من به وزير امور خارجه لوكزامبورگ، حمايت جمهوري اسلامي ايران از بشار اسد را اعلام كردم و گفتم كه بايد يك محوري باشد كه حول آن در سوريه بتوانيم عليه تروريسم مبارزه كنيم و همه كشورها براي ايجاد صلح و آرامش در عراق و سوريه و توسعه اين كشورها تلاش كنيم.
ما دوست پس از توافق نيستيم
ژان آسلبورن، وزير خارجه لوكزامبورگ در ديدارش با رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع، آمادگي كشورش را گسترش روابط تجاري و اقتصادي با ايران اعلام و تاكيد كرد: ما مانند ساير كشورهاي اروپايي نيستيم كه فقط پس از توافق به ايران سفر داشته باشيم بلكه من قبل و بعد از توافق به ايران آمده و براي گسترش روابط دو كشور ابراز تمايل كرده‌ام. او پس از ديدار با ولايتي در جمع خبرنگاران حاضر با اشاره به آمادگي لوكزامبورگ براي برقراري تعاملات بانكي، توريستي، اقتصادي و تجاري با ايران خاطرنشان كرد: بانك‌هاي ما آمادگي آن را دارند كه با سرمايه‌گذاري ايراني‌ها بتوانند پشتوانه مالي براي پروژه‌هاي ايران را تامين كنند و ما مي‌توانيم روابط تجاري - اقتصادي و بانكي خود را گسترش بدهيم و زمينه‌هاي مناسب فراهم است. به گزارش ايسنا، آسلبورن ادامه داد: لوكزامبورگ نه‌تنها از نظر اقتصادي و بانك‌هايي كه در اروپا دارد معروف است بلكه در بخش‌هاي مختلف ديگري نيز ازجمله فرهنگي مي‌تواند با ايران تعامل داشته باشد.
وزير امور خارجه لوكزامبورگ با اظهار تاسف از حوادث اخير در فرانسه و اروپا تاكيد كرد: اسلام دين تروريستي نيست بلكه دين صلح و دوستي است و لازم است تا براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي و وحشي مانند داعش تمام عرصه بين‌الملل با يكديگر متحد شوند.
لاريجاني: حمايت اوباما از حمله به هواپيماي‌روس اشتباهي بزرگ‌تر است
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي عصر روز گذشته با وزير امور خارجه لوكزامبورگ ديدار و گفت‌وگو كرد. علي لاريجاني در اين ديدار با اشاره به سرنگوني جنگنده روسي از سوي تركيه گفت: اقدام تركيه عليه روسيه اشتباه بزرگي بود و حمايت اوباما اشتباه بزرگ‌تر. كشور شما سابقه خوبي در مسائل مالي و بانكي دارد و امكانات خوبي براي سرمايه‌گذاري داريد و جمهوري اسلامي ايران از سرمايه‌گذاري شما بالاخص در حوزه نفت و گاز استقبال مي‌كند. ما گام‌هاي‌مان را مطابق با توافقنامه درباره مسائل هسته‌اي برمي‌داريم و در اين امر جدي هستيم و اميدواريم كه طرف‌هاي مقابل هم مطابق با توافقات صورت گرفته عمل كنند. درگيري‌ها در منطقه موجب از هم‌گسيختگي امنيتي شده است و بايد هر چه سريع‌تر اين وضعيت بهبود يابد.
وي با اشاره به عوامل متعدد رشد تروريسم در منطقه خاطرنشان كرد: مساله مقابله با تروريسم دو وجه دارد كه يك وجه آن نظامي و ديگري فرهنگي- اجتماعي است و يافتن ريشه‌هاي فرهنگي- اجتماعي از برخوردهاي نظامي موثرتر است. متاسفانه برخي كشورهاي منطقه همچون برخي كشورهاي غربي به حمايت از اين گروه‌ها دست مي‌زنند و فكر مي‌كنند مي‌توانند از تروريسم به صورت ابزاري استفاده كنند، ولي اين تفكر اشتباهي است و اين ناامني گريبانگير خود آنها هم خواهد شد.
لاريجاني با اشاره به تجربه امريكا و ساير كشورها در افغانستان و عراق گفت: اشغال و درگيري در اين كشورها نه تنها دستاوردي نداشت بلكه خود موجب تولد گروه‌هاي تروريستي شد و مي‌توان گفت كه يكي از دلايل ظهور چنين گروهك‌هايي سركوب و استعمار كشورهاست، زيرا اكنون سطح تحصيلات و هوشياري سياسي جوانان افزايش يافته است و حاضر نيستند كه مستعمره يك كشور ديگر باشند. در مورد سوريه هم‌چنين اشتباهي رخ داده است و متاسفانه چنين القا شده است كه تغيير حكومت در سوريه به آرامش آن كشور كمك مي‌كند اما در حال حاضر كه بخشي از اين كشور توسط تروريست‌هاي داعش اشغال شده است، فشار براي تغيير حكومت تنها به بحراني‌تر شدن شرايط اين كشور كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون