• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

يلداي امسال در انتظار سنت‌شكني

قيمت ميوه و آجيل بالا نمي‌رود

گروه اقتصادي|آيا يلداي امسال سنت‌شكني خواهد كرد؟ گراني ميوه و خشكبار نيز سال‌هاست يكي از سنت‌هاي شب يلداست. وقتي پاييز مي‌رود آخرين نفس‌هايش را بكشد و روزگار را به زمستان واگذار كند، بهاي ميوه و آجيل نيز افزايشي محسوس را تجربه مي‌كند. هندوانه خارج از فصل زمستان و انار و... همگي عادت كرده‌اند به بالانشيني يك شبه. امسال اما تقارن شب يلدا با بيست و هشتمين روز از ماه صفر سبب شده است شرايط ديگري بر بازار حاكم باشد. اين ديگر بودن شرايط به بالا رفتن قيمت‌ها برنمي‌گردد، به كاهش تعداد مشتريان بازمي‌گردد كه اين يلداي‌شان با نذرهاي بيست و هشتم صفر يكي شده است. حالا آنقدر كه شكر و برنج و گوشت در بازار آماده افزايش قيمت هستند، انار و هندوانه نيستند.

تنها 10درصد افزايش قيمت

دبير اتحاديه بارفروشان در مورد آخرين قيمت ميوه در بازار مي‌گويد: كمبودي در زمينه هندوانه و انار شب يلدا نداريم.  به گفته وي هندوانه ميناب كه محصولي نو است در حال ورود به ميدان بارفروشان و عرضه است، ضمن اينكه هندوانه دزفول نيز در ميدان وجود دارد. وي، قيمت هركيلوگرم هندوانه ميناب را حدود 1500 تومان و هندوانه دزفول را بين 500 تا 600 تومان اعلام كرد و گفت: انار به ميزان فراوان وجود دارد و قيمت آن از 1500 تا 3500 تومان متغير است. دبيراتحاديه بارفروشان در مورد گراني قيمت ميوه در آستانه شب يلدا به مهر گفت افزود: ممكن است قيمت‌ها حداكثر 10 درصد افزايش پيدا كند كه آن هم براي يك شب است، از طرفي هم امكان دارد ميوه آنقدر فراوان باشد كه همين 10 درصد گراني نيز اتفاق   نيفتد.

قيمت‌ها به شكل متعادلي كنترل خواهد شد

از سوي ديگر مدير اتحاديه باغداران مي‌گويد انواع ميوه از پرتقال تا هندوانه، انار، كيوي، سيب و غيره براي شب يلدا و پس از آن شب عيد به اندازه كافي وجود دارد كه قيمت آنها بايد به كمك بازارهاي موازي از طريق اتحاديه‌هاي بخش خصوصي در حد متعادلي كنترل شود.
نوذر نگهداري قيمت برخي ميوه‌جات را براي شب يلدا اين‌طور پيش‌بيني كرد: قيمت تمام شده براي هر كيلوگرم پرتقال 1900 تا 2100 تومان است كه با اين شرايط قيمت منطقي براي هر كيلوگرم از اين محصول در بازار نهايتا حدود 3000 تومان است. به گفته وي قيمت تمام شده سيب 2100 تا 2300 تومان به ازاي هر كيلوگرم است در نتيجه اين محصول نهايتا بين 3000 تا 4000 تومان در بازار فروخته مي‌شود كه همين قيمت بسته به كيفيت آن منطقي به نظر مي‌رسد.
وي پيش‌بيني مي‌كند با توجه به اينكه قيمت هندوانه در شب يلدا قيمت خاص اين شب است، به نظر مي‌رسد با توجه به وضعيت توليد و قيمت تمام شده اين محصول، هر كيلوگرم هندوانه در اين ايام حدود 2500 تومان فروخته شود.

بازار خشكبار خالي از خريداران

هر چند فعالان بازار ميوه بالا رفتن حجم خريد در آستانه شب يلدا را دور از ذهن نمي‌دانند اما فروشندگان خشكبار اميد چنداني به داغ شدن بازارشان ندارند. آجيل پاي ثابت جشن‌هاي ايراني است و همزماني يلدا با ايام سوگواري رحلت پيامبر سبب شده است آجيل جاي چنداني در سبد خريد شهروندان نداشته باشد. اين را يكي از آجيل فروشان منطقه چهار راه وليعصر مي‌گويد. به گفته وي قيمت آجيل امسال تغييري نكرده است و تقاضاي واحدهاي صنفي براي خريد آجيل كمتر از سال‌هاي قبل بوده است. وي مي‌گويد: شله زرد و آش‌هاي سنتي و غذاهاي نذري شايد امسال جاي آجيل را در سفره يلداي مردم پر كند. هر چند قيمت آجيل همان است كه بود و بازار خالي از مشتري مناسبتي، اما هنوز مغزهاي اصلي آجيل با قيمتي بيشتر از 35 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
 بر اساس اين گزارش هر كيلو پسته كله قوچي درجه يك حداقل 35 هزار تومان قيمت دارد و هر كيلو بادام شور هندي 36 هزار تومان فروخته مي‌شود. مغز گردو و بادام به ترتيب 44 هزار تومان و 36 هزار تومان قيمت دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون