• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

خيز دلار به كانال 3500 توماني

 
با سقوط قيمت هر بشكه نفت اوپك به 57 دلار، قيمت دلار در بازار آزاد تهران 20 تومان گران شد و به 3450 تومان رسيد. روند صعودي دلار كه از اوايل هفته گذشته آغاز شده بود، ديروز هم در نخستين روز معاملاتي هفته روندي صعودي در پيش گرفت. فعالان بازار‌هاي مالي پيش بيني مي‌كنند در صورت تداوم روند كاهشي در بازار نفت جهاني، احتمال جهش دلار به كانال 3500 توماني تا پايان هفته جاري دور از ذهن نخواهد بود. در بازار ديروز اما يورو 5 تومان ارزان شد و به 4275 تومان رسيد. هر پوند انگليس و هر لير تركيه ديروز بدون تغيير قيمت به ترتيب 5370 و 1560 تومان داد و ستد شد. اما درهم 5 تومان گران شد و به 940 تومان رسيد. روند صعودي دلار در بازار آزاد در حالي اتفاق افتاده كه بسياري از بازارها درگير نوسان قيمت دلار هستند و با تغييرات قيمتي در بازار ارز قيمت كالاها بالا و پايين مي‌شوند. تداوم چنين روندي به‌طور طبيعي بر مشاغل و خدماتي كه به‌طور غيرمستقيم با بازار ارز در ارتباط هستند نيز تاثير مي‌گذارد. از سوي ديگر بخش قابل‌توجهي از سرمايه‌گذاران سرمايه‌هاي‌شان را در بازار ارز به كار مي‌گيرند تا از نوسان مثبت اين بازار استفاده كرده و سود قابل توجهي به جيب بزنند. بنابراين تقاضا براي خريد ارزهاي خارجي به ويژه دلار بالا مي‌رود و روند صعودي دلار شتاب بيشتري مي‌گيرد. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد در صورتي كه دولت استراتژي مناسبي براي كنترل نرخ دلار در بازار در پيش نگيرد توانايي كنترل تورم را نخواهد داشت و بايد دوباره در انتظار گراني‌هاي سرسام آور در بخش‌هاي مختلف باشيم. در اين گيرو‌دار برخي از كارشناسان بازارهاي مالي بر اين باورند كه دولت يازدهم هم ممكن است مانند دولت دهم در صورت مواجهه با كسري بودجه در سال 94 نيم نگاهي به جبران بخشي از كسري خود از طريق بالابردن نرخ ارز و فروش آن در بازار آزاد داشته باشد كه البته وزير اقتصاد و سخنگوي دولت بارها احتمال وقوع چنين اتفاقي را رد كرده‌اند.
صعود طلا به بالاي صد هزار تومان
در بازار طلا هم روز گذشته شاهد صعود قيمت‌ها بوديم. اين در حالي بود كه قيمت جهاني طلا به دليل تعطيلي بازار در روز يكشنبه تغيير نكرد ولي افزايش قيمت دلار منجر به گراني سكه و طلا در بازار داخلي شد. به اين ‌ترتيب روز گذشته مظنه مثقال طلا 439 هزار تومان شد و هر گرم طلاي 18 عيار به 101 هزار و 340 تومان رسيد. ديروز هر سكه تمام بهار آزادي طرح قديم 990 هزار تومان و هر سكه طرح جديد 994 هزار تومان معامله شد كه نشان مي‌دهد سكه طرح جديد 14 هزار تومان و طرح قديم 11 هزار تومان گران شده است. اين در حالي است كه نيم سكه هم چهار هزار تومان گران شد و به 496 هزار تومان رسيد و ربع سكه با دو هزار تومان افزايش به 272 هزار تومان صعود كرد. در بازار ديروز سكه يك گرمي بدون تغيير باقي ماند و 173 هزار تومان فروخته شد. كارشناسان علت گراني طلا و سكه دربازار داخلي را نوسان مثبت دلار در بازار آزاد عنوان مي‌كنند، چرا كه قيمت دلار نقش تعيين‌كننده‌يي در فرمول تعيين قيمت طلا در بازار دارد.
طلاي ايتاليايي در ايران وجود ندارد
محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر روز گذشته با رد وجود طلاي ايتاليايي در بازار طلاي ايران گفت: با توجه به اينكه در ايران طلاي وارداتي ساخته شده وجود ندارد و واردات طلاي ساخته شده ايتاليايي ممنوع است، خريداران طلا و جواهر بايد بدانند كه طلايي كه در ايران به عنوان طلاي ايتاليايي يا هندي فروخته مي‌شود يا تقلبي است و ساخت داخل كشور است يا به صورت غيرقانوني وارد شده و فروش آن غيرمجاز است. كشتي‌آراي ادامه داد: ادعاي طلافروشاني كه مدعي فروش طلاي ايتاليايي هستند كذب است و عموما اين افراد اين طلاها را در داخل كشور مي‌سازند و مزد ساخت طلاي ايتاليايي را براي آن لحاظ مي‌كنند و در حال حاضر هيچ طلاي ايتاليايي در كشور وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون