• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

حال بورس تهران خوب نيست


  شاهين ياسمي  / حال بورس تهران بد است. اين روزها براي تالار شيشه‌يي پايين پل حافظ روزهاي سختي است. از يك طرف سايه ترديد و نگراني بربازار احاطه پيدا كرده و از سوي ديگر تغييرات سيستماتيك بازار را دچار ريسك كرده است. برخي مي‌گويند كاهش بهاي جهاني نفت بورس را به حاشيه برده و برخي مي‌گويند دولت در لايحه بودجه 94 بورس را فراموش كرده و به دنبال رونق و توسعه بازار سرمايه نيست. برخي مي‌گويند تغيير رييس سازمان بورس ريسك سيستماتيك بالايي بر بازار وارد مي‌كند و برخي مي‌گويند تغيير آقاي رييس بازار را اميدوار‌تر از قبل كرده است. برخي مي‌گويند به نتيجه نرسيدن مذاكرات هسته‌يي بازار را به چالش كشيده و تمديد مذاكرات اهالي بازار را نااميد كرده و آنها سرمايه‌شان را از بازار بيرون كشده‌اند تا در بازارهاي ديگر مانند ارز و مسكن جولان بدهند. برخي بلاتكليفي بانك‌ها و مشخص نبودن سرانجام نرخ سود سپرده‌هاي بانكي بازار سهام را تحت‌تاثير قرار داده و برخي مي‌گويند بازار سرگردان است و به دنبال يك محرك قدرتمند اقتصادي مي‌گردد تا به آن واكنش نشان دهد و برخي مي‌گويند بازار ليدر ندارد و منتظر ارايه گزارش‌هاي تجديد ارزيابي دارايي‌هاي بعضي از شركت‌هاست. اين ترديدها، شايعات و شنيده‌ها، همه و همه فضاي مه آلودي براي بازار سرمايه ايجاد كرده و اعتماد سرمايه‌گذاران را از بازار سلب كرده است. در نتيجه همين فضاي غبار آلود بورس در مسير سقوط قرار گرفته و شاخص در حال عقب‌نشيني است.
 بورس تهران در نخستين روز معاملاتي اين هفته دوباره سقوط كرد تا شاخص در آستانه سقوط به كانال 60 هزار واحدي قرار بگيرد. ناخوشي بورس تهران كه از روز چهارم آذر‌ماه و با تمديد مذاكرات هسته‌يي ايران غرب آغاز شده، همچنان ادامه دارد و هر روز به تحريك هيجان‌هاي سياسي و اقتصادي شدت آن تغيير مي‌كند. به‌طوري كه در حال حاضر قيمت سهام شركت‌هاي بورسي به كمترين ميزان خود رسيده و همين موضوع منجر به زيان هنگفت سهامداران شده است. از اين رو به نظر مي‌رسد بازار سرمايه براي تغيير جهت به يك محرك قوي سياسي و اقتصادي نياز داشته و تا زماني كه نرخ سپرده‌ها اصلاح نشده يا نتيجه مشخصي از مذاكرات منتشر نشود و نيز قيمت نفت روند كاهشي خود را متوقف نكند، بازار به روند فعلي خود ادامه مي‌دهد. در بازار روز گذشته و در پي ريزش قيمت‌ها، دماسنج بازار سرمايه 751 واحد ديگر افت كرد و به كانال 70 هزار و 291 واحد رسيد. با اين اتفاق ميانگين زيان سهامداران بورسي در معاملات ديروز 06/1 درصد ديگر افزايش پيدا كرد و متوسط زيان آنها از ابتداي سال تاكنون به بيش از 11 درصد رسيد.
روند نزولي بورس تهران در حالي ادامه دارد كه نماد شركت‌هاي پالايشگاهي و نيز هلدينگ خليج فارس كه تاثير منفي زيادي در شاخص بورس داشته‌اند، متوقف هستند و اگر نماد اين شركت‌ها باز بود قطعا شاخص بيش از اين ميزان كاهش پيدا مي‌كرد. با اين حال در بازار منفي روز گذشته شركت‌هاي غدير، مپنا، فولاد مباركه، بانك صادرات، ملت، توسعه معادن و فلزات، بانك تجارت، سرمايه‌گذاري توسعه ملي و ايران خودرو بيشترين تاثير را در افت بورس گذاشتند. همچنين شركت‌هاي ايران ترانسفو، گلوكوزان و سرمايه‌گذاري مسكن شمال‌شرق از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار شده و شركت‌هاي ساختماني و خودرويي مانند نوسازي و ساختمان تهران، سرمايه‌گذاري ساختمان ايران و گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو بيشترين تقاضاي فروش را به خود اختصاص دادند. امروز همچنين بيش از 564 ميليون سهم به ارزش 149 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه تا سطح 317 هزار ميليارد تومان افت كرد. در پايان توجه به اين نكته خالي از لطف نيست كه با توجه به شرايط بحراني كنوني بورس تهران، ارزنده بودن قيمت سهام برخي شركت‌ها در مقطع فعلي و همچنين افق مثبت پيش روي مذاكرات هسته‌يي و روند كاهشي نرخ تورم و احتمال كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي مي‌توان به روزهاي خوب بازار سرمايه در آينده‌يي نزديك اميدوار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون