• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

يك كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با «اعتماد»:

لايحه بودجه حرف تازه‌يي براي بورس ندارد

گروه اقتصادي| لايحه بودجه سال آينده براي بازار سرمايه چندان اميدوار‌كننده نيست.
يك كارشناس بازار سرمايه با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد افزود: به‌نظرم اصلا لايحه خوبي نيست و وقتي اين لايحه را ديدم نااميد شدم.
عليرضا عسگري ماراني ادامه داد: در حالي بهره مالكانه در لايحه پيشنهادي دولت كماكان 30 درصد است كه به‌طور مثال قيمت سنگ آهن از 139 دلار در سال گذشته، به 105 دلار در امسال رسيده است. اميدوارم مجلس دست به اصلاح اين لايحه بزند.
وي گفت: كساني‌كه پارسال بحث بهره مالكانه 30درصدي را مطرح كردند و با طرح‌هايي كه دادند باعث شدند پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها به اين وضع بيفتند، امروز كجا هستند؟ قرار بود صنعت فولاد به بخش خصوصي منتقل شود، اما چه شد؟ متاسفانه برخي از اين دست اتفاقات در وزارت صنعت، معدن و تجارتي مي‌افتد كه وزير آن، به‌شدت مخالف روند كنوني بوده و همواره به اين دست اتفاقات انتقاد داشته است اما نمي‌دانم چه شده است كه امروز تن به طرح‌هاي اينچنيني مي‌دهد.
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ملي ايران، ادامه داد: همين امروز با دوتن از اعضاي هيات‌مديره دو كارخانه فولاد حرف زدم. هر دو از ركود به ستوه آمده بودند. آن وقت در چنين وضعيتي، لايحه‌يي به اين شكل بيرون مي‌آيد. به نظر من نويسنده لايحه بودجه از وضعيت اقتصادي امروز ايران كاملا بي‌خبر بوده است.
عسگري ماراني افزود: اميدوارم اين لايحه توسط نمايندگان مجلس اصلاح شود، زيرا اگر بودجه به اين شكل تصويب شود تاثيرات بسيار زيان‌آوري بر اقتصاد خواهد گذاشت.
ريسك سيستماتيك بورس
عسگري ماراني، درباره شرايط كنوني بورس به تغيير مديرعامل اشاره كرد و گفت: وقتي مديري را قبل از پايان دوره خود تغيير مي‌دهند، كار پسنديده‌يي نيست. به ويژه اگر مدير مزبور، مدير يك سازمان رگولاتور و نظارتي باشد.
عسگري گفت: زماني‌كه صالح‌آبادي رياست سازمان بورس را برعهده گرفت جوان بود اما با تلاش و كوشش توانست اصطلاحا چم و خم كار را ياد بگيرد. به هر روي امروز او ديگر مسووليتي در سازمان بورس ندارد و تنها مي‌توان براي او آرزوي موفقيت كرد.
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ملي ايران اين تغيير و تحول در سازمان بورس را ريسك سيستماتيك خواند و مدعي شد در يكسال گذشته دولت بارها بازار سرمايه را با ريسك سيستماتيك شگفت‌زده كرده است. وي در مورد رييس جديد سازمان بورس گفت: شخصا با آقاي فطانت‌فرد برخورد مستقيمي نداشتم و طبعا شناختي از ايشان ندارم اما چيزي كه مشخص است، اين است كه فعالان بازار سرمايه براي رونق بازار حاضر به همكاري تمام عياز با ايشان هستند.
اين كارشناس بازار سرمايه، درباره تاثيرات تحولات اخير در سازمان بورس گفت: در اين ميان يك اميدواري مهم وجود دارد. آن هم اين است كه چون آقاي فطانت‌فرد در دوره دولت كنوني انتخاب شده است، از او بيش از آقاي صالح‌آبادي حمايت شود. مجلس و دولت ريسك سيستماتيك كمتري به بازار سرمايه وارد كنند و اجازه دهند مدير جديد به اصلاح ساختارها دست بزند. به هر حال هرچه باشد، فطانت فرد انتخاب دولت كنوني است و ما هم اميدواريم اين وجه در نگاه دولت به بازار سرمايه برجسته‌تر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون