• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

بازيگري از خطه خراسان درگذشت

وداع انوشيروان ارجمند با تئاتر و تلويزيون

 

اعتماد| روز گذشته باز هم جامعه هنري داغدار شد و يكي از هنرمندان با سابقه تئاتر، سينما و تلويزيون ‌دار فاني را وداع گفت. انوشيروان ارجمند بازيگري كه سال‌ها روي صحنه درخشيد و در سريال‌ها و فيلم‌هاي ماندگاري به ايفاي نقش پرداخت روز گذشته بر اثر ايست قلبي درگذشت. اين بازيگر باسابقه ابتداي آذر امسال به بيمارستان پارسيان تهران منتقل و از همان زمان در بخش آي‌سي‌يو بستري شد. انوشيروان ارجمند سكته قلبي كرده بود كه با تلاش پزشكان رگِ گرفته شده قلبش باز شد اما به دليل سابقه مشكلات ريوي، تا ديروز در بيمارستان بستري بود. زنده‌ياد انوشيروان ارجمند طي بيش از 5 دهه حضور در عرصه سينما، تئاتر و تلويزيون، حضوري پر رنگ در آثار مذهبي داشت، آثاري چون «خورشيد كاروان» در تئاتر و مجموعه‌هاي تلويزيوني داود ميرباقري.
زنده‌ياد انوشيروان ارجمند فعاليت خود را از دهه 40 و كارگرداني و بازي بر صحنه تئاتر شهر مشهد آغاز كرد. وي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي حضور پر رنگي در عرصه سينما و تلويزيون داشت و در سال 64 و به همراه علاء‌الدين رحيمي مجموعه «روايت عشق» را به عنوان نخستين مجموعه تلويزيوني بعد از انقلاب، با موضوع واقعه كربلا كارگرداني كرد.
وي سال 69 در مجموعه تلويزيوني «كمند خاطرات» به كارگرداني مشترك
هوشنگ پاكروان، ضياء‌الدين دري و حسين خندان به ايفاي نقش پرداخت كه موضوع اين مجموعه تلويزيوني،  سير تكامل انقلاب اسلامي ايران بود.
زنده‌ياد ارجمند پس از آن در 3 مجموعه پرطرفدار تلويزيون ايران در دهه 70 به ايفاي نقش پرداخت. مجموعه تلويزيوني «عياران» به كارگرداني كاظم بلوچي، «روزي روزگاري» به كارگرداني امرالله احمدجو و مجموعه تلويزيوني «امام علي (ع) » به كارگرداني
داود ميرباقري به ايفاي نقش پرداخت. اين هنرمند و بازيگر با سابقه از سال 71 در نمايش مذهبي «خورشيد كاروان» كاري از گروه «فدك» به ايفاي نقش پرداخت و حدود 2 دهه در اين اثر نمايشي ديني به ايفاي نقش پرداخت. دهه 80 نيز زنده‌ياد انوشيروان ارجمند حضور در تعدادي از مجموعه‌هاي پر طرفدار تلويزيوني را در كارنامه كاري خود ثبت كرد. «مختارنامه» به كارگرداني داود ميرباقري، «پنجمين خورشيد» به كارگرداني بهروز افخمي كه در ماه رمضان پخش شد و «سقوط آزاد» به كارگرداني عليرضا اميني 3 مجموعه‌يي بودند كه اين بازيگر فقيد سينما، تئاتر و تلويزيون در دهه 80 در آنها به ايفاي نقش پرداخت.
زنده‌ياد ارجمند، سال 62 در فيلم سينمايي «گفت زير سلطه من آييد» به كارگرداني داريوش ارجمند، برادر كوچك‌تر خود در مقام بازيگر حضور داشت. وي سال 62 در فيلم سينمايي «گنج» به كارگرداني محسن قصابيان و سال 68 در فيلم سينمايي «دل‌نمك» به كارگرداني امير قويدل به ايفاي نقش پرداخت. دهه 80 حضور زنده‌ياد انوشيروان ارجمند در عرصه سينما نيز پررنگ بود و بازي در فيلم‌هاي «قارچ سمي» زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور، «صبحانه‌يي براي دو نفر» مهدي صباغ‌زاده، «دوئل» احمدرضا درويش، «قاعده بازي» احمدرضا معتمدي، «محيا» اكبر خواجويي و «دوشيزه باران» محمدعلي سليمان‌تاش را در كارنامه كاري خود ثبت كرد. وي در سال 90 نيز در فيلم سينمايي «شهر دقيانوس» به كارگرداني مهرداد خوشبخت به عنوان بازيگر حضور داشت. زنده‌ياد ارجمند در دهه اول پيروزي انقلاب اسلامي نشان هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را دريافت كرد. او علاوه بر 22 سال نقش‌آفريني در نمايش مذهبي «خورشيد كاروان»، در نمايش‌هاي «زخم مدينه» و «اذان صبح» نيز به ايفاي نقش پرداخت. بازي در نمايش «سقوط از ارتفاع پست» با موضوع بيداري اسلامي از آخرين تجربيات تئاتري اين هنرمند و بازيگر فقيد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون