انوشيروان، بازيگري كه هواي خراسان داشت
بهزاد فراهاني
خانواده ارجمند، خانوادهيي هنرمند هستند و ارزشمند در هنر ايران. انوشيروان ارجمند از رنجديدههاي تئاتر ايران بود كه از فرهنگ والاي هنر خراساني بهرهمند بود، همان ملكي كه رشد و نمو هنري و تئاترياش در آنجا صورت گرفته بود.
او جزو آن دسته از بازيگران ايراني بود كه در جهان بازيگري استانيسلاوسكي تربيت شده بود. متكي بر حس و غريزه شخصياش بود. شيوه بازيگري استانيسلاوسكي شيوهيي است كه به دليل ويژگيهاي كاركردياش هم در ميان بازيگران جايگاهي ممتاز يافت و هم توانست با تماشاگر ايراني به خوبي ارتباط برقرار كند. بايد بپذيريم كه تئاتر ما هنوز در مراحل آغازين تحول خود به سر ميبرد و هنوز در محدوده ناتوراليسم و ملودرام حركت ميكنيم كه جزو اصول تئاتر است. اگرچه ادعاهاي ديگري ميشود كه در عمل پيشينهيي ندارد.انوشيروان ارجمند هم به خوبي اين نكته را در شيوه بازيگرياش دريافته بود و از شيوه بازيگري استانيسلاوسكي به درستي بهره گرفته بود. او بازيگري با حسي قوي و پرقدرت در ارايه نقش بود.نكته مهم ديگر اين است كه نخبگان تئاتر ايران غالبا ازتئاتر شهرستانها برخاستهاند چرا كه بازيگران شهرستاني، انسانهايي هستند بااراده و صبور كه با وجود عدم تعادلي كه تئاتر شهرستانها نسبت به تئاتر تهران دارد، باتمام توان زحمت كشيده و خود را در تئاتر و سينماي ايران بر كشيدهاند و توانستهاند در هنر ايران جايگاهي درخور بيابند، انوشيروان از همين دسته بازيگران صبور، زحمتكش و خلاق ما بود كه سبك و سياقي شخصي و بومي در كارش داشت و بومي خراسان را با خود همراه داشت.
همين جا به خانواده ارجمند، فرزندان و برادر محترم ايشان تسليت ميگويم و بقاي باعزتشان را خواستارم.