• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3410 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ آذر

روز سرنوشت براي ميراث چاوز

مادورو: پيروزي راستگراها را در خيابان پاسخ مي‌دهيم

سه سال از مرگ هوگو چاوز مي‌گذرد، اما نام او همچنان بر ونزوئلا سايه انداخته است و نه تنها هر اظهارنظر يا گزارشي درباره انتخابات پارلماني ونزوئلا به نام چاوز گره مي‌خورد، بلكه ونزوئلايي‌ها هم در برگه راي خود با هر انتخابي كه داشته باشند، تصميم مي‌گيرند به ميراث چاوز راي مثبت دهند يا منفي. اما براي نخستين‌بار پس از 17 سال حكومت سوسياليستي چاوزي‌ها بر ونزوئلا، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند كه ائتلاف گسترده مخالفان مي‌تواند پيروز قاطع انتخابات پارلماني اين كشور باشد. اما نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا كه ميراث‌دار چاوز است، هم گفته هرگز «انقلاب» را «رها» نخواهد كرد. او هشدار داده است اگر نامزدهاي راستگرا در انتخابات ششم دسامبر پيروز شوند، ونزوئلا بايد براي آشوب، خشونت و اعتراضاتي كه سراسر كشور را فرامي‌گيرد آماده شود.
نظارت منطقه‌اي بر كاراكاس
روز گذشته مردم ونزوئلا در حالي كه اين كشور از كمبود غذايي، تورم و افزايش جرم و جنايت رنج مي‌برد، به پاي صندوق رفتند، تا نمايندگان جديد خود در پارلمان ونزوئلا را برگزينند. در حالي كه روساي سه كشور كلمبيا، كاستاريكا و بوليوي از امريكايي لاتين هم در كاراكاس حضور داشتند تا از نزديك شاهد روند انتخابات باشند.
در اين انتخابات راي‌دهندگان ونزوئلايي بايد براي همه 167 كرسي مجلس ملي اين كشور تصميم‌گيري كنند. گفتني است كه ونزوئلا به دليل شبهات زيادي كه به سيستم نظارت بر انتخابات آن وارد مي‌شود، ناظران انتخاباتي از كشورهاي اوناسور (اتحاديه كشورهاي امريكاي لاتين) را براي نظارت بر انتخابات دعوت كرده است. اما اجازه حضور هيچ يك از ناظران امريكايي و اتحاديه اروپا را در اين انتخابات نداده است.
نظرسنجي‌ها به نفع اپوزيسيون
رويترز گزارش داده است كه نظرسنجي‌هاي ماه اگوست و سپتامبر نشان مي‌دهد كه راي‌دهندگان به حمايت از نامزدهاي اپوزيسيون نسبت به حزب سوسياليست تمايل بيشتري دارند. مايكل هندرسون از موسسه مشاوره ريسك «وريسك مپلكرافت» هم به گاردين گفته است: بدون در نظر گرفتن برخي از تقلب‌هاي بزرگ انتخاباتي، اپوزيسيون ونزوئلا با اختلاف بسياري پيروز مي‌شود.
با اين حال برخي نيز بر اين باورند حزب سوسياليست متحد ونزوئلا با حمايت‌هاي گسترده‌اي كه در مناطق روستايي دارد و كنترل رياست‌جمهوري اين كشور توسط نيكولاس مادورو مي‌تواند نتيجه انتخابات را به نفع خود تغيير دهد.
تغيير يا تداوم؟
بسياري معتقدند كه اين انتخابات به صورت گسترده به عنوان يك همه‌پرسي براي محبوبيت نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا به حساب مي‌آيد. مادورو كه پس از مرگ هوگو چاوز، رييس‌جمهور فقيد اين كشور جانشين او شد تفكر سوسياليستي او در اين كشور را هدايت مي‌كند. اما مخالفان، مادورو و حزب سوسياليست متحد ونزوئلا را به سوء‌مديريت اقتصادي و هدر دادن ثروت نفتي كشور متهم مي‌كنند.
با اين وجود مادورو در دفاع از حزب خود گفته است كه ما از منافع مردم ونزوئلا دفاع مي‌كنيم و براي تكميل انقلاب بوليواري چاوز تلاش مي‌كنيم. مادورو خطاب به هواداران خود در يك گردهمايي انتخاباتي گفت: «مخالفان مي‌گويند ما در انتخابات پيروز مي‌شويم. اجازه دهيد تا آنها در انتخابات پيروز شوند و ما در خيابان‌ها برنده خواهيم شد.»
از سوي ديگر ليليان تينتوري، همسر لئوپولدو لوپز، رهبر جريان مخالف كه در حال حاضر زنداني است به هواداران خود وعده داده است: «اين راي‌گيري فصل جديدي در زندگي سياسي مردم ونزوئلا خواهد بود. با اين انتخابات دوران نويي آغاز خواهد شد؛ دوراني كه همه مردم دست در دست هم در صلح و اتحاد براي زندگي بهتر تلاش خواهند كرد.»
خبرنگاران حاضر در ونزوئلا معتقدند كه اگر ائتلاف دموكراتيك بتواند اكثريت مجلس نمايندگان را به دست بياورد مي‌تواند در دوسال باقي مانده از رياست‌جمهوري مادورو قدرت او را به‌شدت محدود كند. از طرفي ديگر پيروزي ائتلاف دموكراتيك ونزوئلا مي‌تواند يك تغيير سياسي بالقوه را در اين كشور رقم بزند.
گفتني است كه ونزوئلا از زمان روي كار آمدن نيكولاس مادورو به دليل تحريم‌هاي مستقيم و غيرمستقيم امريكا، از كمبود مواد غذايي مانند شير، برنج، قهوه، شكر، آرد، ذرت و روغن پخت و پز و همچنين كالاهاي اساسي رنج مي‌برد. در سه سال اخير كمبود مواد غذايي در اين كشور تبديل به يك درد مزمن و اساسي شده است. با اين وجود مادورو همواره مخالفان را سرزنش كرده است كه يك جنگ اقتصادي را عليه دولت به راه انداخته‌اند. اما مخالفان دولت را متهم مي‌كنند كه به سمت خودكامگي قدم بر مي‌دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون