• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3410 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ آذر

قرعه تروريستي؛ اين بار به نام بريتانيا

پس از فرانسه و ايالات متحده، اكنون قرعه به نام انگليس خورده است كه طعم تلخ ترور در خانه را بچشد. چند روز پس از حمله مسلحانه تروريستي به مركز نگهداري از معلولان در ايالت كاليفرنياي امريكا در وفاداري به داعش، يك مرد با سلاح سرد وارد يكي از ايستگاه‌هاي متروي لندن مي‌شود تا انتقام داعش را از تصميم‌سازان حملات هوايي انگليس در سوريه بگيرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين مرد در مترو فرياد مي‌زده كه اين به خاطر سوريه است. طبق گزارش پليس اين اتفاق در ايستگاه زيرزميني ليتوستون در حدود 10 كيلومتري شرق لندن رخ داده است. فيلم‌هاي منتشر شده از اين حادثه نشان از وجود يك حوض خون در ايستگاه مترو دارد.
به گفته پليس اين مرد مهاجم كه هنوز هويت او مشخص نيست، 29 سال سن دارد و توانسته پس از ورود به ايستگاه مترو يك مرد 56 ساله را به طور جدي با چاقو مجروح كند و به دو ناظر ديگر نيز آسيب بزند، تا اينكه پليس با تفنگ بي‌حس‌كننده اين مهاجم را از پاي درمي‌آورد و اجازه پيشروي بيشتر اورا گرفته و بازداشت مي‌كند. بر اساس گزارش‌ها فرد مجروح بلافاصه پس از حمله براي مداوا به بيمارستان منتقل شده و تهديد جدي عليه او وجود ندارد.  
انگيزه؛ الهام از داعش
بر اساس شواهد تمام فرضيه‌ها حاكي از آن است كه اين عامل مانند عوامل حمله كاليفرنيا از داعش الهام گرفته است. يك شاهد عيني به روزنامه گاردين گفته كه به نظر مي‌رسد اين مهاجم به تلافي حملات غرب به داعش در سوريه دست به چنين اقدامي زده است. يكي ديگر از شاهدان عيني نيز گفت كه من فقط ديدم بسياري از مردم به شكل عادي در حال رفت و آمد در مترو بودند كه ناگاه يك مرد جوان با چاقو از راه رسيد. گزارش پليس حاكي از آن است كه حادثه ليتوستون شباهت‌هاي فراواني به حمله ماه مه‌2013 و قتل لي ريگبي، سرباز بريتانيايي به وسيله چاقو توسط يك تروريست دارد. به گفته پليس جلوگيري از چنين حملات تصادفي بسيار دشوار است چرا كه براي اجراي آن نياز به برنامه‌ريزي نسبتا كمي و تجهيزات بسيار ساده‌اي است كه در دسترس همه است و به راحتي نمي‌توان آن را خنثي كرد. ريچارد والتون، رييس مبارزه با تروريسم بريتانيا با تاييد تروريستي بودن اين حمله گفته است: من مردم را به آرامش دعوت و در خواست مي‌كنم كه بيشتر مراقب خود باشند. وي افزود كه تهديد تروريستي بسيار بالاست؛ به اين معني كه يك حمله تروريستي بسيار محتمل است. گفتني است سطح هشدار در بريتانيا و پايتخت، آن لندن از سطح بالايي برخوردار است زيرا يكي از كشورهايي است كه همواره گفته مي‌شود احتمال واقعه تروريستي در آن وجود دارد. بريتانيا در 10 سال گذشته شاهد دو واقعه تروريستي بوده است. مقامات اين كشور پيش‌بيني مي‌كنند اكنون نيز در معرض جدي‌ترين حملات تروريستي قرار دارند. به خصوص پس از اينكه مجلس بريتانيا مجوز پرواز هواپيماهاي بريتانيايي را براي حمله به داعش صادر كرد، اين كشور نيز در ليست دشمنان درجه يك داعش قرار گرفت و اين اقدام تروريستي را مي‌توان نخستين واكنش به حملات هوايي بريتانيا به مواضع داعش در سوريه دانست. ولي با وجود اين تاكنون هيچ گروهي مسووليت اين حمله را برعهده نگرفته  است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون