• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3410 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ آذر

حملات كاليفرنيا و بازنگري در استراتژي ايالات متحده درباره افزايش ترور داخلي

   پتر بكر و اريك اشميت
روز پيش از عيد شكرگذاري، باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده به امريكايي‌ها اطمينان داد، كه هيچ اطلاعات خاص و معتبري درباره وجود يك توطئه وجود ندارد. هفت روز بعد تيراندازي انفجارآميزي رخ داد كه مرگبارترين حمله تروريستي در امريكا از سال 11 سپتامبر 2001 بود. خيلي نگران‌كننده است كه اوباما اشتباه نكرده، و ظاهرا حق با او است. دولت هيچ هشدار جدي درباره حمله چهارشنبه نداشته است، حمله‌اي كه موجب كشته شدن 14 نفر در سان برناردينو، كاليفرنيا شد. به نظر مي‌رسد اين حمله منعكس‌كننده تكامل تهديد‌هاي تروريستي است كه اوباما و مقامات فدرال به مدت طولاني از آن غافل بوده‌اند: افراد راديكال وطني غير قابل تشخيص امنيت ايالات متحده را به خطر انداخته‌اند.
جه جانسون، وزير امنيت داخلي، روز شنبه در مصاحبه‌اي گفت: «ما به فاز جديدي از تهديد تروريستي جهاني و تهديد امنيت ملي وارد شده‌ايم. تروريست‌ها از توطئه خارجي براي حمله به امريكا الهام گرفته‌اند. ما اين را نه فقط در اينجا بلكه در جاهاي ديگر هم مي‌بينيم. اين امر مستلزم يك رويكرد كاملا جديد است. » جانسون گفت كه دولت بايد با قرار دادن عوامل بيشتر در فرودگاه و تشديد استاندارد براي برنامه حذف رواديد براي امنيت هواپيمايي اقدام كند.
جلوگيري از دسترسي به اسلحه در خانه، يا ممانعت از انتشار تبليغات افراط‌گرايانه خارج از كشور و تشويق امريكايي‌ها به زيرنظر داشتن همديگر و گزارش موارد سوء ظن برانگيز از جمله اقداماتي است كه دولت مجبور است انجام دهد. دولت‌هاي محلي و فدرال اكنون از خانواده‌ها و همسايه‌ها خواسته‌اند افرادي را كه استخدام مي‌كنند، شناسايي كنند.
اين حمله  ممكن است دوباره بحث امنيت حريم خصوصي در مقابل نرم‌افزار‌هاي رمزگذاري شده توسط ارايه‌دهندگان بخش خصوصي را مطرح كرده و اعتراض‌ها عليه دولت را افزايش دهد. برخي مقامات دولت مي‌گويند آنها بايد تلاش خود را عليه كشورهايي كه از افراط‌گرايان حمايت مي‌كنند، افزايش دهند.
حمله سان برناردينو در حال حاضر در كمتر از دو ماه مانده به نخستين راي‌گيري در انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري سال 2016 فضاي سياسي را ملتهب كرده است، و ممكن است در كاخ سفيد نيز در آخرين سال رياست اوباما تغيير ايجاد كند. در حالي كه نامزدهاي جمهوريخواه رييس‌جمهور را محكوم مي‌كنند. جان دي كوهن، استاد دانشگاه راتگرز كه تا سال گذشته در وزارت امنيت داخلي يك مقام ارشد مبارزه با تروريسم بود، مي‌گويد دولت بايد در برابر تهديد بيدار شود و رويكرد خود را براي جلوگيري از اين نوع حملات تغيير دهد. آلبرتو فرناندز كه تا اوايل سال جاري در وزارت خارجه بود، مي‌گويد: به نظر مي‌رسد دولت واقعا در برابر آخرين چالش شكست خورده است.
تمام مقامات دفاعي و مبارزه با تروريسم هيچ نشانه‌اي نداشتند كه نشان دهد سيد رضوان فاروق و تشفين ملك، زن و شوهري كه به عنوان مهاجمان در سان برناردينو شناسايي شده‌اند، در آپارتمان خود كه بچه شش ماهه نيز داشتند، سلاح گرم داشتند. بر خلاف عاملان حملات پاريس در ماه گذشته به نظر مي‌رسد اين زوج از داعش به‌طور مستقيم دستور عمليات را نگرفته‌اند و تنها از آن الهام گرفته‌اند.
آنچه حمله سان برناردينو را نگران‌كننده‌تر كرده اين است كه به مقامات درباره اين زوج هيچ هشداري داده نشده بود. كارشناسان مبارزه با تروريسم هرگز فكر نمي‌كردند كه مسلمانان در اينجا حمله كنند چرا كه مسلمانان در فرانسه و بلژيك، نه از لحاظ اقتصادي، نه سياسي و نه اجتماعي به مانند ايالات متحده جذب نمي‌شوند. اما حالا اين فرض كه ايالات متحده از اروپا كمتر آسيب‌پذير است با حمله سن‌برناردينو متزلزل شده است.
در حالي كه اين امر مي‌تواند يك شكست اطلاعاتي نگران‌كننده باشد اگر دولت علايم هشدار‌دهنده آشكار را از دست بدهد. ويليام مك كنتز، يك مقام سابق وزارت امور خارجه كه در مقابله با افراط‌گرايي خشونت‌آميز كار كرده مي‌گويد جايي كه هيچ نشانه‌اي وجود ندارد، آلترناتيو بدتر خواهد بود.  منبع: نيويورك تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون