• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

رييس سازمان انرژي اتمي:

برخي موضوعات پرونده هسته‌اي بسته شده است

علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در گفت‌وگو با برنامه من طهران شبكه خبري العالم اطلاعاتي را در خصوص تاره‌ترين تحولات رخ داده در مذاكرات هسته‌يي ايران با 1+5 و همچنين توانايي هسته‌يي ايران در اختيار اين رسانه قرار داد. رييس سازمان انرژي اتمي در اين گفت‌وگو با اعلام اين خبر كه ايران آخرين نسل سانتريفيوژ (IR8) را در اختيار دارد، ولي هنوز به آن گاز تزريق نكرده است، گفت: ما اكنون سانتريفيوژهاي نسل دوم خودمان را داريم كه حدود هزار عدد آنها نصب شده است و حدود يك زنجيره 164 تايي آنها به صورت آزمايشي كار مي‌كند. ما سانتريفيوژهاي «IR4» و «IR6» و «IR8» را هم داريم كه اين «IR8» آخرين نسل سانتريفيوژ است كه قريب به «24 سو» قدرت غني‌سازي آن است. ما به اين سانتريفيوژ گاز تزريق نكرده‌ايم و اين كار هم داوطلبانه است و تا زماني كه مذاكرات ادامه دارد، قرار نيست كه به «IR8» گاز تزريق كنيم. صالحي در بخش‌هايي از گفت‌وگوي خود در خصوص توانايي هسته‌يي فعلي ايران گفت: ما اكنون نزديك به 20 هزار سانتريفيوژ نصب شده داريم كه نزديك به 9 هزار و اندي از اينها كار مي‌كند و تقريبا 9 هزار تا از آنها فعلا درحال نصب است ولي كار نمي‌كند. تا زماني كه مذاكرات ادامه دارد، ما قصد راه‌اندازي آن 9 هزار دستگاه بعدي را نداريم. اين يك نوع تفاهمي است كه با هم انجام داده‌ايم هرچند نانوشته اما ما مقيد به اين هستيم. اين حتي از دولت گذشته هم اين طور بوده است فقط براي اينكه ما حسن نيت خودمان را نشان دهيم كه به دنبال حل موضوع هستيم نه به دنبال تحريك مساله يا پيچيده‌تر كردن آن. بنابراين ما با همين 9 هزار دستگاه فعلا كار مي‌كنيم، تا ببينم كه سرانجام اين مذاكرات چه خواهد بود. صالحي تاكيد كرد: راه ديگري جز تعامل و تفاهم باقي نمانده است و هر دو طرف بايد به توافق برسند از اين رو من به حصول توافق خوشبين هستم، چون اگر اتفاق ديگري بيفتد به نفع هيچ كس نيست. ما هم همان طور كه آقاي رييس‌جمهور گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستيم يعني اينطور نيست كه بخواهيم همه امتيازات را بگيريم و آنها هم براي افكار عمومي خودشان حرفي براي گفتن نداشته باشند. بنده با اطلاعاتي كه دارم فكر مي‌كنم در مجموع امكان رسيدن به تفاهم بسيار بالاست.
صالحي با اشاره به حضور نمايندگاني از سازمان انرژي اتمي در گروه مذاكره‌كننده، اظهار داشت: بحث آب سنگين، فردو، غني‌سازي و تحريم‌ها مطرح شده كه به صورت كلي عرض مي‌كنم در اين موارد خيلي به هم نزديك شده‌ايم و در بعضي موضوعات پرونده بسته شده است. وي ادامه داد: اول از بعد فني و سپس از بعد حقوقي به هم نزديك شده‌ايم و فقط مي‌ماند بعد سياسي كه مستلزم يك اراده است كه اگر طرف مقابل اين اراده را كرده باشد، احتمال رسيدن به تفاهم خيلي بالاست و اگر هنوز اين اراده شكل نگرفته باشد ديگر اين مشكل آنهاست زيرا ما اين اراده را داريم و از روز اول هم به گونه‌يي وارد مذاكره شديم كه به نتيجه برسيم ما به دنبال مذاكره براي مذاكره نيستيم و اميدواريم اراده سياسي آنها هم بر اين قرار گرفته باشد كه بخواهند با توجه به تفاهم‌هايي كه در بعد فني و حقوقي صورت گرفته و تا حدود زيادي به هم نزديك شده‌ايم، با اراده سياسي آن مختصر باقي مانده را هم تمام كنيم و ان‌شاءالله موضوع را ببنديم.
صالحي درپاسخ به اين سوال كه اگر مذاكرات با غرب شكست بخورد آيا ايران از نظر فني به قبل از توافقنامه اصولي ژنو بازخواهد گشت، گفت: ببينيد اين امر در خود تفاهمنامه ژنو و اقدام مشترك آمده است كه اگر به نتيجه نرسد، هركسي كار خودش را انجام مي‌دهد اين امر واضح است. صالحي افزود: قرار نيست كه اگر به تفاهمي نرسيم، به همين سبك ادامه بدهيم يعني بعضي كارهايمان را تعليق كنيم، مثل عدم نصب تجهيزات عمده اراك يا حفظ سطح ميزان توليد غني‌سازي اورانيوم خودمان. قرار نيست ما اينها را به همين سبك ادامه بديم. ما براساس آنچه مصلحت باشد و منافع ما را در نظر بگيرد و نياز ما باشد، عمل مي‌كنيم. اين طور نيست كه خواسته باشيم همه‌چيز را برگردانيم. تصميم مناسب را در زمان مقتضي خواهيم گرفت. وي در پاسخ به سوال ديگري درباره توافق با روسيه درخصوص ساخت دو نيروگاه هسته‌يي در ايران و جزييات مربوط به آن و موضع كشورهاي غربي گفت: ما نزديك به يك يا دو هفته پيش مسكو بوديم و قراردادي را با آنها براي دو نيروگاه جديد ديگر در محل نيروگاه بوشهر امضا كرديم و اين دو نيروگاه ساخت و تحويل آن نزديك به10 سال طول مي‌كشد. نخستين نيروگاه هشت سال و نيم ديگر و دومين نيروگاه نزديك به دو سال بعد از آن (تحويل خواهد شد).صالحي در پاسخ به سوالي درباره همكاري مشترك ايران و روسيه در زمينه توليد سوخت هسته‌يي و ادعاهاي غربي‌ها مبني بر انتقال سوخت هسته‌يي ايران به خاك روسيه و كار بر روي آن در خاك آن كشور گفت: اگر قرار بود ما جاي ديگري، سوخت هسته‌يي مان را بسازيم يا مواد اوليه آن را به كشور ديگري منتقل كنيم، كه اين پيشنهاد از سال‌ها پيش بوده است. بلكه چالش ما اين است و قرار است كه كليه فرايند سيكل سوخت را در داخل خاك جمهوري اسلامي ايران انجام بدهيم و سوخت را در داخل كشور توليد كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون