• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

خبر كوتاه

رسيدن به توافق با ايران مهم است

سفير سابق امريكا در عراق و افغانستان، ايران را كشوري توانمند با توانايي‌هاي بالا دانست كه مي‌تواند به حل مشكلات منطقه كمك كند اما مدعي شد حملات امريكا «اربيل» را از دست داعش نجات داد. به گزارش فارس، «زلماي خليل‌زاد» مشاور مركز مطالعات راهبردي و بين‌المللي در امريكا و رييس «مركز مشاوره‌هاي بين‌الملل خليل‌زاد اسوشي ايتس»، كه سفير سابق اين كشور در عراق و افغانستان بوده است، ايران را كشوري با توانمندي بالا مي‌داند و معتقد است كه امريكا در موضوع سوريه «بخشي از مشكل» است و تاكيد مي‌كند كه «مهم است كه با ايران» در مساله هسته‌يي توافق حاصل شود.
با اينكه مقامات كرد و عراق از ايران به دليل كمك به موقع به اربيل در مقابل تروريست‌ها تشكر كردند، خليل‌زاد در پاسخ به اين سوال الشرق‌الاوسط كه «(سردار) قاسم سليماني اخيرا گفت كه اگر ايران نبود، اربيل به دست داعش سقوط مي‌كرد»، گفت: اصلا با اين (حرف) موافق نيستم.
 سفير سابق امريكا در عراق و افغانستان در بخشي ديگر از مصاحبه، راهكار بحران سوريه را مذاكره همه طرف‌هاي تاثيرگذار در مساله سوريه دانست و در پاسخ به سوال الشرق‌الاوسط كه گفت «عربستان مي‌گويد ايران بخشي از مشكل است»، ادعا كرد كه «بله ايران جزيي از مشكل است و شكي در اين نيست» و افزود: همچنين امريكا هم بخشي از مشكل است زيرا كمكي كه بايد به ميانه‌روهاي سوريه مي‌كرد نكرد.
 اما اگر دنبال يافتن راه‌حل باشيم، آيا ممكن است اين راه‌حل را بيابيم در حالي كه ايران پاي ميز (مذاكره) نباشد يا عربستاني كه نقشي مهم دارد، يا تركيه يا روسيه كه از بشار اسد (رييس‌جمهوري سوريه) حمايت مي‌كند، نباشد؟ براي همين بايد يا به جنگ قانع شويم يا دنبال نقشي جدي و بين‌المللي و نقشي منطقه‌يي براي حل وفصل (بحران) باشيم.
 در خصوص موضوع هسته‌يي، خليل‌زاد معتقد است كه «رسيدن به توافق با ايران مهم است». او در پاسخ به اين گفته الشرق‌الاوسط مبني بر اينكه «به نظر مي‌رسد باراك اوباما، واقعا دنبال توافق با ايران است و گويا بدون اين توافق دنيا به آخر مي‌رسد»، گفت: بله، مهم است كه با ايران به توافقي برسيم كه مانع رسيدن ايران به سلاح اتمي شود اما مسائل مهم ديگري هم هست؛ سوريه مهم است. شايد اوباما معتقد است كه سوريه الان براي معامله آماده نيست چون معارضان خيلي ضعيفند و بايد تقويت شوند.
شايد روابط امريكا و روسيه در اين حوزه پيچيده باشد و توافق درباره سوريه ممكن نباشد. مثلا درباره (مساله هسته‌يي) ايران مي‌بينيم كه روس‌ها با امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند به توافق (با تهران) برسند اما دو طرف درباره اوكراين دچار اختلافند. گروهي از ايراني‌ها از نظام سوريه با قدرت حمايت مي‌كنند اما مساله خيلي هزينه‌دار شده است و شايد ايران مي‌خواهد روي مسائل داخلي تمركز كند. بايد اين را آزمود.
 
ايران كشوري توانمند با قدرتي فوق‌العاده است

 سفير سابق امريكا در عراق، در پاسخ به سوالي درباره اينكه «برخي در خاورميانه مُصرّ هستند كه اوباما مي‌خواهد به حساب كشورهاي منطقه، به ايران نزديك شود»، آن را اشتباه دانست و ابراز عقيده كرد كه «متقاعد كردن ايران» به آنچه او آن را «چشم‌پوشي از [سلاح] اتمي» ناميد، «ضروري است» و «بايد ايران را به ايفاي نقشي سازنده تشويق كرد».
 او در توضيح اينكه «چگونه ايران مي‌تواند نقشي سازنده ايفا كند»، مدعي شد كه ايران بايد به همه مذاهب احترام بگذارد و افزود: ايران كشوري توانمند است كه قدرت‌هايي فوق‌العاده دارد كه اين امكان را به آن مي‌دهد كه به راه‌حل‌هايي برسد كه به همه طرف‌ها احترام بگذارد.  وي در بخشي ديگر از سخنان خود درباره كشورهاي منطقه و داعش، تركيه را بازيگري مهم در منطقه ارزيابي كرد و گفت: تركيه بازيگري مهم در منطقه است. مهم است چون رقابت منطقه‌يي وجود دارد و منطقه نمي‌تواند بدون كمك تركيه به ثبات برسد و اين به ايران و كشورهاي عربي بستگي دارد. نقش تركيه در بسياري از مسائل مهم است.
 خليل‌زاد گفت: حل و فصل سياسي در سوريه نيز بعيد است اگر تركيه نقشي اساسي نداشته باشد، حتي مبارزه با داعش بدون تركيه ممكن نيست. ما بايد به راهكاري كه متمركز بر (حل مشكل) عراق و سوريه باشد بينديشيم.

رييس مجلس عراق 25 آذر به تهران مي‌آيد

سليم عبدالله أحمد الجبوري، رييس مجلس عراق روز سه‌شنبه هفته جاري به تهران سفر مي‌كند. به‌گزارش ايسنا به نقل از خانه ملت، سليم الجبوري، رييس مجلس عراق در راس هياتي پارلماني روز سه‌شنبه (25 آذر) به دعوت علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي به تهران سفر مي‌كند.
بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است كه الجبوري در اين سفر سه روزه ضمن ديدار با رييس مجلس شوراي اسلامي با برخي از مقامات كشورمان از جمله حسن روحاني، رييس‌جمهور و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ديدار و درباره مسائل دوجانبه گفت‌وگو كند. سليم عبدالله أحمد الجبوري در تيرماه سال جاري رييس پارلمان عراق شد.

سفر هيات بلند‌پايه دولتي به ايران براي حل مشكلات مهاجران افغان

معاون دوم رييس اجرايي دولت افغانستان با اشاره به مشكلات مهاجران افغان در ايران، از سفر هيات بلند‌پايه دولتي به ايران براي حل مشكلات مهاجران افغان خبر داد. به گزارش فارس، «محمد محقق» معاون دوم رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان، امروز در يك نشست خبري در كابل گفت: هدف اصلي من از سفر به كشور جمهوري اسلامي ايران حل مشكل مهاجران افغان بود كه در اين زمينه، بحث و گفت‌وگوهاي لازم با مقامات ايراني صورت گرفت.
محقق تصريح كرد: قرار است در آينده نزديك يك هيات بلند پايه دولتي متشكل از وزارتخانه‌هاي مختلف افغانستان براي حل دايمي مساله مهاجران افغان به ايران سفر كند. يك ميليون مهاجر افغان به شكل غيرقانوني در ايران زندگي مي‌كنند كه با مشكلات جدي از جمله عدم دسترسي به آموزش و پرورش مواجه هستند.
معاون دوم رياست اجرايي تاكيد كرد: درباره اين موضوعات با مقامات بلند پايه ايراني به طور مفصل بحث شده و مشكلات مهاجران افغان درآن كشور حل خواهد شد. وي گفت: دولت ايران سالانه 500 بورسيه تحصيلي براي دانشجويان افغان اعطا مي‌كند كه اين خود يك دستاورد بزرگ براي اين كشوربه حساب مي‌آيد. طبق گزارش‌ها هم اكنون بيش از 5 ميليون مهاجر افغان دركشورهاي ايران و پاكستان زندگي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون