• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3427 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي

وزير نفت:

برداشتن تحريم‌ها نان گروهي را آجر خواهد كرد؟

آقاي 22 ميليارد دلاري مگر چقدر كار كرده است؟

گروه اقتصادي |دوشنبه شب بيژن نامدار زنگنه، وزيرنفت جمهوري اسلامي ايران كه قرار بود به همراه وزير ارشاد به مهمانسراي نفت بيايد به تنهايي وارد مهمانسرا شد تا در جمع خبرنگاران نفتي راحت‌تر در مورد مسائل نفتي و موضوعاتي كه دغدغه فكري وزير بود صحبت كند. صحبت‌هاي زنگنه اين روزها زير ذره‌بين رسانه‌هاست. نه فقط به خاطر اهميت منفي كه نفت در اقتصاد ايران يافته است، بلكه مهم‌ترين دادگاه فساد اقتصادي كه در اثر شكايت وزارت نفت در حال برگزاري است نيز سبب شده بيش از پيش نگاه‌ها به نفت و نفتي‌ها معطوف شود. زنگنه هر چند در اين نشست اسمي از متهم بزرگ نفتي نبرد و با استفاده از تعابيري خاص، نام وي را به ذهن شنوندگان متبادر كرد اما با اين حال بخشي از دغدغه‌هايش در خصوص وي را نيز بر زبان آورد. «آقاي 22 ميليارد دلاري» از كجا آورده است؟ اين چكيده سخنان زنگنه بود. براي آنكه نشان دهد عمدي دارد كه نام زنجاني را مورد استفاده قرار ندهد، گفت: يك آقايي هست كه وقتي من نامش را مي‌برم، رسانه‌ها دو هفته رهايم نمي‌كنند. اما واقعا بايد از وي پرسيد چه كردي كه 22 ميليارد دلار سود بردي؟ خودش اين را مي‌گويد اما سوال من اين است كه اين فرد چقدر كار كرده است كه مي‌گويد
22 ميليارد در آن سود كردم. وزير نفت ادامه داد: اين فرد بايد 150 ميليارد دلار كار كرده باشد تا چنين سودي به دست بياورد و چه كار كرده است كه مي‌گوييد 2 تا 3 ميليون يورو برايش پول خرد است. وي گفت: اين نوع كار زشت است و بايد تمام رسانه‌ها و افكار عمومي عليه آن باشند. او سپس منافع ملي را مورد اشاره قرار داد و گفت: من نگران قرباني شدن منافع ملي هستم. كاري نكنيم كه به منافع ملي، عزت و سربلندي ايران خدشه وارد شود. او به روال چند ماه اخير وقتي مساله زنجاني و پرونده‌اش را مورد اشاره قرار داد، گريزي به نحوه برخورد رسانه‌ها نيز زد و گفت: رعايت اخلاق حرفه‌اي از سوي رسانه‌ها ضروري است، فضايي كه رسانه‌ها نتوانند در آن حرف بزنند فساد ايجاد مي‌شود و رسانه زنده، جلوي فساد را مي‌گيرد. يكي از راه‌هاي جلوگيري از فساد كه بسيار به آن معتقدم، رسانه زنده است. اگر همه جا همانند نورافكن روشن باشد كسي نمي‌تواند به فساد اقدام كند و در خاموشي و تاريكي است كه فساد ايجاد مي‌شود. رسانه‌ها بايد فارغ از خط و خطوط سياسي اخلاق را رعايت كنند و از دروغ بپرهيزند.»
او دامنه بحث در خصوص پرونده زنجاني را با اين جمله كه بحث سياسي نمي‌كنم، بست و تاكيد كرد: «هر كس خطا كرده را بايد محاكمه كرد. تكثير گناه گناه را كم نمي‌كند».
همه زيان‌هاي ايران از پساتحريم
وزير نفت هر چند از پساتحريم با اميدواري ياد كرد اما مضيقه‌هاي دوران تحريم را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: «زحمات زيادي براي عبور از اين وضعيت كشيده شده است. ايران هم‌اكنون در نقطه‌اي قرار دارد كه همه قطعنامه‌هاي عليه آن لغو شده و وارد دوران پساتحريم مي‌شود. در اين دوران ديگر مجبور نيست اجناس را به سه برابر قيمت خريداري كند يا براي انتقال پول، ٣٠ درصد مبلغ اضافي به دلالان پرداخت كند و در واقع ايران هر كاري كه يك ملت آزاد انجام مي‌دهد در پساتحريم انجام خواهد داد. به گفته وي پول‌مان دست خودمان است و ديگر مي‌دانيم كالاي مورد نيازمان را از چه كشورهايي بخريم و دلالان امكان قدرت‌نمايي ندارند، در ضمن برخي‌ها كه معتقدند پس از لغو تحريم‌ها اتفاق خاصي نمي‌افتد، بايد بدانند در اين دوره حتما نان يك عده‌اي آجر خواهد شد؛ ولي زندگي ملت به مرور زمان بهتر خواهد شد و ديگر نمي‌توان اين تعداد ماشين گرانقيمت خريد.»
زنگنه با بيان اينكه تفاوت توسعه‌يافتگي و نيافتگي تنها به پول، امكانات و قانون نيست، ادامه داد: «اگر كشوري داراي مردم توسعه يافته باشد به كوير هم بروند آنجا را توسعه خواهند داد و عكس آن هم اتفاق خواهد افتاد. بايد انسان‌هاي توسعه يافته در كشور تربيت و از آنها حمايت شود تا كشورمان با اينگونه افراد توسعه پيدا كند، در واقع انسان‌هاي فرهيخته مي‌توانند كشوري درست كنند كه در آن فرهيختگي اصل باشد.»
ناراحتي برخي كشورها از قدرت ايران
او سپس آينده پيش‌رو پس از گذر از تلخي‌ها را ترسيم كرد و با بيان اينكه بايد از فضاي پسا‌تحريم براي تبديل شدن به يك قدرت بزرگ استفاده كرد به برخي دشمني‌ها از سوي كشورهاي منطقه عليه ايران اشاره كرد و گفت: «در صورتي كه كارها به درستي انجام شود، ايران ظرف كمتر از ١٠ سال آينده قدرت اول اقتصادي، فرهنگي و تكنولوژيك منطقه‌اي خواهد بود و كسي نمي‌تواند با ما رقابت كند. تبديل شدن به قدرت نخست منطقه برخي كشورهاي منطقه را ناراحت مي‌كند. نفت عنصر پيشتاز توسعه در پسا‌تحريم خواهد بود چون سرمايه‌گذاران خارجي نخستين جايي كه در آن سرمايه‌گذاري خواهند كرد صنعت نفت خواهد بود، با توسعه صنعت نفت ديگر بخش‌هاي اقتصادي نيز جان تازه‌اي خواهند گرفت و چرخ‌هاي اقتصاد كشور به حركت مي‌آيند. بايد بعد از لغو تحريم‌ها به‌صورت شبانه‌روزي كار كرد و از اين فرصت‌ها استفاده برد، همچنين بايد تلاش شود ذهن‌هاي مردم براي توسعه آماده باشد و مردم توسعه خواه و راستي طلب باشند.»
نفت 40 دلاري
در ادامه اين مراسم نيز وزير نفت با رد پيشنهاد 35 دلاري هر بشكه نفت در بودجه سال آينده گفته است: «در بودجه سعي شده قيمت كه پيشنهاد مي‌شود نزديك‌ترين عدد به بازار باشد، پيشنهادي براي قيمت ٣٥ دلاري براي نفت در بودجه سال 95 ارايه نشده است، چيزي كه فعلا تا اينجا مطرح شده ٤٠ دلار است. منتها بايد ببينيم كه در بازار چه پيش مي‌آيد، ما نمي‌توانيم از قبل علايم بدي به بازار بدهيم؛ بنابراين سعي شده قيمت نزديك‌ترين عدد به بازار باشد. تا چند ماه اول امسال كه نفت روي قيمت ٥٤ دلار بود و رقم صادرات هم كمي بيشتر از رقمي بود كه در مجلس در نظر گرفته بودند.»
تصميمي براي بنزين نداريم
زنگنه در پاسخ به اين سوال كه آيا تصميم گرفته شده قيمت بنزين را تغيير دهيد، تصريح مي‌كند: «هيچ تصميمي تا امروز در اين باره گرفته نشده است، تعيين نرخ بنزين در اختيار ما نبوده و در اختيار دولت است كه در دولت هم هيچ بحثي در اين خصوص مطرح نبوده است. وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به قيمت بنزين آيا اكنون بهترين زمان براي آزادسازي نرخ بنزين نيست، گفت: «نمي‌شود تنها يك قيمت را آزاد كرد اما دولت فعلا برنامه‌اي براي آزادسازي ندارد؛ از سوي ديگر الان قيمت‌ها بيش از ٢٠٠ تومان زير قيمت فوب خليح فارس است بنابراين بايد قيمت هم‌سنگ شده را در اين باره در نظر گرفت. او در پاسخ به اين سوال كه آيا برند‌سازي جايگاه‌هاي سوخت منتفي است، گفت: بايد اين موضوع پيگيري شود اما در اين‌باره با هيچ شركت خارجي هنوز صحبت نشده است.
موتوسيكلت‌ها ، متهم آلودگي هوا
وزير نفت اين نكته را كه علت آلودگي هوا توزيع بنزين‌هاي بي‌كيفيت است، رد كرد و گفت: برخي اصرار دارند سوخت را عامل آلودگي هوا معرفي كنند در حالي كه در تهران بنزين و گازوييل يورو ٤ توزيع مي‌كنيم، گزارش‌هايي به كميسيون انرژي هم ارايه شد كه براساس آن بنزن، گوگرد و آروماتيك موجود در تهران به‌شدت كاهش يافته و در حد معقولي است. وي گفت: براي نمونه بنزين نسوخته موتوسيكلت‌ها و خودروهاي ما كه بيشتر از ميزان بنزين مصرف مي‌كنند در آلودگي نقش دارند. تا جايي كه به من گزارش شده است، بيشترين آلودگي مربوط به CO2 است كه گاز آلاينده نيست بلكه مقدار زياد آن در شرايط ويژه كه وارونگي ايجاد مي‌شود، مشكل ايجاد مي‌كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون