• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3434 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي

زير ذره‌بين اقتصاد

تنگه باب‌المندب به روي ايران باز مي‌ماند| علي جهانديده، معاون توسعه مديريت و منابع سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه هيچ كشوري حق بستن مسيرهاي بين‌المللي دريايي را ندارد، اعلام كرد: ايران به هيچ عنوان نگران تاثير‌گذاري قطع روابط ديپلماتيك برخي كشورها در عملكرد دريايي خود نيست. براساس توافقات و قوانين مصوب جهاني از سوي سازمان IMO هيچ كشوري به هيچ عنوان حق ندارد به دليل مسائل و مشكلات بين‌المللي يا دوجانبه يك مسير دريايي خاص را مسدود كرده يا اجازه تردد برخي كشتي‌ها در آن را ندهد. وي ادامه داد: از اين‌رو وجود اين نگراني كه قطع روابط ديپلماتيك ايران و جيبوتي مي‌تواند باعث ممنوع شدن حركت كشتي‌هاي ايراني در تنگه باب‌المندب شود به هيچ عنوان جدي نيست و قطعا در صورت قطع رابطه نيز كشتي‌هاي ايران بدون هيچ مشكلي در اين مسير حركت خواهند كرد.

تاثير تنش ايران و عربستان بر بازار نفت كوتاه‌مدت است|مدير امور اوپك و روابط با مجامع انرژي وزارت نفت تاثير تنش ميان ايران و عربستان را بر بازار نفت كوتاه‌مدت دانست و گفت: مازاد عرضه بيش از ٢ ميليون و ٥٠٠ هزار بشكه نفت بزرگ‌ترين تهديد براي بازار نفت است. مهدي عسلي درباره تنش‌هاي اخير ميان ايران و عربستان و تاثير آن بر بازار نفت گفت: تاثير اين گونه تنش سياسي بر بازار نفت كوتاه‌مدت خواهد بود و به محض اينكه بازار نسبت به عرضه نفت مطمئن شود ديگر واكنشي نشان نخواهد داد. وي با اشاره به اينكه اين اختلاف‌ها بارها ميان اعضاي سازمان كشوهاي صادركننده نفت (اوپك) به وجود آمده و حتي در برخي موارد منجر به جنگ نيز شده است، تاثير اتفاق اخير ميان ايران و عربستان را يك موضوعي سياسي دانست و تصريح كرد: اين موضوع تاثير كوتاه‌مدت در بازار نفت خواهد شد. عسلي با بيان اينكه مازاد عرضه بيش از دو ميليون و ٥٠٠ هزار بشكه‌اي هم‌اكنون بزرگ‌ترين تهديد براي بازار نفت است، به تفاوت نگاه ايران و عربستان درباره نفت اشاره كرد و گفت: در حالي كه ايران از نفت به عنوان ابزار توسعه استفاده مي‌كند، عربستان با نفت هويت پيدا مي‌كند بنابراين سعي مي‌كند با هر قيمتي هويتش را نگه دارد.

هشدار امنيتي بانك‌ها به مشتريان|برخي بانك‌ها نسبت به ايميل‌هايي كه از سوي آنها براي مشتريان ارسال مي‌شود، هشدار دادند. اخيرا از سوي برخي بانك‌ها براي مشتريان ايميل‌هايي مبني بر دريافت اطلاعات و تكميل فرم‌هاي ارايه شده ارسال مي‌شود. اين در حالي است كه بنابر اعلام اين بانك‌ها، آنها به هيچ عنوان چنين ايميلي براي مشتري نفرستاده‌اند. آن طور كه بانك‌ها اعلام كرده‌اند اين ايميل‌ها كه درخواست تكميل اطلاعات براي حفظ حساب را ارايه مي‌كنند، با هدف كلاهبرداري از مشتريان است. از اين رو مشتري نبايد به هيچ عنوان فايل پيوست ارسالي را دانلود كرده يا روي آن كليك كند.

روسيه جايگزين تركيه و كشورهاي عربي مي‌شود|عضو هيات‌مديره كانون صنايع غذايي گفت: روسيه به عنوان يك كشور مصرف‌كننده و پل ارتباطي با كشورهاي اروپايي، جايگزين تركيه و كشورهاي عربي در صادرات مواد غذايي ايران مي‌شود. عليرضا مروت‌پور گفت: كشورهاي عربي تاكنون بيشتر به‌ عنوان يك واسطه براي صادرات محصولات غذايي ايران عمل مي‌كردند و در اين كشور، شركت‌هاي بازرگاني در زمينه فروش محصولات غذايي ايران فعال بودند. وي ادامه داد: تركيه داراي بازار بزرگي در روسيه بود كه تنش‌هاي اخير باعث شد تا اين بازار را از دست بدهد و در حال حاضر براي صادرات محصولات غذايي ايران به بازار بزرگ روسيه و جايگزيني كشورمان به جاي تركيه برنامه‌ريزي شده است.

كمبود هتل عامل زمين‌خواري |رييس سازمان امور اراضي با بيان اينكه دليل عمده تغيير كاربري اراضي كشاورزي و زمين‌خواري در مناطق مختلف كشور نبود خدمات عمومي و گردشگري از قبيل هتل است، گفت: براي ساخت هتل و مراكز تفريحي و اقامتي به سرمايه‌گذاران تسهيلات ارايه مي‌شود. قباد افشار اظهار كرد: در مورد وضعيت خدمات عمومي كشور از قبيل هتل‌ها و ميهمانپذيرها مشكلات فراواني وجود دارد و ما نتوانسته‌ايم اين مراكز را با درجات كيفي و قيمت‌هاي متفاوت در مناطق مختلف كشور در اختيار مردم قرار دهيم. وي افزود: به دليل نبود اين خدمات عمومي در مناطق مختلف كشور افراد براي بهره‌گيري از اين امكانات بايد خود به صورت شخصي اقدام به ويلاسازي كنند به طوري كه منطقه گردنه حيران روستاي زياران و كلاردشت و مناطق مشابه كه در آن زمين‌خواري و تغيير كاربري غيرمجاز ايجاد شده است به دليل نبود همين خدمات عمومي است.

نرخ سود بانكي ديگر دستوري كاهش نمي‌يابد|مديركل اقتصادي بانك مركزي با اعلام اينكه رويكرد ما براي كاهش نرخ سود بانكي، غيردستوري است، گفت: اقداماتي كه انجام مي‌شود، موثر خواهد بود و بانك‌ها نيز همكاري خواهند كرد. ابوالفضل اكرمي با بيان اينكه اقداماتي كه انجام مي‌شود موثر خواهد بود و بانك‌ها نيز همكاري خواهند كرد، گفت: كاهش نرخ سود بين بانكي دريافت و پرداخت بين بانك‌ها و موسسه‌هاي مالي را شامل مي‌شود، اين نرخ در حال حاضر به حدود ۲۰ درصد رسيده است كه مدت‌ها پيش تا ۲۸ درصد هم بود. خود بانك مركزي هم تلاش مي‌كند فضاي اقتصادي براي كاهش نرخ سود بانكي فراهم شود كه به نفع بانك‌ها، مردم و بخش‌هاي توليدي خواهد بود. وي از رويكرد بانك مركزي براي تقويت فعاليت‌هاي قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: در اين بخش بايد مردم هم با ما همكاري كنند تا منابعي براي پرداخت اين تسهيلات فراهم شود

پيشنهادهاي ويژه ايران به دانمارك در حوزه حمل و نقل|وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير امور خارجه دانمارك بر اهميت همكاري ايران با دانمارك و ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تاكيد كرد و گفت: دولت ايران تلاش دارد تا از وضعيت پيمانكاري فاصله بگيرد و به دنبال ايجاد تسهيلات بيشتر براي سرمايه‌گذاري‌هاي سودآور در حوزه‌هاي زيربنايي حمل و نقل است. عباس آخوندي در ديدار با هيات سياسي - اقتصادي دانمارك به رياست وزير امور خارجه اين كشور گفت: تحريم‌ها به زودي لغو شده و روابط ايران و دانمارك شاهد فضاي جديدي خواهد بود. وي با تاكيد بر اينكه روابط ايران با دانمارك و اتحاديه اروپا حايز اهميت است، ادامه داد: ما در دنيا نقش ليدري و رهبري را در مسائل صلح‌آميز داشته‌ايم؛ نقش ايران در باز كردن فضاهاي بسته اهميت زيادي داشته و دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون