• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3435 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ دي

پيشنهاد تدوين راهبرد جامع انرژي به مقام معظم رهبري ارايه شد

ايران هاب واردات و صادرات گاز مي‌شود

گروه اقتصادي |سياست‌هاي دولت يازدهم در قبال انرژي بيش از پيش روشن مي‌شود. دولت يازدهم سياست‌هايي متفاوت در قبال انرژي اعلام كرده است. صادرات LNG به جاي گاز طبيعي از طريق خط لوله، عرضه تدريجي اضافه توليد نفت ايران در ماه‌هاي پس از تحريم به بازار و حالا تبديل صادرات ايران به هاب صادرات گاز منطقه را مي‌توان سه ضلع مثلث سياستگذاري انرژي در ايران دانست. به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت قطعات پازل انرژي در ايران در حال تكميل است. در غياب راهبرد جامع انرژي كه حالا كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي مي‌گويد پيشنهاد تدوين آن به مقام معظم رهبري ارايه شده است.
نگاهي به آنچه تاكنون در اين حوزه از سوي مقامات مسوول اعلام شده است، نشان مي‌دهد ايران تنوع در سبد صادراتي خود را در دستور كار قرار داده است تا بتواند از مزيت‌هاي صادراتي‌اش در سايه اين تنوع كمك بيشتري بگيرد.
كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي كه در نشست «چشم‌انداز بازار جهاني گاز در پرتو چالش‌هاي جاري» صحبت مي‌كرد در اين خصوص گفته است: «ايران بايد به مركزي براي واردات و صادرات گاز به ساير كشورها تبديل شود. لازم است صادرات گاز ايران توسعه پيدا كند اما هم‌اكنون حجم صادرات گاز كشور پايين است و دليل آن نيز پايين بودن حجم توليد گاز است. وي با تاكيد بر اينكه با افزايش توليد گاز در پارس جنوبي اين مهم قابل انجام است، گفت: مصرف بي‌رويه انرژي در ايران سبب شد ايران فرصت حضور در بازارهاي گاز را از دست دهد.
وي با اشاره به جزيياتي از برنامه ايران براي تبديل شدن به هاب صادرات و واردات گاز گفت: در اطراف كشور ما توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان گاز قرار دارند و ايران مي‌تواند از اين فرصت براي تبديل شدن به مركز مبادلات انرژي استفاده كند.
وزير اسبق امور خارجه ايران با بيان اينكه ايران مي‌تواند گاز را از كشورهاي توليدكننده تحويل گرفته و به اين ترتيب موقعيت ژئوپولتيك ايران را افزايش دهد به ارايه طرحي در اين زمينه در زمان تصدي خود به عنوان وزير امور خارجه اشاره كرد و افزود: بر اساس اين طرح قرار بود ايران همه گاز توليد شده در كشور تركمنستان را به مدت ٣٠ تا ٤٠ سال خريداري و به بازارهاي مصرف صادر كند. به گفته وي، در صورت اجراي اين طرح منافع بسياري براي كشور به دست مي‌آمد.
وي همچنين به دوره تصدي وزارت امور خارجه اشاره كرد و گفت: در دوران حضورم در وزارت امور خارجه قصد داشتم تمام گاز تركمنستان را خريداري كنم، اگر در آن زمان اين كار را مي‌كرديم از اين نظر نفع زيادي مي‌برديم بنابراين بايد در كشور در حوزه انرژي يك ديد راهبردي وجود داشته باشد. رييس شوراي راهبرد روابط خارجي بر ضرورت تشكيل معاونت اقتصادي در وزارت خارجه كه پيش از اين وجود داشت تاكيد كرد و گفت: اكنون لازم است چنين معاونتي براي پيشبرد ديپلماسي انرژي تشكيل شود.
مصرف پنج درصد گاز جهان در ايران
در اين نشست رييس كميسيون اقتصادي شوراي راهبردي روابط خارجي نيز به ميزان سرانه مصرف انرژي گاز در ايران اشاره كرده و گفته است: «كشوري همچون چين با آن ميزان جمعيت و توليد ناخالص داخلي سهمش از مصرف جهاني گاز تنها 8/4درصد است، اما ايران كه نه صنعت خاصي دارد و نه در منطقه فرد جغرافيايي قرار گرفته، پنج درصد از كل مصرف گاز جهان را داراست، بخش عمده گاز مصرفي نيز صرف توليد گرما مي‌شود.  ابراهيم شيباني صادرات گاز از بعد كاهش مصرف داخلي را مورد اشاره قرار داد و گفت: «در صورت اسراف نكردن مي‌توانيم صادرات داشته باشيم، ايران بعد از روسيه دومين كشور سوزاننده گاز است. ايران در كنار روسيه، قطر و تركمنستان ٥٠درصد ذخاير گاز جهان را در اختيار دارد بايد از اين امتياز كه منحصر به فرد است استفاده كند.»
شيباني به مصرف گاز در تابستان در كشورهاي عربي اشاره كرد و ادامه داد: «در ايران مصرف گاز در زمستان و تابستان تفاوت ۳۵۰ ميليون متر مكعبي دارد، زماني كه مصرف گاز ايران در تابستان كاهش مي‌يابد، كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس براي فرار از گرما به گاز نياز دارند كه مي‌توان از اين فرصت براي صادرات استفاده كرد. تا زماني كه مصرف گاز در كشور بالا باشد امكان صادرات وجود ندارد، هم‌اكنون كشورهايي همچون عراق، عمان، امارات، هند و پاكستان خواستار دريافت گاز از ايران هستند كه بايد از اين فرصت استفاده كرد.»
نياز عربستان به واردات گاز
در اين نشست، مناقشات ايران و عربستان و تاثير آن بر آينده انرژي مورد نياز بزرگ‌ترين توليد‌كننده نفت اوپك نيز مورد بررسي قرار گرفت و دبيركل مجمع صادركنندگان گاز نيز به نياز عربستان به گاز اشاره كرد و گفت: عربستان براي تكميل ظرفيت خالي پتروشيمي خود به گاز كشوري همچون ايران نياز دارد. محمد حسين عادلي تاكيد كرد: «برخي قراردادهاي فروش گاز صرفا با اهداف سياسي امضا مي‌شود. كند شدن اقتصاد جهاني و عدم احياي اقتصاد جهاني پس از بحران اقتصادي سال ۲۰۰۷، كاهش تقاضا در بازار در كنار افزايش توليد گاز در امريكا با دستيابي به تكنولوژي توليد از ذخاير نامتعارف (شيل گس) از مهم‌ترين دلايل سقوط قيمت جهاني گاز به شمار مي‌رود.»
عادلي موضوع كاهش قيمت گاز در بازار جهاني را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد و در بيان علت اين ماجرا به صادر‌شدن گاز امريكا از ابتداي ژانويه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «اسپانيا تاسيساتي را براي ورود و خروج گاز ايجاد كرده است به‌طوري كه امكان عرضه و برداشت گاز فراهم مي‌شود، ضمن آنكه كشورهايي همچون چين و سنگاپور و ژاپن هم به دنبال راه‌اندازي تاسيسات مشابهي هستند. با همه اين اوضاع افزايش جمعيت جهان و به دنبال آن افزايش شهرنشيني، منجر به بهبود تقاضا براي گاز طبيعي در بازار خواهد شد.»
وي همچنين به پيش‌بيني افزايش تقاضا انرژي در خاورميانه اشاره كرده و ادامه مي‌دهد: «هم‌اكنون خاورميانه يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان انرژي جهان است، با اين وجود، پيش‌بيني مي‌شود به زودي خاورميانه به بزرگ‌ترين منطقه واردكننده انرژي تبديل شود و تقاضا براي مصرف انرژي در خاورميانه تا ۶۴درصد افزايش مي‌بايد. تا سال ۲۰۴۰ ميلادي گاز طبيعي و نفت خام، سهم حداكثري در سبد انرژي جهان دارند، از اين رو سهم گاز طبيعي از ۲۱درصد فعلي به ۲۶درصد، نفت خام از ۳۱درصد فعلي به ۲۷درصد و زغال سنگ از ۲۹درصد فعلي به ۲۴درصد مي‌رسد.»
جنگ بزرگ انرژي در راه است
مهدي عسلي، مدير امور اوپك و روابط با مجامع انرژي وزارت نفت هم كه جزو مدعوين اين نشست بود گفته است: «تا 10سال آينده شاهد نبرد بزرگي در حوزه انرژي بين روسيه و امريكا خواهيم بود. صادرات گاز به كشورهاي منطقه منافع ايران را در بلندمدت تامين مي‌كند، اما با توجه به افزايش بي‌رويه انرژي در ايران مهم‌ترين راهكار براي مصرف بي‌رويه انرژي در كشور واقعي كردن قيمت آن است.»

 

طراح فاز دوم برج ميلاد كيست‌؟

  سيد كمال خرازي| وزير اسبق امور خارجه ايران: در دوران وزارتم در امور خارجه مي‌خواستم همه گاز توليد شده در كشور تركمنستان را به مدت ٣٠ تا ٤٠ سال خريداري و به بازارهاي مصرف صادر كنم. به گفته وي، در صورت اجراي اين طرح منافع بسياري براي كشور به دست مي‌آمد.

  ابراهيم شيواني| رييس كميسيون اقتصادي شوراي راهبردي روابط خارجي: «كشوري همچون چين با آن ميزان جمعيت و توليد ناخالص داخلي سهمش از مصرف جهاني گاز تنها 8/4درصد است، اما ايران كه نه صنعت خاصي دارد، پنج درصد از كل مصرف گاز جهان را داراست.
  محمد حسين عادلي| دبيركل اتحاديه صادركنندگان گاز: برخي قراردادهاي فروش گاز صرفا با اهداف سياسي امضا مي‌شود. كند شدن اقتصاد جهاني و عدم احياي اقتصاد جهاني پس از بحران اقتصادي سال ۲۰۰۷، كاهش تقاضا در بازار در كنار افزايش توليد گاز در امريكا را به همراه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون