• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

نگاهي به آخرين وضعيت فازهاي پارس جنوبي

13 فاز در مدار توليد؛ 11 فاز در حال توسعه

بررسي سهم دولت‌ها از توسعه پارس جنوبي نشان مي‌دهد دولت اصلاحات بهترين كارنامه را در تحقق اهداف از پيش تعيين شده در پارس جنوبي داشته است.
دولت اصلاحات در حالي قرارداد توسعه نخستين فاز پارس جنوبي را منعقد كرد كه قطر يازده سالي بود بهره‌برداري از اين ميدان را آغاز كرده بود.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد از مجموع 24 فاز تعريف شده در پارس جنوبي، بهره‌برداري از 5 فاز در دولت اصلاحات و بهره‌برداري از 5 فاز ديگر در دولت مهرورز اتفاق افتاد. دولت تدبير و اميد نيز در دو سال ابتدايي فعاليت خود نسبت به بهره‌برداري از سه فاز پارس جنوبي اقدام كرده است. هر چند به طور اسمي سه فاز تاكنون در دولت يازدهم به بهره‌برداري رسيده است اما با اين حال فاز 12 به دليل آنكه حجمي برابر با 3 فاز توليدي اين ميدان دارد مي‌توان ميزان بهره‌برداري از فازهاي اين ميدان را رسما در دولت يازدهم نيز 5 فاز دانست.

 دولت اصلاحات
 بهره‌برداري از پارس جنوبي در آخرين سال‌هاي دهه 70 و نخستين سال‌هاي دهه 80 جزو اولويت‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران اعلام شد.
 به گزارش خبرآنلاين، دولت اصلاحات نخستين قرارداد توسعه فازهاي پارس جنوبي را منعقد كرد. در دوران استقرار اين دولت در فاصله زماني سال 1376 تا 1384 در مجموع قرارداد توسعه 10 فاز منعقد شد. 5 فاز از اين 10 فاز در دولت اصلاحات به بهره‌برداري رسيد. توسعه پارس جنوبي در اين دوره زماني با حساسيت فراوان دولت پيگيري شد. قرارداد توسعه فازهاي «1»، «2 و 3»، «4و 5»، «6، 7و 8» و همچنين «9 و 10» در دولت اصلاحات منعقد شد. فازهايي كه تا قبل از تيرماه 1384 به بهره‌برداري رسيدند شامل فاز 1، 2و 3، 4و 5 بود.

دولت مهرورز
 رييس دولت مهرورز شعارهاي زيادي در خصوص اتمام عمليات توسعه پارس جنوبي در دوران تصدي‌اش داد اما نگاهي به كارنامه عملكرد اين دولت نشان مي‌دهد توفيق چنداني در تحقق اهداف از پيش تعريف شده نداشته است. در دوران تصدي اين دولت قرارداد توسعه 14 فاز پارس جنوبي بسته شد اما هيچ يك از قرادادهاي منعقد شده در اين دولت در دوران فعاليت آن به بهره‌برداري نرسيد. توسعه 5 فازي كه در دولت نهم و دهم افتتاح شد، در دولت پيش از آن، يعني دولت اصلاحات آغاز شده بود. فازهاي 6، 7 و 8 و همچنين فازهاي 9 و 10 در اين دولت به بهره‌برداري رسيدند اما با اينكه قرارداد توسعه فازهاي 11، 12، 13، 14، «15 و 16»، «17 و 18»، 19، «20و 21»، «22و 23 و 24» در دولت مهرورز منعقد شد اما هيچ‌كدام از اين فازها در عمر دولت مهرورز در فاصله سال‌هاي 1384 تا 1392 به توليد نرسيدند.

دولت تدبير و اميد
 دولت تدبير و اميد را مي‌توان ميراث‌دار قراردادهاي پارس جنوبي لقب داد. اين دولت در سال‌هاي فعاليتش عمليات توسعه‌اي هيچ فازي را منعقد نكرد چرا كه هر 24 فاز پارس‌جنوبي پيش از اين داراي قرارداد شده بودند. در دو سالي كه گذشته است دولت يازدهم فاز 12 پارس جنوبي را كه با سه فاز اين ميدان برابري مي‌كند را به بهره‌برداري رساند و فاز 15 و 16 نيز در 22 دي ماه افتتاح شد.
جدول زير نشان‌دهنده وضعيت فازهاي پارس جنوبي و سهم دولت‌ها در بهره‌برداري از اين ميدان گازي عظيم است كه 50 درصد ذخيره گاز ايران را در خود جاي داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون