• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

هيچ تغييري در تجارت ايران و امارات رخ نمي‌دهد


در حالي كه شمارش معكوس براي اجرايي شدن برنامه لغو تحريم‌ها آغاز شده است، بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران بررسي تغييرات در تجارت با كشورهاي هدف را در دستور كار دارد.
 به گزارش «اعتماد»، هر چند پيش از اين به دنبال قطع رابطه سياسي ايران و عربستان و تصويب ممنوعيت ورود كالا از عربستان به ايران، برخي كشورهاي عربي نسبت به قطع يا كاهش رابطه با ايران اقدام كردند اما برخي فعالان و دست‌اندركاران بازار معتقدند روابط ايران و امارات هيچ تغييري نخواهد كرد. اسدالله عسگراولادي با تاكيد بر اينكه كنار رفتن امارات از عرصه مبادلات تجاري با ايران به ضرر خود اين كشور است نه به ضرر كشور ما، گفت: من چند روز قبل امارات بودم. هيچ تغييري در تجارت اين كشور با ايران رخ نمي‌دهد.
 رييس كميسيون صادرات اتاق ايران درباره جايگزيني كشوري ديگر به جاي امارات در مبادلات تجاري ايران به اقتصاد نيوز گفت: امارات فعلا جايگزيني ندارد. ان‌شاءالله خودش هست و نمي‌رود. اگر برود ضرر مي‌كند.
او در پاسخ به اين پرسش كه اگر امارات تصميم بگيرد با ايران تجارت نداشته باشد، امكان جايگزيني كشوري مانند عمان براي ما وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر نه. عمان جايگزين امارات نمي‌شود. امارات خودش در تجارت با ما مي‌ماند و نمي‌رود. تجارت ايران و امارات ساختارهاي زيربنايي دارد و درباره كشوري مثل عمان چنين شرايطي نداريم.
پيش از اين يحيي آل‌اسحاق، رييس پيشين اتاق تهران گفته بود ايران مي‌تواند عمان يا تركيه را جايگزين امارات كند چرا كه امكان ورود كالاهاي واسطه‌اي از اين كشورها به ايران فراهم خواهد بود.
عسگراولادي همچنين تاكيد كرد: اگر امارات بخواهد برود، به ضرر خود اين كشور است، اين موضوع هم كه امارات گفته روابط ديپلماتيكش را با ايران از سطح سفارت به سطح كاردار مي‌رساند، در حالي است كه اصلا مدت‌هاست سفير ندارد. آنها فقط به خاطر عربستان اين را گفته‌اند، وگرنه روابط تجاري اين كشور با ايران تغييري نمي‌كند. ايران در سال گذشته بيش از 11 ميليارد دلار كالا از امارات متحده عربي وارد كرد. حجم صادرات در مقابل اندك بود. بالا بودن ميزان واردات اين نتيجه را سبب شده است كه قطع روابط بيش از آنكه اقتصاد ايران را در معرض تهديد قرار دهد، اقتصاد امارات را با تنگنا روبه‌رو خواهد كرد. امارات منبع مهمي براي واردات كالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي براي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون