• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

گزارش «اعتماد» از بحث‌هاي جدي و اعتراضات در مجمع فدراسيون فوتبال

شكست پروژه اصلاح اساسنامه

گروه ورزش|قدرت مديريتي علي كفاشيان در فدراسيون فوتبال سير نزولي به خود گرفته است. رييس فدراسيوني كه تا پيش از اين به‌راحتي، سخت‌ترين و مبهم‌ترين مصوبات را از مجمع فدراسيون فوتبال بيرون مي‌آورد، حالا توان تصويب اصلاحات اساسنامه فدراسيون را هم ندارد. ديروز مجمع ساليانه فدراسيون فوتبال به رياست وزير ورزش و جوانان آغاز شد. در اين مجمع 65 نفر از 73 عضو از جمله محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان و نصرالله سجادي، معاون توسعه ورزش حرفه‌اي و قهرماني وزير حضور داشتند. يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي ديروز مجمع ، اصلاح اساسنامه بود. اساسنامه پيشنهادي فدراسيون فوتبال در حالي براي تصويب در مجمع عمومي به راي گذاشته مي‌شد كه در ارتباط با مسائل زيادي از آن همچنان شبهات و موضوعات حل نشده‌اي وجود دارد. سيد نصرالله سجادي در گفت‌وگويي در خصوص اساسنامه فدراسيون فوتبال و ابهاماتي كه درخصوص برخي تغييرات آن وجود دارد، گفته بود: «از زماني كه مطلع شدم قرار است تغييراتي در اساسنامه ايجاد كنند، در جلسه‌اي كه هفته گذشته و اين هفته با علي كفاشيان و عليرضا اسدي رييس و دبيركل فدراسيون فوتبال داشتم، به اين نكته تاكيد كردم با توجه به اينكه انتخابات فدراسيون در پيش است و براي اينكه شائبه‌اي پيش نيايد كه اساسنامه در قواره فرد يا گروه خاصي اصلاح شده است، نبايد اين كار انجام شود.» اما سخنراني وزير در مجمع، تكليف را مشخص كرد. محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان در مجمع عمومي فدراسيون فوتبال گفت: «هميشه در نزديكي انتخابات اتفاقاتي مي‌افتد كه ممكن است شائبه‌برانگيز باشد. اگر شما ورزش را يك عنصر فرهنگي بدانيد با اين ديدگاه من موافق هستيد. ما بايد از شائبه‌ها و اتفاقاتي كه ممكن است براي اين خانواده بزرگ مشكلاتي ايجاد كند دوري كنيم. شخصيت حقيقي از حقوقي جدا نيست. در واقع اگر ديدگاهي داريم بايد مراقب باشيم به خصوص در زماني كه نزديك انتخابات فدراسيون فوتبال هستيم كه رييس توسط همين مجمع انتخاب مي‌شود. طرح‌ها، آيين‌نامه‌ها، نگارشات و مصوبات نبايد به گونه‌اي باشد كه اين شائبه را ايجاد كند كه از يك شخص خاص طرفداري مي‌كنيم. » وزير ورزش و جوانان با اشاره به اينكه ممكن است در نزديكي انتخابات برخي افراد امتيازاتي بدهند، گفت: «اين واقعيت وجود دارد اما زماني كه اين نگاه در تصميمات ما به صورت آيين‌نامه شكل بگيرد موضوع صورت ديگر، خواهد داشت. اميدواريم كه اين اتفاق ميمون رخ دهد، ميمون نه از آن جهت كه تيم حاضر به كلي تغيير كند بلكه اتفاقات خوبي بيفتد و شرايط نه از لحاظ انساني بلكه از لحاظ برنامه‌اي متحول شود. خواهش من اين است از تصميماتي كه ممكن است شائبه‌هايي را ايجاد كند مانند سفر يا تخصيص اعتبارات از آن دوري كنيم. حتي بحث من در مورد تغييرات در اساسنامه‌ هم هست. تصور بيروني بايد اين باشد كه يك جامعه فرهنگي اين موضوع را مديريت مي‌كند. » علي كفاشيان با اشاره به اينكه از حدود 5 ماه پيش كميته حقوقي اصلاحاتي را در اساسنامه انجام دادند و برخي اعضا هم نظرات كارشناسي خود را در اين زمينه ارايه كردند، افزود: «تغيير ماهوي در اساسنامه رخ نداده است ،كميته اصلاحاتي در فيفا تشكيل شده و 40 درصد از اساسنامه فيفا را حذف كرده است. » كفاشيان با بيان اينكه به طور حتم در مجمع بعدي اين اصلاحات را در نظر خواهيم گرفت، ادامه داد: «يكسري از شائبه‌ها اين بود كه اين اصلاحات براي انتخابات آتي فدراسيون است اما ما عجله‌اي براي اصلاحات نداريم.» واگذاري موضوع اصلاحات اساسنامه به مجمع بعدي به تصويب اعضا رسيد .
اعتراض به ابهامات مالي
پس از قرائت گزارش خزانه‌دار، صورت‌هاي مالي قرائت شد. پس از اين قرائت، طاهري مديرعامل پرسپوليس مطالبي را عنوان كرد. وي گفت كه اطلاعاتي در گزارش برنامه بودجه 94-93 آمده است كه با صورت‌هاي مالي مغاير است. اين مساله به جر و بحث او با حسابرس مجمع منجر و حسابرس مدعي شد متوجه منظور طاهري نمي‌شود. در ادامه كفاشيان در اين قضيه دخالت كرد و گفت: برنامه و بودجه‌اي كه در اختيار شماست رسمي نيست بلكه اظهارات حسابرس رسمي است. در ادامه قنبرزاده، مديرعامل نفت تهران انتقاداتي را مطرح كرد. او گفت: ما به استناد ماده 70 اساسنامه فدراسيون فوتبال اين حرف را مي‌گوييم. در اينجا آمده بازرسان مستقل و كاملا شفاف مسائل را مطرح كرده‌اند. منطق هم مي‌گويد بازرس تاييد كار حسابرس را انجام دهد. فيلم مجمع سال گذشته موجود است. بنا بر پيشنهاد كفاشيان مقرر شد دو موسسه مجزا كار حسابرسي و بازرسي را انجام دهند ولي اين رخ نداده و مي‌بينيم يك موسسه كار حسابرسي و بازرسي را انجام داده است. اين درحالي است كه اين مساله با اساسنامه فدراسيون در تضاد است. اين اشكال وجود دارد و اميدوارم پاسخ دهيد. كفاشيان در پاسخ گفت: بازرسي كه شما مي‌گوييد چنين چيزي نيست كه دوتا شود. در اينجا بازرس اصلي و بازرس علي البدل مطرح است. در پاسخ به كفاشيان، قنبرزاده گفت: چنين چيزي نيست. شما فيلم را بازنگري كنيد. اگر چيزي مصوب شده باشد قانوني است يا نه؟ در مجمع سال قبلي اين مساله پيشنهاد شد و پيشنهادش را خود شما (كفاشيان) داديد. كفاشيان گفت: افراد حاضر در آن جلسه امضا كردند. قنبرزاده گفت: كاري ندارد. شما مي‌توانيد دو دقيقه از آن فيلم را ببينيد. الان فيلم پيش من موجود است و نمي‌خواهم وقت جلسه را بگيريم. شما به عنوان حسابرس بايد فيلم را ببينيد. اگر حرف من درست بود گزارش شما بايد ابطال شود. در ادامه پوركياني، قائم‌مقام استقلال خوزستان گفت: من از خوزستان به اينجا آمده‌ام. از يك و نيم سال پيش تا الان هيچ كمكي به فوتبال نكرده‌ايم. يك مقدار به وقت هم احترام بگذاريم. من با اجازه دوستان مي‌خواهم اينجا را ترك كنم و هيچ چيزي هم گيرم نيامد و دستاوردي اينجا نداشتيم. 100 نفر هستيم و هركس سه دقيقه حرف بزند مي‌شود 300 دقيقه. بعد از پوركياني، عزيزي خادم از اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال صحبت كرد و گفت: دو، سه نكته را من بايد بگويم. يكي بحث آقاي طاهري كه به نظرم در مباني استانداردسازي است. هيات رييسه برآيند مجمع فدراسيون است و اين بحث‌ها آنجا شده است. من پيشنهاد عابديني را مبني بر اينكه مسائلي در هيات رييسه امضا نشده، بررسي شود را قبول دارم. به‌هرحال پس از آنكه حسابرس و بازرس فدراسيون فوتبال در مجمع اين فدراسيون گزارش مالي خود را ارايه كرد اين گزارش از سوي برخي اعضاي مجمع مورد اعتراض قرار گرفت. در نهايت پس از رأي‌گيري اين گزارش مالي و با شرايط جديدي كه اعضا براي آن تعيين كردند مورد تصويب قرار گرفت.

خبر خوش وزير
محمود گودرزي بعد از قرائت صورت‌هاي مالي دقايقي براي اعضاي مجمع صحبت كرد: طبق پيگيري‌هايي كه من از طريق دولت كرده‌ام، قرار شد كه ما حق پخش را براي فوتبال بگيريم. اگر اين اتفاق بيفتد كلي از مشكلات فوتبال حل مي‌شود. او ادامه داد: طبق برآوردهايي كه من كردم اگر موضوع حق پخش حل شود، 200، 300 ميليارد به نفع فوتبال خواهد شد و اين مساله اتفاق خوبي است. همچنين فدراسيون فوتبال به دليل پايبند نبودن سازمان صدا و سيما به قرارداد حق پخش تلويزيوني، از رسانه ملي شكايت مي‌كند. منصور قنبرزاده، مديرعامل باشگاه نفت تهران و عضو هيات رييسه سازمان ليگ فوتبال در مجمع ساليانه فدراسيون فوتبال اين پيشنهاد را مطرح كرد كه به تصويب اعضاي مجمع رسيد. سازمان ليگ به نمايندگي از فدراسيون فوتبال بايد اين شكايت را طرح و پيگيري كند. فدراسيون فوتبال و سازمان صدا‌و‌سيما سال گذشته قراردادي براي پرداخت حق پخش تلويزيوني مسابقات ليگ برتر امضا كردند اما صدا و سيما مبلغ مندرج در اين قرارداد را به فدراسيون پرداخت نكرده است. علي كفاشيان در خصوص تاريخ برگزاري انتخابات رياست فدراسيون فوتبال گفت: اگر بخواهيم طبق قانون و روزشمار انتخابات رياست فدراسيون فوتبال را برگزار كنيم، اين كار بايد در تاريخ 27 اسفند 94 برگزار شود اما با توجه به اينكه قبل از اين تاريخ انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار شده و پس از آن نيز وارد تعطيلات مي‌شويم و در عمل امكان برگزاري انتخابات در اسفندماه وجود نداشته و بايد در فروردين يا ارديبهشت‌ماه سال 95 برگزار شود. پس از اعلام اين موضوع از سوي رييس فدراسيون فوتبال، اعضاي حاضر در مجمع به پيشنهاد كفاشيان در خصوص برگزاري انتخابات رياست فدراسيون فوتبال در فروردين يا ارديبهشت سال 95 راي مثبت دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون